در این گزارش آمده است: امروز پس از گذشت سه سال کارش جان گرفته است و دیگر آن نگاه‌های ترحم‌برانگیز جای خود را به نگاه‌های پر تحسین داده است.
درست 13 سال پیش پدرش را از دست داد و خود و مادرش عضو کمیته امداد شدند، نهادی که با گذشت 40 سال از تشکیلش در روزهای آغازین انقلاب، امروز بزرگترین نهاد حمایتی اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه است.
روزگار فاطمه و مادرش به مانند روزگار 14 هزار زن سرپرست خانواری است که بنا به جبر روزگار باید چرخ زندگی‌شان را با بالا و پایین شدن نرخ تورم، دلار و ارز، طلا و گرانی بچرخانند و مشقت‌های زندگی را برای داشتن روزهای خوب به جان بخرند آن هم در روزگاری که حتی مردان نیز در آوردن نان حلال برای خانواده خود بازمانده‌اند.
قهرمان قصه ما سه سال است که خود همت کرده است تا بر روی پای خود بایستد و خود آفریننده کار در روستایی دور افتاده برای زنان همچون خود شود و در این راه سختی‌های زیادی را هم کشیده است.
دغدغه زندگی فاطمه دهقان، دختر32 ساله ساکن روستای خنداب زنجان تنها داشتن شغل نیست. قصه، قصه تلاش است و تسلیم نشدن، اینکه در زندگی تنها به خود متکی باشی و چشم داشتی به داشته های دیگران نداشته باشی چون کسی برایمان فرش قرمز پهن نمی‌کند.
فاطمه دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان می‌گوید: در این 13 سال با از دست دادن پدرم تحت پوشش کمیته امداد استان شدیم و سه سال پیش برای گاوداری تسهیلات گرفتیم اما بدلیل هزینه‌های بالای نگهداری دام نتوانستیم در این کار موفق شویم اما ناامید نشدیم و کمیته امداد نیز همچنان حمایت‌های خود را داشت و همه نوع همکاری را با ما کرد، چه در زمینه ارائه تسهیلات و چه در زمینه بازپرداخت تسهیلات.
وی می‌گوید: دوست داشتم کاری برای خودم داشته باشم به همین دلیل تصمیم گرفتم کار خیاطی را یاد بگیرم، کارهای مقدماتی را در کنار یکی از اقواممان یاد گرفتم و در ادامه، من و 10 نفر از زنان روستایمان از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که کمیته‌امداد اقدام به برگزاری آن در روستای محل زندگیمان کرده بود، موفق به گرفتن کارت مهارتی شدیم و با داشتن مدرک توانستم چرخ خیاطی و مواد اولیه لازم را از طریق حمایت‌های کمیته امداد تهیه کنم .
این کارآفرین زن روستائی اضافه می‌‌کند: در ابتدای کارم تنها کار دوخت وسایل آشپزخانه را برای مشتریانم انجام می‌دادم اما بعدها با گرفتن سفارش از کرج، کار سری‌دوزی را داریم که هم اکنون خودم و هشت نفر در کارگاه مشغول دوخت لباس زنانه هستیم.
وی می‌گوید: برای کار خیاطی هم در ابتدا تسهیلات دو میلیون تومانی و در ادامه وام 5 میلیون تومانی از کمیته امداد گرفتم و وقتی با زنانی مانند خودم صحبت می‌کنم، همیشه آنها را تشویق به کار می‌‌کنم، اینکه نترسند و باید از کنار شکست‌ها عبور کرد تا بتوان به موفقیت رسید، حتی در شرایط من که محل زندگیمان یک روستای دور افتاده است و برای گرفتن سفارش کار باید هزینه‌های زیادی را بپردازم.
دهقان با ابراز اینکه بعد از سه سال به توانمندی رسیده و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شده است، اضافه ‌می‌کند: هم اکنون درآمد ماهانه من یک میلیون تومان است و خوشحالم که توانسته‌ام نه تنها برای خودم بلکه برای زنان دیگر مثل خودم کار ایجاد کنم .
این زن کارآفرین روستایی ابراز می‌‌کند: خیلی خوب است که آدم بتواند روزی خود را خودش بدست بیاورد و من همیشه معتقدم که تلاش آدم‌ها جواب می‌دهد هر چند در ابتدای کار استرس و نگرانی را داشتم که اگر موفق نشوم چطور ‌می‌توانم با گرفتن این تسهیلات، اقساط آن را بپردازم اما اطرافیان و مسئولان کمیته امداد مشوقم بودند و همین موضوع سبب دلگرمی من در ادامه کار شد.
وی با ابراز اینکه نگران قطع شدن مستمری دریافتی از کمیته امداد نیست، ادامه ‌می‌دهد: برخی مددجویان دغدغه این را دارند که اگر بگویم کاری بلدم و کاری راه بیندازم دیگر خدمات کمیته امداد را نخواهم داشت اما این اشتباه است و باید افرادی که توانمند شدند خارج شوند تا افراد نیازمند دیگر جایگزین این افراد شوند.
دهقان از حمایت‌های حرف می‌زند که اگر از او انجام نمی‌شد امروز نه تنها او بلکه 8 نفر دیگر نیز به مانند او درآمدی نداشتند و بیان می‌کند: تسهیلات کمیته امداد سبب شده است نه تنها من بلکه بسیاری از افرادی که مهارتی برای انجام کار داریم اما سرمایه لازم را نداریم، بتوانیم با گرفتن این وام‌ها برای خود شغل ایجاد کنیم .
این کارآفرین از تصمیمات خود برای گسترش کارگاه تولیدی می‌گوید و از اینکه آماده است برای هر مددجویی که بخواهد به رایگان آموزش دهد و ابراز می‌کند: برای توسعه کارم نیاز به خودرو دارم که امیدوارم در این زمینه هم کمیته امداد تسهیلاتی را در اختیار من بگذارد.
بنا به آمار ارائه شده از سوی کمیته امداد استان 24 هزار و 484 خانوار با جمعیتی بالغ بر 42 هزار و 123 هزار نفر تحت پوشش این نهاد در استان هستند که 66 درصد از جمعیت تحت پوشش را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند .
14 هزار و 195 زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان هستند، زنانی که به‌دلیل شرایط زندگی و سرپرستی فرزندان خود علاوه بر مشکلات معیشتی در معرض آسیب‌های اجتماعی بوده و لزوم حمایت‌های ویژه از چنین افرادی بیشتر احساس ‌می‌شود.
زنان نقش مهمی در خانواده و بویژه در خانواده‌هایی که سرپرست خانوار هستند، دارند. به منظور به حداقل رساندن مشکلات و مسائل این قشر، سازمان‌های حمایتی، خدماتی را به آنها ارائه می‌دهند که در این راستا به گفته خلجی، مسئول روابط عمومی کمیته امداد استان ایجاد اشتغال، برخورداری از خدمات حمایتی از قیبل آموزش مهارت‌های زندگی ، آموزش‌های مرتبط با ایجاد اشتغال و مهارت، تامین جهیزیه، ارائه کمک هزینه تحصیلی و ارائه مشاوره حقوقی، ارائه خدمات در حوزه درمان و بهداشت و نیز ارائه بیمه‌های اجتماعی از جمله اقداماتی است که در این حوزه و برای کمک به زنان سرپرست خانوار صورت گرفته است.
خلجی اشتغال ایجاد شده برای مددجویان در طی سال گذشته را 2 هزار و 683 مورد دانسته و ابراز می‌کند: بیش از 34 درصد اشتغال ایجاد شده برای زنان بوده و کمیته امداد بدنبال آن است تا بتواند با ارائه آموزش‌های مهارتی و تسهیلات زمینه اشتغال و بعدها زمینه توانمندسازی و خودکفایی این افراد و خانواده‌ها را فراهم کند.
وی برگزاری دوره‌های پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌های فضای مجازی را از جمله آموزش‌های مهارتی برای زنان و کودکان تحت پوشش دانسته و اضافه می‌کند: علاوه بر حمایت‌های انجام شده در خصوص اشتغال در زمینه ارتقاء مهارت‌های زندگی نیز 21 هزار 284 مددجو آموزش‌ خانواده را دریافت کرده‌اند که در کنار این آموزش‌ها تامین جهیزیه دختران و کمک هزینه ازدواج مجدد زنان به تعداد 661 مورد در سال گذشته توسط کمیته امداد پرداخت شده است.
خلجی تامین کمک هزینه ازدواج مجدد زنان را در راستای صیانت از نهاد خانواده عنوان کرده و بیان می‌کند: مصون‌سازی خانواده‌‌های تحت حمایت از آسیب‌های اجتماعی و توجه به سلامت روحی و روانی این زنان مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا کمک هزینه ازدواج مجدد به زنان نیز به همان میزان کمک هزینه ازدواج دختران به مبلغ 30 میلیون ریال پرداخت می‌شود که در این راستا در سال گذشته 69 مورد کمک هزینه پرداخت شده است.
این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان می‌گوید: ارائه مشاوره حقوقی به مددجویان بویژه زنان سرپرست خانواری که شوهران آنها در زندان هستند و یا به دلیل مشکلاتی از قبیل اعتیاد، طلاق با مشکل مواجه هستند توسط وکلای خیر انجام می‌شود که در این زمینه در سال گذشته یک هزار و 164 مددجو از این خدمت بهره‌مند شده‌اند.
وی پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار را از دیگر رویکردهای حمایتی دانسته وتصریح می‌کند: یک هزار و 518 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که در سال گذشته برای پرداخت حق بیمه این افراد بالغ بر 25 میلیارد و 977 میلیون ریال هزینه شده است و هدف از اینکار، ایجاد درآمد پایدار برای آنها در سنین بالا است که بتوانند بازنشسته شده و از حقوق بازنشستگی بهره‌مند شوند.
خلجی در پایان می‌گوید: کمیته امداد رویکردهای خود را در سال‌های اخیر تغییر داده است و توانمندسازی خانواده‌ها مورد توجه قرار گرفته است که در رویکردهای جدید توجه به سلامت روانی خانواده‌ها نیز حائز اهمیت بوده است.
تغییر در رویکردهای کمیته امداد در طی سال‌های اخیر و تکیه بر توانمندسازی افراد که بیشتر با ایجاد شغل میسر شده است نه تنها افزایش کیفیت خدمات را بدنبال داشته است بلکه اجرای این راهبردها توانسته است جمعیت انبوه مددجویان را سرو سامان دهد و راه را برای ارائه خدمات به سایر اقشار محرومی که نیازمندان واقعی هستند هموار کند.
منبع گزارش: هاجر کشاورزی - روزنامه صدای زنجان
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.