بهرام ملکی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مسائل مورد توجه دانشگاه ها در سطح جهان حرکت به سمت مسائل محیط زیست و دانشگاه سبز شدن است.
وی یادآور شد: در این زمینه دانشگاه زنجان از پنج سال گذشته فعال و در سال 2017 موفق به کسب رتبه 47 از میان 625 دانشگاه شرکت کننده شده است.
ملکی اظهار کرد: دانشگاه زنجان همچنین نخستین دانشگاه ایرانی است که موفق به کسب چنین رتبه ای در سطح جهان شده است.
معاون اداری و مالی دانشگاه زنجان گفت: هر ساله گردهمایی و کارگاه جهانی گرین متریک در یک کشور و به میزبانی یک دانشگاه انجام می شود که قرعه سال 2020 به نام دانشگاه زنجان افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب دانشگاه ها به عنوان دانشگاه سبز آیتم های مختلفی دارد و فقط مربوط به وسعت فضای سبز نیست.
ملکی مدیریت پسماند و فاضلاب را یکی از این آیتم های مهم اعلام کرد و ادامه داد: پیش از این رودخانه ای از فاضلاب دانشگاه زنجان وارد زنجانرود می شد که با راه اندازی تصفیه خانه مدیریت شد.
معاون اداری و مالی دانشگاه زنجان گفت: از سال جاری پساب های تصفیه خانه این دانشگاه در مسیر بهره برداری در بخش کشاورزی و صنعت قرار می گیرد.
وی یکی دیگر از آیتم های موثر در ارزیابی دانشگاه های سبز را استفاده از وسایط نقلیه عمومی خواند و اضافه کرد: این دانشگاه اقدامات قابل توجهی هم در خصوص بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر انجام داده است.
ملکی افزود: وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه اهتمام بسیاری در مورد مدیریت سبز دانشگاه ها دارند و آن را با جدیت دنبال می کنند.
معاون اداری و مالی دانشگاه زنجان گفت: طی سال های گذشته به رغم کم آبی، این دانشگاه به سمت توسعه درختان کم آب خواه حرکت کرده است و هم اکنون نزدیک 70 هکتار درختکاری علاوه بر مزرعه دارد و در تمامی این زمین ها از سیستم آبیاری نوین استفاده می کند.
وی اظهار کرد: این دانشگاه همچنین در سال 95 به عنوان اولین دانشگاه سبز کشور از طرف سازمان محیط زیست معرفی شد.
بر اساس رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی گرین‌متریک در سال 2017، به ترتیب دانشگاه‌های زنجان، کاشان، اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، صنعتی امیرکبیر، گیلان، تهران و الزهرا در فهرست سبزترین‌های جهان قرار گرفتند.
گرین متریک یک ارزیابی زیست محیطی از دانشگاه های جهان است که از دانشگاه اندونزی آغاز به کار کرده و امروز به یکی از شاخص های سنجش دانشگاه ها در دنیا تبدیل شده است.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.