جعفر بیات روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ها در حوضه های آبخیز شهرستان های زنجان، ابهر، خدابنده و خرمدره طی 6 ماهه نخست امسال اجرایی می شود.
وی، به خشکسالی های اخیر اشاره کرد و گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت های خشکسالی و خطر بیابانی شدن عرصه های استان زنجان موثر خواهد بود.
سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان اعلام کرد: از طریق اجرای طرح های آبخوانداری در حوضه های ویستان، خراسانلو، چهرآباد، رضا آباد، دوتپه و ذاکر امکان تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی دشتهای ابهر، خرمدره، زنجان، دوتپه و آبخوان های چهرآباد و رضا آباد فراهم می شود و استفاده بهره برداران پایین دست طرح ها از آب های نفوذی امکانپذیر خواهد شد.
بیات ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری در حوضه های خوشنام، کرسف، آقبلاغ، کینه ورس و حاجی کندی هم علاوه بر کنترل سیل و فرسایش و رسوب، با ذخیره کردن روان آب های بهاره بخشی از نیاز آبی بهره برداران این حوزه ها را نیز تامین خواهد کرد.
سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: طرح کنترل سیل روستای ولیدر در شهرستان طارم به مرحله تکمیل و بهره برداری رسیده است.
بیات افزود: عملیات جنگل کاری و افزایش فضای سبز در حوزه آبخیز گاوازنگ - پایین کوه شهرستان زنجان به منظور حفظ خاک، نفوذ آب به سفره های زیرزمینی، تولید هوای پاک و ایجاد منظر مناسب از دیگر اقدامات آبخیزداری استان زنجان در 6 ماهه اول سالجاری است.
وی اضافه کرد: تکمیل سازه ای پارک آبخیز شهری قیدار از دیگر طرح های در دست اجرای سال جاری است.
به گزارش ایرنا، فرسایش خاک پدیده‌ای است که در شرایط تشدید شونده منجر به تخریب و از بین رفتن خاک می‌شود و برای جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفتن آب، عملیات مختلف بیولوژیکی و مکانیکی (آبخیزداری) برای کاهش فرسایش، کنترل روان آب و بهبود شرایط پوشش گیاهی اجرا می‌شوند.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.