حمید احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته گمرک این استان به ارائه تسهیلاتی از جمله خدمات الکترونیکی به صادرکنندگان اقدام کرد.
وی یادآورشد: به تبع این تسهیلات، محصولات واقع در مسیرهای زرد و سبز تعریف شده هیچ نیازی به حضور در گمرک ندارند و می توانند با تکمیل فرم ها به شکل اینترنتی کالای خود را ترخیص کنند.
اظهارنامه هایی که در مسیر زرد قرار می گیرند نیازی به ارزیابی فیزیکی ندارند و فقط اسناد آنها به دقت بررسی می شوند. به طور معمول کالاهایی که نیاز به مجوزهای ورود خاص مانند مجوز سازمان استاندارد و یا وزارت بهداشت دارند، در این مسیر قرار می گیرند. در این مسیر ارزیابی چند روز زمان لازم دارد.
اظهارنامه هایی که در مسیر سبز قرار می گیرند، کم ترین ریسک واردات را دارند و بدون ارزیابی اسنادی یا فیزیکی ترخیص می شوند. در این مسیر اسناد تنها به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می گیرند و مدت زمان ارزیابی آنها در حد چند ساعت است که یک مهلت برای رسیدگی کلی اظهارنامه به کارشناس مسیر سبز می دهد. اگر در حین بررسی کارشناس تشخیص دهد، می تواند اظهارنامه را به مسیرهای بالا (قرمز یا زرد) انتقال دهد. معمولا کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری نیستند در این مسیر قرار می گیرند.
احمدی اظهار کرد: برخی صادرکنندگان پیش از این اعتراض داشتند که ترخیص کالا از گمرک زنجان زمینه دوباره کاری انجام تشریفات گمرکی را فراهم می کند.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: با الکترونیکی شدن فرآیند ترخیص و بی نیازی به حضور خود صادرکننده، این مشکل رفع شد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر برای آن دسته از کالاهایی که در مسیر قرمز تعریف می شدند، اداره کل گمرک، اقدام به اعزام مامور برای ترخیص کالا در محل تولید می کرد.
کالاهای با ریسک بالا در مسیر قرمز ارزیابی می شوند. اظهارنامه ای که در این مسیر قرار بگیرد، علاوه بر اینکه کلیه اسناد آن به دقت بررسی می شوند، کالا نیز بازرسی فیزیکی شده و در صورت نیاز آزمایش های لازم نیز بر روی آن انجام می شود. همچنین در این مسیر ارزش کالا نیز با ارزش کالاهای مشابه آن در سوابق گمرک مقایسه شده و بررسی می شود.
احمدی ادامه داد: همین تسهیلات منجر شد تا علاوه بر آنکه صادرات 330 میلیون دلاری از گمرک زنجان طی سال گذشته ثبت شود و میزان صادرات ثبت شده طی 2 ماه گذشته هم نزدیک 2 برابر رشد دارد.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: طی 2 ماه گذشته 90 میلیون و 500 هزار دلار کالا به وزن 47 هزار و 880 تن از گمرک این استان صادر شد.
وی خاطرنشان کرد: این میزان کالا از نظر ارزش رشد 96 درصدی و از لحاظ وزنی رشد 109 درصدی داشت.
احمدی افزود: پیش بینی می شود با ادامه روند کنونی تا پایان سال جاری گمرک زنجان شاهد ثبت صادرات بیش از 400 میلیون دلاری باشد.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.