یحیی رحمتی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هیچ ممنوعیتی برای مرمت بازار توسط بهره برداران وجود ندارد، بلکه محدودیت لزوم رعایت ضوابط مرمت در بناهای تاریخی هست.
وی اظهار کرد: نباید در بازار اجازه داد که فضایی همچون خیابان سعدی شهر زنجان حاکم شود، وجه تمایز بازار تاریخی زنجان در مصالح بوم آورد و قدیمی به کار رفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در بازار نبود روحیه مشارکت است که باید تقویت شود و این عدم تقویت روحیه مشارکت ضعف وارد به اداره کل میراث فرهنگی محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: ما نتوانستیم از توان مشارکت بازاریان در حفظ و مرمت بازار استفاده کنیم اما تمام بهره برداران باید متوجه باشند، که ضوابط مرتبط با بناهای تاریخی جابجا نمی شود.
رحمتی مرمت بناهای تاریخی را دارای ضوابط فنی خاصی خواند که باید رعایت شود و ادامه داد: علم مرمت اجازه هر نوع دخل و تصرف را در بازار نمی دهد، موضوعی که توسط بهره برداران جدی گرفته نمی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: وظیفه این اداره کل، حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی با مشترکت بهره برداران است و هیچ مسئولیتی در خصوص فضاهای شهری و تاسیسات ندارد.
وی تاکید کرد: دستگاه های متعددی برای ساماندهی و انتقال خدمات به بازار تاریخی زنجان مسئولیت دارند.
رحمتی اضافه کرد: در همین زمینه مسئولان استان به تصمیم نهایی اجرای کانال مشترک برای انتقال خدمات و اجرای کف سازی رسیده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در آخرین جلسه بازار این استان بنا شد، نحوه مشارکت و سهم دستگاه های مختلف، بهره برداران و سرمایه گذاران مشخص و اعلام شود.
بازار زنجان یک کیلومتر طول دارد که از همین رو طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران محسوب می شود.
از سه سال گذشته طرح تهیه مستندات به منظور ثبت جهانی این بنای متعلق به دوره قاجار کلید خورده است، به همین منظور هر نوع انتقال خدمات که از مطالبات قدیمی بازاریان است، باید بر اساس ضوابط و طراحی فنی خاصی انجام گیرد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.