در این گزارش که در شماره 7382 روزنامه همشهری زنجان به چاپ رسیده، آمده است: چندقلو زایی شاید تا چند سال پیش اتفاقی نادر در کشور محسوب می شد، اما اکنون به یک پدیده رایج تبدیل شده است و هر چند وقت یکبار خبری مبنی بر چند قلوزایی زوجین در رسانه ها منتشر می شود.
دانشمندان با تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که عواملی مانند داشتن سابقه خانوادگی تولد چندقلو در خانواده مادری، زایمان در سنین بالا و مصرف داروهای درمان کننده ناباروری از جمله عوامل تاثیرگذار در به وجود امدن چنین رخدادی است.
معصومه محبی مادر سه قلوهاست. وی در گفتگو با همشهری در مورد اینکه چگونه می تواند همزمان کارهای مربوط به سه نوزاد را انجام دهد، می گوید: این کار برای کسی که تجربه مادرشدن را ندارد بسیار سخت و در عین حال شیرین است، شیطنت های بچه ها هنگامی که می خواهند بازی کنند یا غذا بخورند دیدنی است، اما موضوعی که در این میان وجود دارد سه برابر شدن هزینه هاست و با توجه به اینکه شغل همسر من کارگر یک شرکت خصوصی است تقریبا به سختی این هزینه ها تامین می شود.

انجمنی برای چند قلوها
حمید رضا عباسی دبیر انجمن دوقلوها در زنجان است. این انجمن در اسفند سال گذشته تاسیس شده است و به صورت مردم نهاد اداره می شود.
دبیر انجمن دوقلوهای استان از نوپا بودن فعالیت این انجمن می گوید و اظهار می کند: اقدام رسمی ما برپایی جشن روز ملی دوقلوها و چندقلوها برای اولین بار در استان زنجان است که روز بیستم اردیبهشت ماه برپا شد.
وی به برگزاری جشن های چنین انجمن هایی در استان های دیگر اشاره می کند و ادامه می دهد: جشن دوقلوهای تهران 8 دوره برگزار شده است، در اصفهان، تبریز و شیراز نیز چندین دوره چنین مراسماتی به پا شده است اما در زنجان اولین باری است که شاهد چنین اتفاقی هستیم.
دبیر انجمن مردم نهاد دوقلوهای استان ادامه می دهد: این جشن در استانهای مختلفی چندین سال هست که برگزار می شود ولی متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و نبود حمایتها، از این جشن و از این دورهمی ها در استان ما خبری نبود.
عباسی به هدف برگزاری چنین مراسمی اشاره می کند و ادامه می دهد:با برگزاری این جشن می توانیم نیازها و دغدغه های مادی و معنوی این افراد و خانوادههای آنها را به گوش مسئولان برسانیم .
وی ادامه می دهد: به همین دلیل از مسئولان برای شرکت در این جشن دعوت کردیم تا از نزدیک شاهد مشکلات و دغدغه های دوقلوها وچند قلوها و خانواده های آنها باشند.
دبیر سمن چندقلوها سپس به برنامه های این انجمن اشاره میکند و می افزاید: ارائه خدمات و تسهیلات و انعقاد قراردادهایی با اداره های دولتی و بخش خصوصی و معرفی دوقلوها به صاحبان مشاغل از برنامه هایی است که قصد داریم آنها را به مرحله اجرایی برسانیم.
عباسی با اشاره به این مطلب که ارائه خدمات بیمه ای در اولویت برنامه های این انجمن است، ادامه می دهد: ازدواجهای دوقلویی در قالب ازدواج آسان از دیگر کارهایی است که امیدواریم بتوانیم آن را دربین چند قلوها رواج دهیم.
عباسی در ادامه گفتگو به ترویج ورزش و ارائه خدمات در این حوزه اشاره می کند و می افزاید: معرفی و شکل گیری تیمهای مختلف ورزشی و هنری دوقلوها و چندقلوها از جمله برنامه های آتی ما در انجمن است.
وی در برابر این سوال که آیا آماری در خصوص چند قلوها و دوقلوها در استان دارند، می گوید: در حال حاضر آمار دقیقی در این خصوص نیست اما امید است که هر چه زودتر تعداد دوقلوها و چند قلوهای استان مشخص و با حمایت دولت و بخش خصوصی برنامه های مختلفی برای این طیف از جمعیت استان داشته باشیم.
دبیر سازمان مردم نهاد دوقلوها وچندقلوهای استان ادامه می دهد: دوقلو و چندقلوهای زیادی در استان داریم که می توان گفت ناشناخته هستند که از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی به سر نمی برند و باید کمکهای مادی و معنوی از بخشهای مختلف به خانواده ها چندقلوی بشود.
وی همچنین از فعالیتهای سازمان در قالب افزایش نشاط اجتماعی خبر می دهد و می افزاید: افزایش روحیه تعاون و همکاری، بهینه سازی اوقات فراغت و ایجاد بستری مناسب برای فرهنگسازی الگوهای ایرانی اسلامی از دیگر برنامه هایی است که قصد داریم انها را به مرحله اجرایی برسانیم.
عباسی سپس با بیان این مطلب که به شخصه خود صاحب فرزند دوقلو همسان هستم، ادامه می دهد: من با مشکلات و نیازهای این قشر آشنا هستم احساس نیاز برای بیان دغدغ ها و مشکلات مادی ومعنوی و درگیری آنها را می فهمم ومتوجه هستم که داشتن دوقلو چندان کار آسانی نیست.
وی ادامه می دهد: داشتن دوقلو و چندقلو همسان و غیر همسان و بزرگ کردن دو نوزاد و بیشتر یعنی اینکه وظیفه مادر بودن و پدر بودن چندین برابر می شود.
عباسی در امه سخنانش به نکات تربیتی برای چندقلوها اشاره می کند و می گوید: بدون دانستن راههای میانبر و نکته‌های ضروری، شیوه تربیتی و چگونگی توجه و رفتار با دوقلو ها و همچنین بدون کمک خانواده و جامعه در مورد دوقلو‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود.
7312/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.