به گزارش ایرنا، مجتبی اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشت توت سیاه چند سالی است که در این شهرستان رایج شده و شاهد احداث باغ‌هایی با این نوع محصول هستیم، اظهار کرد: در سال جاری از 23 هکتار کل باغ های توت در شهرستان طارم فقط 13 هکتار بارده و 10 هکتار باقیمانده، نهال کاری و غیر بارور است.
اسکندری ارقام مورد کشت توت در شهرستان طارم را توت سیاه و توت سفید عنوان کرد و افزود: در حال حاضر عمده تولید این شهرستان به علت قیمت مناسب آن توت سیاه می باشد و توت سفید هم به صورت سنتی و بیشتر در حاشیه باغات کشت و برداشت می شود.
وی زمان برداشت این میوه با ارزش در طارم را اردیبهشت ماه عنوان کرد و متذکر شد: خوشبختانه در سال جاری به علت سرمای دیررس بهاره درختان توت این شهرستان آسیبی ندیده و در موعد معین برداشت این میوه در شهرستان آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.
این میوه به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است. ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود و فیبرهای نامحلول موجود در آن کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.
توت یکی از بهترین میوه‌های بهاره است که در شهرستان طارم تولید می‌شود، تولید این میوه می‌تواند منبع درآمدی برای روستائیان بوده و کمکی در جهت رونق اقتصادی منطقه تلقی شود.
با توجه به اینکه توت سفید بلافاصله باید به مصرف تازه خوری می رسد نمی توان آن را به بازار استانهای مجاور صادر کرد، به همین دلیل سود قابل ملاحظه ای برای باغداران نداشته و سطح زیر کشت درختان توت سفید در منطقه افزایش چشم‌گیری ندارد.
ضروری است برای احیای تولید این میوه با ارزش در شهرستان کارگاه های خشک کن میوه استقرار یابد تا این محصول با ارزش به صورت خشک و آجیلی روانه بازار شود و از این طریق سود اقتصادی بالایی برای شهرستان داشته باشد.
توت سیاه شهرستان طارم به علت مقاوم بودن و استفاده از آن برای تهیه شربت و سایر مواد غذایی در کارخانجات خریداران زیادی دارد، به همین دلیل اخیراً باغداران طارمی به سمت تولید این نوع توت متمایل شده اند.
وی به آغاز زمان برداشت توت در طارم اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه تولید این محصول به اندازه‌ای نیست که بتوان صادر کرد، اما این محصول باغی در بازارهای داخلی شهرستان طارم و در کل استان عرضه و به فروش می‌رسد.
عمده اراضی زیر کشت توت سیاه شهرستان طارم در روستاهای هزارود، آستاکل، هارون آباد و اخیرا نیز در روستاهای قلات، سانسیز و جیا قرار دارد؛ محصول تولیدی این شهرستان علاوه بر مصرف داخل استان، به استانهای آذربایجان غربی، تهران، گیلان و قزوین صادر می شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 100 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.