بخش خصوصی به دلیل نبود پخش زنده تلویزیونی حمایت خاصی از آنها ندارند و ادارات نیز بودجه ای را برای آنها اختصاص نمی دهند.
زنجان نزدیک به 13 هزار ورزشکار سازمان‌یافته در بخش بانوان دارد. همچنین در حدود 12 هزار ورزشکار همگانی در استان مشغول به فعالیت ورزشی هستند. در سال گذشته 61 نفر از بانوان این دیار به اردو‌های تیم ملی فراخوانده شدند که 49 نفر آنها عضو ثابت تیم ملی هستند.
در رده‌های ملی نظیر قایقرانی، سنگنوردی، بدمینتون، جودو، فوتسال و جانبازان و معلولین بانوان ورزشکار زنجانی حضور داشته و در رقابت‌های ملی و برون مرزی خوش درخشیده‌اند، اما کمبود حمایت و امکانات ورزشی مورد نیاز این قشر مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

معضل سالن‌های ورزشی تفکیک نشده
یکی از ورزشکاران زنجانی با بیان اینکه مشکلات اکثر هیات‌های ورزشی یکسان است و اغلب به مسائل اقتصادی و مالی مربوط می شود، می افزاید: با همه ظرفیت‌های موجود، بانوان زنجانی حتی در زمینه اماکن ورزشی هم با کمبودهایی روبه‌رو هستند. به عنوان مثال سالن‌های ورزشی آنها تفکیک نشده و بانوان ورزشکار برای تمرین با مشکلات زیادی مواجه هستند، چون مجزا نبودن سالن‌های ورزشی باعث محدود شدن زمان تمرین بانوان می‌شود و نبود سالن اختصاصی برای بانوان مشکل ساز شده است.
مهسا عظیمی ادامه می دهد: هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی و وسایل ورزشی هم در استقبال کم بانوان از ورزش بی‌تاثیر نیست. اداره کل ورزش و جوانان باید در زمینه سالن، امکانات و اعتبار ورزشی مستقل برای هیأت‌ها به ورزش بانوان هم توجه داشته باشد.

زنان شاغل و ورزش‌
یکی از دبیران آموزش پرورش استان و از ورزشکاران رشته شنا نیز در این زمینه می‌گوید: خانم‌های شاغل مشکلات به مراتب بیشتری دارند و هیچ یک از مکان‌های تمرینی برای این بانوان برنامه کاملی ندارند.
سمانه عزالدینی اظهار می‌کند : برای نمونه بیشتر استخرها صبح‌ها را برای بانوان و عصرها را برای آقایان در نظر می‌گیرند. این کار به دلیل شاغل بودن اکثر آقایان و عدم امکان استفاده از زمان صبح انجام می‌گیرد. این در حالی است که خانم‌های شاغل نیز همانند آقایان نمی‌توانند از زمان‌های صبح برای تمرین در استخر استفاده کنند و عصرها را نیز به دلیل برنامه ریزی گفته‌شده از دست می‌دهند.
وی تصریح می‌کند: سایر مکان‌های ورزشی نیز معمولا عصرها را به آقایان اختصاص می‌دهند و به دلیل عدم صرفه اقتصادی در بخش بانوان سعی می‌کنند که ورزش آقایان را در اولویت قرار دهند.
عزالدینی می‌افزاید: بیشتر بانوان شاغل مجبورند بعد از ظهرها را نیز به کارهای خانه و نگهداری از کودکان اختصاص دهند و بسیاری از دوستان من به همین دلیل از ورزش کردن در عصرها نیز صرف نظر کرده اند.
وی ادامه می دهد: بیشتر خانم‌های شاغل حتی یک روز در ماه نیز ورزش نمی‌کنند و با رشته‌های مختلف ورزشی بیگانه هستند. همواره از سوی کارشناسان تربیت بدنی به اهمیت ورزش برای بانوان تأکید می‌شود اما اقدام عملی در این زمینه انجام نمی‌شود.

غیرفعال بودن ورزش بانوان در باشگاه‌ها
یکی از کارشناسان ورزشی و از پیشکسوتان ورزش بانوان نیز در این زمینه می‌گوید: بیشتر باشگاه‌های خصوصی و دولتی استان تیم بانوان ندارند و ترجیح می‌دهند که تنها از تیم‌های آقایان پشتیبانی کنند چرا که اسپانسرها از آنها حمایت نمی کنند و حق پخش تلویزیونی برای .
محدثه میرزایی ادامه می‌دهد: تیمهای مطرح استان فاقد تیم‌های بانوان هستند و اگر هم چنین تیم‌هایی وجود داشته باشد، تعداد تیم‌ها بسیار محدود است و معمولا نیز این تیم‌ها برای رفع تکلیف تشکیل شدهاند. به گفته وی تعداد تیم‌های بانوان استان در لیگ‌های برتر رشته‌های مختلف بسیار کم است و این تعداد شایسته استانی با این مقدار سابقه و استعداد نیست.
میرزایی می‌افزاید: با یک بودجه عادی تیم‌های آقایان می‌توان چند تیم بانوان تشکیل داده و به نتایج بهتری هم رسید ولی بیشتر مدیران ورزشی بخش خصوصی و دولتی تیم‌های آقایان را به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند.
وی در ادامه می‌گوید: شاید به همین دلیل باشد که بانوان استان بیشتر در رشته‌های انفرادی موفق شده‌اند. البته بیشتر این افراد نیز با هزینه‌های شخصی تمرین و بعضا با هزینه‌های شخصی در مسابقات شرکت کرده‌اند.
میرزایی با بیان به اینکه بودجه ورزش بانوان باید افزایش پیدا کند، معتقد است که ورزش همگانی و ورزش قهرمانی باید در حوزه بانوان تقویت شود و برای داشتن آینده بهتر و خانواده‌های بدون مشکلات روحی و جسمی، به بانوان سالم و بانشاط نیاز داریم.

* منبع: روزنامه همشهری زنجان، 1397،3،1.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.