به گزارش ایرنا، در متن پیام اسدالله درویش امیری که توسط مهرداد سلطانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان شامگاه سه شنبه در آیین افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی عذای اکو - جاده ابریشم قرائت شد، آمده است: امروز آشپزی به هنری تبدیل شده که نه فقط جسم بلکه روح را هم تغذیه می کند. غذاها می توانند فرهنگ ها را به هم پیوند بزنند و آنها را باهم متحد کنند.
وعده هایی که تقریبا سه بار در روز برای خوردن انتخاب می کنیم، مجموعه ای ازتجربیاتی را گرد هم می آورد که تا کنون در زندگی کسب کرده ایم، ما همیشه آن چیزی را برای خوردن انتخاب می کنیم که معنای خاصی برای ما داشته باشد، غذاها به بخش مهمی از رسم و سوم و مناسبت های مردم دنیا تبدیل شده است.
باید در مقابل هجمه جریان جهانی سازی، فرهنگ های اصیل و بومی را احیا کنیم. چرا که در جای جای کشورمان فرهنگ های متنوع و اصیلی وجود دارد که باید حفظ و احیا شود.
همکاری در این خصوص می تواند گفت و گو میان تمام ذینفعان را تقویت نموده و به ایجاد راهکارهای عملیاتی و پایدار منجر شود.
عامل بسیاری از جنگ ها نا آشنایی و عدم شناخت ملت ها از یکدیگر است، به یقین برگزاری چنین جشنواره هایی برای آشنایی هر چه بیشتر اقوام و ملت ها با یکدیگر نقش بسزایی دارد.
امروز غذاها به سفیران فرهنگی ملت های تبدیل شده اند. اگر پیش از این ملت ها می کوشیدند با گسترش زبانشان فرهنگ خود را در جوامع مختلف توسعه دهند، اکنون بین المللی شدن غذاهای سنتی و بومی به یکی از دغدغه های فرهنگی مقامات کشورهای مختلف تبدیل شده است.
اگر نگاهی به عادت های غذایی مردم کشورهای مختلف بیندازیم، متوجه خواهیم شد که شرایط اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و حتی سیاسی حاکم بر جوامع مختلف می تواند اهمیت بسیار زیادی در عادت غذایی افراد داشته باشد.
در این میان آداب و رسوم غذا خوردن و غذا پختن مردم در فرهنگ های مختلف بسیار جالب توجه است، ما این فرصت را در زنجان برای شما فراهم آوردیم.
به گزارش ایرنا چهارمین جشنواره بین المللی عذای اکو - جاده ابریشم شامگاه سه شنبه/ 11 اردیبهشت/ با حضور نمایندگانی از 16 کشور در زنجان آغاز بکار کرد.
این جشنواره 11 تا 13 اردیبهشت جاری در محل نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان میزبان عموم علاقه مندان و بازدیدکنندگان است.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.