به گزارش ایرنا، شاید اصلی ترین علت کم توجهی به این آسیب اجتماعی و خانمانسوز؛ پایین بودن آمار اعتیاد زنان زنجانی است.
به نظر می رسد، پایین بودن آمار این آسیب اجتماعی در زنجان به عنوان یک امتیاز بزرگ، توسط مسئولان و متولیان امر باید به گونه ای مدیریت و کنترل شود، تا پیشگیری به عنوان بهترین راهکار این بلای خانمانسوز مانع از بروز یک 'بحران اجتماعی' دیگر در آینده این استان شود.
اگر راهکارهای پیشگیری به نحو احسن اعمال شود و چشم انداز درستی برای کنترل اعتیاد زنان داشته باشیم، دیگر احتیاجی نیست تا با هزینه های گزاف و البته با کمترین نتیجه، دنبال حل این مشکل باشیم.
فرزندان بی مادر، از هم پاشیدن خانواده، گسترش فساد اخلاقی، پایین آمدن جایگاه زن در اجتماع، افزایش ناهنجاری ها، شکستن قبح برخی مسائل و افزایش وقوع جرم از آسیب های مهم گسترش اعتیاد در زنان است.
تقی نصیری دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در این باره گفت: آمارها نشان می دهد فرد معتاد بیش از 60 نفر از افراد نزدیک به خود را دچار آسیب می کند.
به گفته رئیس دادگستری شهرستان ابهر، آمار دقیقی از تعداد معتادان زن و مرد وجود ندارد، اما نصیری معتقد است، آمار زنان معتاد طی 2 سال گذشته افزایش هفت درصدی داشته و در سال های اخیر نیز زنان سه درصد از معتادان را تشکیل می دادند.
مددکار کلینیک سلامت بیمارستان شهید بهشتی زنجان تعداد بانوان مراجعه کننده جهت درمان اعتیاد را در سال گذشته 24 نفر اعلام کرد، اما اعتقاد دارد بسیاری از بانوان به خاطر عرف نبودن درمان بانوان در جامعه، به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند.
بهناز صیدی اضافه کرد: به خاطر همین مسائل از این تعداد مراجعه کننده 13 نفر درمان خود را ادامه ندادند این درحالی است که خدمات سرپایی دارویی و غیردارویی مانند خدمات روانشانسی برای بانوان رایگان است.
به باور کارشناسان این حوزه، هر چند عوامل مختلف و زیادی برای گرایش زنان به اعتیاد وجود دارد، اما هنوز هم فریب، دوستی های نادرست و لاغر شدن از جمله مهمترین این علت ها بشمار می رود.
محمدتقی فتحی رئیس دادگستری ابهر گفت: گزارش هایی از برخی سالن های آرایشی بانوان رسیده که شیشه را به عنوان داروی لاغری به بانوان معرفی می کنند از این رو بانوان جامعه باید هشیار باشند و فریب تبلیغات بی پایه و اساس را نخورند.
بر اساس مطالعات انجام شده تا 2 سال گذشته، 55 درصد معتادان در این استان مصرف کننده تریاک هستند و مصرف موادمخدر صنعتی نیز روند کاهشی دارد، این مطلب را دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت.
محمد محمدی قیداری مدیرکل بهزیستی استان زنجان هم معتقد است، طلاق، خشونت، اعتیاد و حاشیه نشینی چهار مولفه اصلی در زمینه آسیب های اجتماعی هستند، که باید در راستای کاهش این چهار معضل اقدامات اساسی انجام گیرد.
وی خاطرنشان کرد: آموزش مهارت های زندگی، مهارت هات های پیش از ازدواج، طرح مشارکت دانش آموزان، طرح همیاران سلامت و طرح پایگاه سلامت اجتماعی از جمله فعالیت های این اداره کل برای کاهش آسیب های اجتماعی است.
ماهرخ بلوری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان به آمار پایین اعتیاد بانوان به اعتیاد اشاره کرد و گفت: باید به امور اشتغال و کار آفرینی در بانوان توجه شود، تا زنان جامعه بتوانند تا حد امکان از آسیب ها به دور باشند.
به گفته مسئولان نیروی انتظامی میانگین سن اعتیاد در کشور به مرز 21 سال رسیده است، همچنین 36 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر را دانشجویان تشکیل می دهند.
آمارها می گویند، برخلاف گذشته که حاشیه شهرها و افراد فقیر جامعه درگیر این معضل اجتماعی بودند، هم اکنون جوانان و افراد غنی درگیر اعتیاد شده اند.
طبق اعلام نظر مسئولان ناجا، در گذشته فقط پنج درصد افراد معتاد سواد بالاتر از دیپلم داشتند و اعتیاد در میان زنان در گذشته سه درصد بود، ولی امروزه آمارهای غیررسمی حکایت از 12 درصد دارد.
تحقیقات نشان می دهد تاثیر مواد مخدر بر روی زنان بسیار مخرب تر از مردان است، به طوری که مردان در طول هشت سال به اعتیاد تزریقی روی می آورند در حالی که زنان همین مسیر را در 2 سال طی می کنند.
95 درصد درگیری ها، 95 درصد گروگان گیری ها، 67 درصد زندانیان، 65 درصد همسر آزاری ها، 30 درصد کودک آزاری ها و 25 درصد قتل ها در کشور توسط افراد 'معتاد' صورت می گیرد.
با اینکه طبق آمار اعلام شده 700 هزار معتاد در سراسر کشور تحت پروسه های درمانی قرار گرفته اند، اما هنوز در زنجان کمپی مختص زنان برای درمان اعتیاد وجود ندارد و تنها بانوان می توانند برای درمان به دانشگاه علوم پزشکی زنجان مراجعه کنند.
البته اخبار غیر رسمی نشان از خبرهای افتتاح کمپ ویژه بانوان در 2 ماه آینده در منطقه حسن ابدال شهر زنجان دارد، اما اینکه چقدر این کمپ بتواند نیازهای استان را برطرف نماید، باید منتظر عملکرد آینده مسئولان این کمپ خصوصی ماند.
در کمپ ترک اعتیاد نوای آرامش مردان حدود یکهزار و 200 معتاد طی سال پذیرش و ترخیص می شوند، این خبر را مدیر اجرایی کمپ گفت.
حمید ابراهیم نژاد طول دوره درمان را مابین یک تا سه ماه عنوان کرد و افزود: هزینه هر شب درمان هم یکصد تا 200 هزار ریال است.
در این بین اما مسئولان و خانواده ها باید یک پدیده نوظهور دیگر با نام اعتیاد به مشروبات الکلی را هم جدی بگیرند، چرا که انواع روانگردان ها در تهیه آن استفاده می شود و افراد بدلایل مختلف، آن را مصرف می کنند.
آسیبی که به شکل خزنده و خطرناکی در حال گسترش بین خانواده ها بویژه قشر جوان است.
بنابراین بهترین روش پیشگیری از این آسیب اجتماعی، برگزاری دوره های مهارتی برای دانش آموزان، خانواده ها و تدوین روش های پیشگیری قانونی و مردمی است.
3216/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.