به گزارش ایرنا، شورای برنامه ریزی استان زنجان شامگاه شنبه با دستور کار بررسی هزینه کرد و دریافت بودجه سال 1396، در استانداری آغاز به کار کرد.
پیش از آنکه موضوع بودجه به دقت و با جزئیات مطرح شود، استاندار زنجان گفت: بر اساس قانون رای گیری در شورای برنامه ریزی استان باید با حضور شخص اعضای اصلی انجام گیرد.
اسدالله درویش امیری اصرار بر حضور تمام اعضا به منظور رای گیری در بخش های مختلف را به علت اهمیت شورای برنامه ریزی خواند و آن را مهمترین نشستی اعلام کرد که در آن برای توسعه استان می توان به گفت وگو پرداخت.
پس از آنکه احمد خداوردی معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان بخشی از عملکرد استان در خصوص جذب اعتبارات ملی و استانی را قرائت کرد، استاندار زنجان ادامه داد: ارزیابی مدیران بر اساس عملیات آنان در جذب اعتبارات ملی خواهد بود.
درویش امیری اضافه کرد: زیر 50 درصد تخصیص عملیات قابل قبولی نیست؛ زنجان 1.3 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و مدیران هم بای 1.3 درصد از تخصیص ها را از اعتبارات ملی جذب کنند.
خداوردی این بار به قرائت مفاد بودجه سال 97 پرداخت که به علت طولانی شدن موضوع، استاندار خواستار طرح و بررسی دستور جلسه بعد و موکول کردن ادامه قرائت مفاد بودجه به زمان دیگری شد.
طرح واحد تولیدی کنسانتره آهن، گندله، آهن اسفنجی،فرو منگنز، فرو سیلیکوز منگنز، فرو کروم و فرو سیلیس در زمینی به مساحت 98 هکتار در اطراف روستای چپ چپ زنجان با نام شرکت فولاد البرز ایرانیان در این بین روی میز بررسی قرار گرفت.
طرحی که نخستین معترض نسبت به راه اندازی آن، سید رضا موسوی مدیرکل محیط زیست استان زنجان بود که اعلام کرد: این طرح مطالعات زیست محیطی کاملی ندارد و گزارش مشاور آن قابل قبول نیست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در حالی پاسخ این اعتراض را داد که یادآور شد: این همان زمینی است که بنا بود صنعت به مراتب آلاینده تر سرب و روی در آن مستقر شود.
ناصر فغفوری ادامه داد: این طرح با 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری از فناوری به روزی برخوردار است و آلایندگی کمتری دارد، از همین رو مطالعات زیست محیطی نباید مانع آغاز اجرای آن شود.
استاندار زنجان در برابر چنین موضعی گفت: یک سال است که سرمایه گذار این طرح به دنبال یافتن زمین و آغاز عملیات اجرایی است اما اکنون اعلام می شود که ارزیابی محیط زیستی آن باید انجام شود.
درویش امیری تصریح کرد: هر کاری دشواری خاص خود را دارد و باید مسیر را برای آن همواره ساخت و مسئولان استان هم باید از چنین طرحی حمایت کنند.
وی تاکید کرد: ما بر اهمیت ارزیابی محیط زیستی طرح ها تاکید داریم اما باید به گونه ای عمل کرد که سرمایه گذار از این استان خارج نشود.
درویش امیری ادامه داد: اراضی ملی و منابع طبیعی به طور آسان و رایگان در اختیار کسی قرار نمی گیرد و در کنار حمایت باید مسائل نظارتی هم پیگیری شود.
استاندار زنجان گفت: زمین های ملی نباید به شکل راکد در اختیار افراد قرار گیرد و هیچ اقدامی برای راه اندازی پروژه های مصوب بر روی آن انجام نگیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اما در ادامه بر اهمیت مسائل محیط زیستی تاکید مجدد کرد و افزود: آنچه که در چنین تصمیم گیری هایی شهید می شود، محیط زیست است.
پرویز قزلباش یادآورشد: تمام تصمیم گیری ها به این سمت می رود که فرد بهره بردار مورد حمایت قرار گیرد و در زمینه مسائل محیط زیستی اغماض شود.
وی اظهار کرد: بی توجهی به موقع به مسائل محیط زیست و اهمیت آن موجب می شود که برطرف سازی مشکلات اجرای همین پروژه های مصوب به دغدغه جدی مردم و مسئولان تبدیل شود.
شهرام طهماسبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در ادامه همین سخنان گفت: این شرکت قصد راه اندازی واحد تولیدی بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی را ندارد و نمی خواهد مانع انجام مطالعات زیست محیطی شود.
استاندار زنجان هم برای خاتمه دادن به این بحث اعلام کرد: اداره کل محیط زیست به مطالعه ارزیابی زیست محیطی ارائه شده شرکت سرعت بدهد و سازمان صنعت، معدن و تجارت هم آنان را مکلف به رعایت ضوابط محیط زیستی کند.
مدیرکل محیط زیست استان زنجان بار دیگر به سخنان خود ادامه داد: این شرکت گزارشی به نام مطالعات زیست محیطی به این اداره کل تحویل داده است که سرشار از ابهامات و نواقص است.
موسوی با بیان اینکه مشکلات این گزارش علاوه بر آنکه به اطلاع مشاور رسید، به سازمان محیط زیست کشور هم برای بررسی ارسال شده است، خاطر نشان کرد: این پروژه، طرح بسیار بزرگی است که باید مطالعات ارزیابی زیست محیطی آن پیش از آغاز عملیات اجرایی به تایید سازمان برسد تا در آینده استان با مشکل جدیدی مواجه نشود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نگاه استان را این موضوع برشمرد که اگر بناست کاری انجام شود، نباید به محیط زیست لطمه ای بخورد.
طهماسبی تاکید کرد: آنچه که در این جلسه می تواند به تصویب برسد این موضوع خواهد بود که سرمایه گذار مجاز است فرآیند اداری را تا زمان دریافت تاییدیه ارزیابی زیست محیطی ادامه دهد و پس از آن مجاز به آغاز عملیات اجرایی خواهد بود.
این موضوع به تایید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان هم رسید و گفت: می توان با مصوبه این جلسه فرصتی را برای جلوگیری از دلسردی سرمایه گذار ایجاد کرد.
مهرداد سلطانی افزود: سرمایه گذار می تواند تا زمان دریافت تاییدیه محیط زیست، اقدامات اداری را پیش ببرد اما هیچ اقدامی بر روی زمین انجام نیم شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در ادامه یادآورشد: اگر امروز این میزان اشتغال، گردش مالی بیش از 130 هزار میلیارد ریالی و سرمایه گذاری نزدیک 80 هزار میلیارد ریالی در این استان ثبت می شود به علت حضور همین سرمایه گذاران است.
طهماسبی اضافه کرد: تمام تلاش و همت اسناد بالا دستی استان، سند آمایش سرزمین، برنامه ریزی توسعه ای زنجان حفاظت از محیط زیست است و از همین رو هم این شرکت ها برای ادامه فعالیت به حتم باید با استانداردهای روز فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: در صورتی که رعایت استانداردها، به روز رسانی تکنولوژی و توجه به محیط زیست به الگوی مستمر تمام بخش های تولیدی و نظارتی تبدیل شود به حتم به منابع پایه محیط زیست کمتر فشار وارد می شود.
سخن مدیرکل محیط زیست استان زنجان پایان بخش این بحث از جلسه شورای برنامه ریزی بود که گفت: پروژه هایی مشمول ارزیابی زیست محیطی می شوند که بسیار جدی هستند و به طور معمول برای آنها چند منطقه پیشنهاد می شود و هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.
موسوی آغاز عملیات اجرایی این طرح بدون توجه به ملاجظات زیست محیطی و دریافت تاییدیه ارزیابی سازمان محیط زیست را برای توسعه این استان نگران کننده اعلام کرد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.