سید محسن نجفیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح های پژوهشی دانشگاه ها بیشتر باید مورد استقبال بخش صنعت و اقتصاد کشور قرار گیرد.
وی یادآورشد: هرچه صنعت و اقتصاد استان قوی تر باشد، اعتبار تخصیص یافته برای پروژه های پژوهشی دانشگاه ها هم می تواند افزایش یابد.
نجفیان اظهار کرد: متاسفانه استقبال از پروژه های پژوهشی دانشگاه ها آنگونه که باید نیست و یکی از مشکلاتی که همواره مطرح می شود، همین نبود ارتباط سازمان یافته و قوی بین دانشگاه و بخش های مختلف جامعه است.
رئیس دانشگاه زنجان گفت: در این زمینه، هم از طرف دانشگاه ها ضعف هایی وجود دارد و هم از سوی صنعت و اقتصاد استقبالی نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه در ایران همچون کشورهای توسعه یافته، جایگاه خود را در سطح جامعه پیدا نکرده است.
نجفیان یکی از عوامل دست نیافتن دانشگاه به جایگاه حقیقی را قدمت کم این نهاد در ایران برشمرد و ادامه داد: سابقه راه اندازی و شکل گیری دانشگاه در کشورهای توسعه یافته به 500 سال می رسد که حکایت از فاصله بسیار زیاد آن با تاسیس دانشگاه در ایران دارد.
رئیس دانشگاه زنجان گفت: امیدواریم این ضعف ها برطرف شود و دانشگاه ها بتوانند نقش اساسی خود را در توسعه و حل مشکلات کشور ایفا کنند.
وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون در کشور وجود دارد، ناشی از رویکردهای غیر عالمانه به مسائل بوده که موجب تشدید آنها شده است.
نجفیان تاکید کرد: از سویی هم دانشگاه ها باید از توان علمی خوبی برخوردار شوند تا بتوانند مشکلات را حل کنند و هم دستگاه های متولی باید دانشگاه ها را بپذیرند و قبول داشته باشند که می توانند راه حل علمی برای مسایل ارائه کنند.
رئیس دانشگاه زنجان گفت: از سوی دیگر دانشگاه ها باید پژوهش ها را معطوف به مسائل و مشکلات منطقه، استان و کشور کنند و این عناوین را مد نظر قرار دهند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.