به گزارش ایرنا، استانداری زنجان روز سه شنبه نشستی با فعالان اقتصادی این استان برگزار کرد، نشستی که استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی وی و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، تنها مسئولان دولتی حاضر در جلسه بودند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در همین نشست تلاش بخش خصوصی را علیرغم تمام مشکلات برای رشد شاخص های اقتصادی این استان قابل تقدیر دانست و از تحقق هدف سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی بخش صنعت این استان طی سال های 95 و 96 خبر داد.
ناصر فغفوری افزود: در سال 95 و 96، حجم سرمایه گذاری صنعتی ثبت شده این استان بر اساس پروانه های بهره برداری صادر شده، به 12 هزار میلیارد ریال رسیده است.
وی این جمله را هم اضافه کرد که مجموع سرمایه گذاری صنعتی در پایان اسفند سال 96 به 66 هزار و 670 میلیارد ریال رسید در حالی که این رقم در پایان اسفند 92 به 25 هزار میلیارد ریال می رسید.
فغفوری تحقق 100 درصدی سهم اشتغال بخش تولید طی سال گذشته را خبر دیگر خود برشمرد و از پرداخت سه هزار و 990 میلیارد ریال تسهیلات طرح رونق و 12 هزار میلیارد ریال از منابع بانکی به واحدهای تولیدی این استان خبر داد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان حقوق دولتی دریافتی از معادن استان طی سال گذشته به 180 میلیارد ریال می رسید در حالی که این رقم در سال 95، 120 و در 94 برابر با 70 میلیارد ریال بود.
وی آغاز به کار خط توسعه ای شرکت JTI پارسیان را با سرمایه گذاری 150 میلیون دلار دیگر خبر خوش از صنعت استان برشمرد از بهره برداری بزرگترین خط ذوب فولاد بخش خصوصی کشور با عنوان فولاد البرز ناب آرش طی سال جاری خبر داد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان هم در ادامه این جلسه ایران را چهارمین کشور پر مصرف انرژی برق جهان برشمرد و رتبه تولید نیروی برق ایران در جهان را چهاردهم اعلام کرد.
علیرضا علیزاده از صنعتگران و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه خواست تا برنامه مصرف برق خود را کنترل کنند و در جریان زمان پیک مصرف انرژی طی روزهای گرم سال برای جلوگیری از قطعی برق باشند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان هم در ادامه این نشست خواست تا مسئولان استان مسیری که برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنفی در استان آغاز کرده اند را در همین استان دنبال کنند.
غلامحسن جمیلی ابراز امیدواری کرد که این مسیر آغاز شده، جدی تر از گذشته دنبال شود تا کمتر بتوان مشاهده کرد که مطالبه یک خواسته قانونی فعالان اقتصادی را وادار به پیگری آن در تهران کند.
وی تصریح کرد: دولتمردان بهتر از فعالان اقتصادی به سبب تجربه در عرصه های مختلف، از تاثیر تصمیم های دولت مطلع هستند، اما گاه مشاهده می شود که برخی اتفاقات همچون بی اعتنایی، به تاثیر سوء این تصمیم ها دامن می زند.
جمیلی ابراز نگرانی کرد که در آینده نزدیک، تاثیر نابسامانی ارزی هفته های اخیر، تاثیر جبران ناپذیری را بر بخش تولید بر جای بگذارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان سطح همکاری و هماهنگی بدنه اقتصادی زنجان را پیشرو تر از سایر استان ها اعلام کرد و گفت: گاه سختگیری های بی ارزشی رخ می دهد و دلخوری ها و ناراحتی هایی را در میان فعالان بخش خصوصی و غیر دولتی ایجاد می کند.
پس از جمیلی نوبت به مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی در این استان رسید تا از فرصت ایجاد شده برای طرح مشکلات استفاده کنند، تریبونی که نخست در اختیار مدیرعامل شرکت البرز ناب آرش قرار گرفت و وی از از عدم ثبات قوانین اقتصادی، صدور روزآمد آئین نامه، اطلاع رسانی نشدن شفاف و به موقع بخش نامه ها و نوسانات نگران کننده ارز سخت گفت.
در ادامه واردات بی حساب که منجر به آسیب دیدن صنایع تولید کننده مواد اولیه می شوند، مشکلات ارزی که مانع از واردات برخی مواد اولیه شده اند، تغییر مستمر و سریع قوانین و بخشنامه ها که زمینه از دست دادن بازارهای خارجی را ایجاد می کنند و متضرر شدن بسیاری از فعالان اقتصادی به علت ما به التفاوت سرسام آور نرخ ارز دولتی و بازار از سوی برخی واحدهای تولیدی مطرح شد.
به روز نبودن قوانین محیط زیست، اعمال سلیقه کارشناسان محیط زیست، منابع طبیعی و امور مالیاتی در بررسی پرونده ها و صدور مجوزها و تغییر مکرر در خصوص تخصیص خاک معدن انگوران به صنایع معدنی از دیگر انتقاداتی بود که فعالان بخش خصوصی به دولت وارد می دانستند.
جمیلی بار دیگر پس از تمام صحبت های فعالان بخش خصوصی بار دیگر تریبون را در دست گرفت و گفت: در دنیای حرفه ای هر تصمیمی یک بازه زمانی برای انطباق بیرونی خود نیاز دارد و مسئولان باید برای همسو شدن فعالان اقتصادی برای اجرای تصمیم های خود بازه زمانی مشخص کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان این را هم گفت که ماده 35 قانون رفع موانع تولید، دولت را مکلف و ملزم به عرضه خاک از طریق بورس به تمام معادن کرده است و این قانون مشمول انگوران هم می شود.
وی تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم که در این شرایط بحرانی این موضوع را متوقف کند، بخشی از صنعت استان زنجان از اجرای این قانون متاثر خواهند شد و اجرای آن به هیچ وجه به نفع واحدهای تولیدی استان نیست.
استاندار زنجان هم به عنوان آخرین سخنران این نشست پس از تاکید بر لزوم گسترش اقتصاد خلاق در جامعه و بهره گیری از فکر و ذهن خلاقانه، خود را حامی بخش خصوصی معرفی کرد و گفت: در ایجاد مشکل میان دستگاه های دولتی و بخش خصوصی، به حتم از بخش خصوصی حمایت خواهم کرد.
اسدالله درویش امیری مسئولیت اصلی اشتغال، تولید، ثروت آفرینی، صادرات، بهره گیری از منابع و توسعه اقتصادی را بر دوش فعالان اقتصادی خواند و حمایت را کمترین کمکی برشمرد که می توان در حق آنان انجام داد.
وی این جمله را هم اظهار کرد که امروز هر کسی که به رشد اقتصادی ایران کمک کند به آینده، منافع ملی، تولید، اشتغال و توسعه کشور کمک کرده است.
درویش امیری به تفویض اختیار برخی از مسئولیت های دولت طی سال 96 و 95 به مدیران استانی اشاره و تصریح کرد: هر مدیری که در توان داشت توانست از این فرصت برای کمک به حوزه زیر مجموعه خود و رشد استان استفاده کند و هر مدیری که توانی نداشت برای رفع تکلیف به مسائل نگاه کرد.
استاندار زنجان این قول را هم به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه داد که به حتم مشکلات آنان را پس از گردآوری نزد معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی مطرح خواهد کرد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.