به گزارش ایرنا، کشاورزان زنجانی سالانه 9 هزار و 527 تن گردو از چهار هزار و 798 هکتار باغ های خود برداشت و روانه بازار می کنند.
به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، سرمای دیررس بهاره در اواخر فروردین امسال در کنار باغ های گردو به 288 هزار تن از دیگر محصولات باغی زنجان خسارت 30 تا 100 درصد وارد کرد.
فقط گردو نبود که باغداران زنجانی را متضرر کرد، بیشترین خسارت به باغ های زنجان نه فقط از سرما بلکه از نبود بیمه محصولات کشاورزی بود.
سال گذشته سطح سرمازدگی باغ های استان 38 هزار و 359 هکتار بود که طبق برآوردهای انجام گرفته 500 هزار تن محصول باید تولید می شد که 20 درصد آن معادل 109 هزار و 576 تن محصول به ارزش 2 هزار و 930 میلیارد ریال بدلیل سرمازدگی از بین رفت.
در همین سال فقط 10 درصد از کل باغ های استان زنجان بیمه بودند رقمی که امسال به 15 درصد رسیده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجا بیان کرد: به باغ های گردوی زنجان و سلطانیه 90 تا 100 درصد، ماهنشان، ابهر، خدابنده، ایجرود، طارم و خرمدره نیز 80 تا 100 درصد خسارت وارد شده است.
به گفته بهنام اوجاقلو، به سه هزار و 950 تن گردو در زنجان ، 2هزار و 250 تن در خدابنده ، خرمدره یکهزار و 320 تن، یکهزار و 170 تن در ایجرود، ابهر یکهزار و 260 تن، طارم 960، ماهنشان 450 و سلطانیه نیز 300 تن براثر سرمازدگی اواخر فروردین خسارت وارد شده است.
** در حسرت یک گردو در درختان هستیم
یکی از باغداران سهرورد شهرستان خدابنده به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 10 هکتار باغ دارد که 80 درصد آن را درخت گردو تشکیل می دهد و سال گذشته بیش از 2 تن فقط مغز گردو از این باغ به فروش رفت.
علی منفرد افزود: سال گذشته کل این باغ را بیمه کرده و امسال احتمال سرمای دیررس را نمی دادم و به همین دلیل آن را بیمه نکردم.
این باغدار سهروردی ادامه داد: در 2 سال گذشته نیز سرمای دیررس در بهار اتفاق افتاد اما بسیار جزئی بود.
منفرد از مسئولان خواست، حداقل تسهیلاتی با بازپرداخت بلند مدت برای باغدارانی که خسارت دیده اند پرداخت کند تا دستمزد نگهبان باغ را پرداخت کنیم.
وی اظهار کرد: روزانه در بین درختان گردو می گردم که محصولی به چشمم بخورد، اما در حسرت دیدن آنها هستم و به جای آن شاهد درختان سرما زده هستم
رضا محمدلو یکی دیگر از باغداران صائین قلعه استان زنجان گفت: از 140 هکتار باغ، 2 هزار و 300 اصله درخت گردو دارم که سرما همه این درختان را بی ثمر کرد.
وی افزود: سالانه 50 تن گردو از این باغ برداشت و به صورت تازه خوری وارد بازار می کردم.
این باغدار صائین قلعه ای ادامه داد: سال گذشته نیز 50 درصد از این باغ سرما خورد اما توانستم حداقل 25 تن محصول برداشت کنم اما امسال محصولی ندارم.
محمدلو نیز جزو باغدارانی است که هکتاری از این باغ گردوی بزرگ را بیمه نکرده است.
ارقام گردو در استان زنجان محلی، نوک کلاغی، کاغذی و گردوی پیوندی است.
7325/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.