یوسف رضاپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتقال آب چاه ها به مزارع و باغ ها در برخی موارد با استفاده از تانکر و برخی مواقع با دیگر روش ها انجام می شود.
مدیرعامل شرکت آب زنجان گفت: برای مدیریت مصرف آب، باید کاشت و عرضه محصولات کشاورزی را متعادل کرد، اما برای این موضوع، قانونی جهت اجبار کشاورز به کاشت محصولی خاص وجود ندارد.
رضاپور تصریح کرد: یکی دیگر از پیشنهادهای این شرکت برای کاهش مصرف آب، تغییر الگوی کشت محصولات زراعی با نیاز آبی بالاست.
وی اظهار داشت: مسئله تدوین برنامه تعیین الگوی کشت یک ضرورت انکار ناپذیر است و باید این موضوع با رویکرد سازگاری با کم آبی در استان لحاظ شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: موضوع کم آبی از تنش به بحران مبدل شده است و در زمان حاضر نیازمند آگاه سازی، تبیین اهمیت مسئله و اطلاع رسانی درست جامعه همراه با برنامه ریزی منطقی هستیم.
هم اکنون میزان مصرف آب در کشور 2.5 تا 3 برابر استاندارد جهانی است.
رضاپور با اشاره به سهم پایین 1.5 درصدی صنعت از آب مصرفی، گفت: در افق بلند مدت باید این سهم به 25 درصد برسد، تا امکان جایگزینی اشتغال برای کشاورزان ممکن شود.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات حوزه آب زنجان طولانی بودن پروسه حقوقی انسداد و پلمپ چاه های غیر مجاز است، که باید برای این موضوع چاره اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت: همچنین کمبود شدید اعتبارات در حوزه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی و تخصیص ندادن به موقع اعتبارات مورد نیاز از دیگر مشکلات حوزه آب است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته اعتبار تخصیص یافته به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی زنجان حدود 70 میلیارد ریال بود.
از ابتدای تشکیل شرکت آب منطقه ای زنجان تا پایان اردیبهشت سال جاری بیش از 3هزار و 150 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است.
طبق آمارهای رسمی بیش از 7 هزار حلقه چاه و طبق آمارهای غیر رسمی 9 تا 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز در زنجان وجود دارد.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.