مهدی بیگدلی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که شمار مراجعه کنندگان به داروخانه ها برای دریافت داروهای غیر نسخه ای نیز نمود بیشتری دارد و برای کاهش و کنترل این مهم، نظارت های لازم انجام می گیرد.
وی اظهار کرد: عرضه داروهای نسخه ای مثل داروهای اعصاب و روان بدون نسخه ممنوع بوده اما در مواقعی که بیمار به پزشک دسترسی ندارد، فقط با نسخه قبلی و مورد نیاز داده می شود.
بیگدلی خاطرنشان کرد: درمان بیماری های اعصاب و روان به زمان زیادی نیاز دارد و بیماران مبتلا نیز برای ادامه درمان خود نیازمند مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک هستند.
وی اضافه کرد: گاهی داروهای بسیار خاص از قبیل ترمادول که اغلب برای تسکین دردهای بسیار شدید از سوی پزشک و یا متخصص مربوطه تجویز می شود به هیچ عنوان عرضه نمی شود.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: فراهم شدن و دسترسی راحت بیمار به این نوع دارو ها می تواند مورد مصرف دیگران قرار بگیرد که استفاده خودسرانه آنها تبعات ناخوشایندی بدنبال دارد.
وی اظهار کرد: در برخی اوقات مراجعه کنندگان جهت دریافت داروهای اعصاب و روان (خواب آور) نیز بدون داشتن نسخه به داروخانه مراجعه می کنند که نه تنها داروی مورد نظر قابل ارائه نیست بلکه با اصرار در روند خدمات رسانی بهینه به سایر بیماران اختلال ایجاد می کند.
بیگدلی گفت: بنابر این سوء استفاده دارویی با عنوان های مختلفی از قبیل داروهای سرخوش آور در داروخانه های استان و در مقایسه با سال های گذشته بسیار کمتر شده و فقط با تجویز پزشک و یا متخصص مربوطه امکانپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها نیز مقاومت فرد را در برابر بیماری ها افزایش می دهد و اغلب مردم به این موضوع توجه چندانی ندارند.
به گفته این دارو ساز، عموم مردم توجه داشته باشند که هر نوع دارو را با مشورت پزشک و یا دارو ساز مصرف کنند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 130 داروخانه دولتی و خصوصی در استان فعالیت می کنند که از این تعداد 73 داروخانه خصوصی و دولتی به شهر زنجان اختصاص دارد.
200 دارو ساز نیز در بخش های دولتی و خصوصی استان زنجان مشغول بکار هستند.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.