داوود ارفعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ماه مبارک رمضان، بازی های بومی و محلی در این استان به خاطر روزه داری و حضور افراد در مساجد و مراسمات معنوی، کم فروغ است.
این مسئول اظهار کرد: انجام برخی بازی های بومی و محلی به خاطر تحرک بالا، نیاز به انرژی کافی و لازم و وقت کافی دارد بنابرین با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، استقبال از این بازیها به شدت کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بازار مسابقات فوتسال، فوتبال، والیبال و برخی ورزش های رزمی در سطح استان ازجمله شهرها و روستاهای زنجان رونق بیشتری به خود گرفته است و علاقه مندان پس از مراسم افطاری و حضور در مساجد، برای شرکت در مسابقات به سالن های ورزشی مراجعه می کنند.
ارفعی افزود: روستائیان که به بازی های بومی و محلی علاقه وافر دارند بطور معمول در این ایام که مصادف با ماه مبارک رمضان است روزها به فعالیت های کشاورزی و دامداری مشغول هستند و شب ها نیز در مساجد حضور می یابند تا از فیوضات این ماه پر خیر و برکت بهره بیشتری ببرند و در واقع فرصتی برای پرداختن به بازی های بومی و محلی باقی نمی ماند.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان زنجان، گفت: بازیهای بومی محلی بسیار مفرح و جذاب و در کاهش ناهنجاری های اجتماعی بسیار موثر هستند و تلاش می شود بازی های سنتی در تمام شهرستان های این استان به شکل بهتری جا بیفتد.
ارفعی افزود: برای حفظ، اشاعه، رشد و توسعه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی این استان تلاش ها و برنامه ریزی های زیادی صورت گرفته و می گیرد.
وی اظهار کرد: آدقویدی، اوزوک اوزوک، توپ آغاجی، چاتارام، قاچان - قاچان، گل پوچ، هفت سنگ، یک خان دوخان، چولنگ آغاج و داژبال، طناب کشی، کلاه بران، لی لی، یک گل دو گل، پیشیک ملقی، یولداش سنی کیم آپاردی، گیزلن پاچ (قایم باشک) تاخت با اسب، قیقاچ (تیراندازی از روی اسب)، دال پلان، اوخ آتما، (تیراندازی با کمان دوشاخ )، انواع کشتی 'شال، باجوخه، پهلوانی'، قیش قیش و خروس خروس، اوستام دیدی، هارای جولو، ازجمله بازی های بومی و محلی زنجان است.
پارسال چهار هزار و 638 نفر به صورت رسمی و بیمه شده، تحت پوشش هیات در بخش ورزش روستایی زنجان فعالیت داشتند که از این تعداد، سه هزار و 400 نفر مرد و یک هزار و 238 ورزشکار نیز زن بودند که امسال برای بیمه کردن 10هزار نفر هدفگذاری شده است.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.