در این یادداشت که در شماره 3924 روزنامه مردم نو چاپ شده، آمده است: اغلب ما در عملکردهای اجتماعی ضعف عمیقی داریم که در بیشتر اوقات ناشی از فقر فرهنگی است! فقر فرهنگ در زندگی امروز به معنای عدم توانایی ما در مواجه شدن با مقتضیات دنیای امروز است. اغلب ما در فضای مجازی این بی فرهنگی را مشاهده کرده ایم. همینطور در رانندگی، در برگزاری جشنها و مراسم ازدواج، در بی تفاوتی نسبت بـه طبیعت، در ریختن زباله به محیط زیست، در آپارتمان نشینی و... .
از این رو است که گفته می شود فرهنگ جوامع، بیش از آنکه بـه شعر و ادبیات گذشتگانش وابسته باشد، به عقاید و رفتارهای امروز بستگی دارد؛ بنابراین فرهنگ امروز بیش از هر چیز به خلقیات و عادات و رفتار و کردار و گفتار و از همه مهمتر، به سطح دانش، اطالاعات روز و میزان مطالعه مردمان زمان حال وابسته است. حال اگر بخواهیم درباره خودمان منصفانه قضاوت و اقرار کنیم، سهم ما در فرهنگ جامعه چـه اندازه است و بـه اصطلاح چقـدر بافرهنگ هستیم؟! به طور قطع همه ما به مانند مردم دیگر جوامع، دارای آداب و رسـوم و قواعد و عادات و اعتقاداتی هستیم کـه در اغلب موارد، وجه تمایز مـا بـا ملل دیگر است و آن را فرهنگ ایرانی می نامیم. پیشینه فرهنگی و تمدن مـا غنی و مایـه مباهات است. اما اینکه ما خود را ادامه دهنده یکی از فرهنگ های غنی دنیا تصور می کنیم و متأسفانه به همین اندازه قانع هستیم، چندان خوشایند نیست؛ چراکه اگر اندکی بـه آنچه امروز هستیم و انجام می دهیم، نگاه کنیم، عکس این ادعا بـرای مـا ثابت خواهد گشت. واقعیت ایـن است کـه جـای خالی آمـوزش فرهنگ صحیح و رعایت حقوق شهروندی، در جای جای زندگی امروز جامعه ما مشاهده می شود.
تجمل گرایی به عنوان یکی از اصلی ترین نشانه های فقر فرهنگی در سال های اخیر نمود فراوانی یافته است. پایین بودن سرانه کتابخوانی و سطح مطالعه کـه یکی از شاخص های مهم ارتقای فرهنگ است و کمرنگ شدن آن که نشـانه دیگری از وجود فقر فرهنگی است، نیز خبر خوبی برای ما ندارد. حال بررسی نتیجه مطالعات علمی، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی نشان می دهد که بی شک فقر فرهنگی یکی از عوامل آسیب ها و انحرافات اجتماعی بوده و گفته می شود که فقر فرهنگی در جامعه مهمترین علت ناهنجاری های اجتماعی اسـت. اما بی تردید جامعه ما به پشتوانه همان فرهنگ و پشتوانه غنی که از آن یاد شد، تمایـل دارد راهکارهایی را برای گریز از بی فرهنگی تجربه کند. در این میان شاید یکی از راهکارهای مهم و تأثیرگذار، همراهی هرچه بیشـتر خانواده و جامعه با کتاب باشد کـه می تواند تا اندازه زیادی بـه رفع فقر فرهنگی منجر شود. موضوعی که متأسفانه در کشور ما با مقاومت زیادی همراه است و اغلب ما خود را بی نیاز از آن می دانیم!
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.