میرحیدر رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص کد اقتصادی و الزام مشاغل برای دریافت آن افزود: طرح جامع مالیاتی نقشه راه سازمان امور مالیاتی است تا شرایط کنونی به وضعیت ایده‌آل تبدیل شود.
وی یادآورشد: در طرح جامع مالیاتی برای پیگیری امور مالیاتی مودی، باید یک کلید واژه وجود داشته باشد و کد اقتصادی چنین کلید‌واژه ای محسوب می‌شود.
رضوی با بیان اینکه دریافت کد اقتصادی جدید و منحصر به فرد، یکی از راه های جلوگیری از فرار مالیاتی است، اظهار کرد: شماره های اقتصادی که پیش از این مودیان دریافت می کردند، قابل خرید و فروش بود که خود یکی از معضلات پیش روی نظام اقتصادی و مالیاتی و همچنین فعالان اقتصادی به شمار می آمد و ضرر و زیان های جبران ناپذیری را به پیکر اقتصاد وارد می کرد.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: بر همین اساس سازمان امور مالیاتی کشور با اجرای طرح جامع مالیاتی و الزام مودیان به پیش ثبت نام، ثبت نام کد اقتصادی و دریافت شماره اقتصادی جدید که فقط برای مودی خاص و با رمز عبور اختصاصی قابل انجام است، با دریافت کد اقتصادی جدید امکان سوء استفاده را به حداقل و یا صفر رساند.
وی با بیان اینکه ثبت نام کد اقتصادی برای ارائه اظهارنامه عملکرد از سال 91 الزامی شده است، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست این طرح ثبت نام الکترونیکی مختص اشخاص حقوقی بود اما در مراحل بعدی اصناف و بازاریان هم باید برای دریافت کد اقتصادی به سایت سازمان مراجعه و مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی را تکمیل کنند.
رضوی ادامه داد: صاحبان املاک اجاری و وسائط نقلیه عمومی موظف به پیش ثبت نام و ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی نیستند.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی شخصی برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی سایر افراد برای معاملات شخصی، حسب مورد مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله می شود.
وی اضافه کرد: در نظام جدید مالیاتی پرداخت مالیات از طریق قبوض مالیاتی فقط با داشتن کد اقتصادی و شناسه مربوطه امکان پذیر است و این باعث شده از جعل و فرار مالیاتی جلوگیری شود.
رضوی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح پیش ثبت نام کد اقتصادی، همه اصناف و مودیان مالیاتی در سطح استان اقدام به ثبت نام کرده و تا کنون هم در این زمینه همکاری های لازم را با اداره کل داشته اند.
در رابطه با کد اقتصادی در ماده 169 قانون معافیت مالیاتی آمده است که اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.
همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش هایی که تعیین می شود مشمول جریمه ای معادل یک درصد معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می شود.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.