به گزارش ایرنا، حسن آهنگر در 'همایش سلامتی برای همه با محوریت خودمراقبتی' افزود: فشار، کلسترول و قند خون بالا، استعمال دخانیات، چاقی، کم تحرکی، تعذیه نامناسب از عوامل خطر قابل کنترل و سابقه خانوادگی، جنسیت و سن از عوامل خطر بروز بیماری بویژه سکته های قلبی است.
وی یادآوری کرد: موضوع اهمیت دار این است که سن ابتلا به بیماری های قلبی روبه کاهش است و تا سال 2020 شایعترین علت مرگ در دنیا بیماری ایسکمی قلب خواهد بود.
آهنگر افزود: شیوع بیماری های عروق کرونر قلبی در مردان بیش از زنان است و در این میان عواملی مانند سابقه خانوادگی در ظهور و بروز آن دخالت دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: این در حالی است که زنان در مقایسه با مردان به نشانه های سکته های قلبی چندان حساس نیستند و این مهم در برخی مواقع به مراجعه دیر هنگام آنها به متخصص و یا مراکز درمانی منتج می شود.
وی بیان کرد: 80 درصد بیماری‌ها قابل پیشگیری است و درصورتی که از دوران نوزادی آموزش تعذیه صحیح و ... شروع شود ، نتایج مثبتی را به همراه دارد.
آهنگر افزود: افرادی که فشار خون بالاتر از طبیعی دارند، نمک دریافتی خود را به 6 گرم کاهش دهند که این مقدار تقریبا یک قاشق چایخوری است.
وی اظهار کرد: علت عمده سکته‌های قلبی، مغزی، نارسائی کلیه و چشم فشار خون بوده چرا که این بیماری علامتی ندارد و به جهت اینکه شیوع و عوارضی ندارد به آن قاتل خاموش می گویند.
به گفته این فوق تخصص قلب و عروق مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان، علائم فشارخون بی علامتی است و شایعترین علائم سردرد در ناحیه پس گردن، تاری دید، طپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه، درد قفسه سینه، شب ادراری، خون دماغ، تهوع و استفراغ بشمار می رود که در 90 تا 95 درصد بدون علت تشخیص هستند.
وی یادآوری کرد: خود مراقبتی اقدامات و فعالیت های آگاهانه ، آموخته شده و هدف داری است که توسط فرد به منظور حیات و تامین ،حفظ و ارتقای خود خانواده انجام می شود.
آهنگر خاطر نشان کرد: ارتقای سلامت، اصلاح شیوه زندگی، پیشگیری از بیماری، ارزیابی علایم، حفظ سلامت ، درمان بیماری حیطه های خود مراقبتی را تشکیل می دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این همایش گفت: هم اکنون برای ۱۰۰ درصد از شهروندان شهرستان‌های استان به جز شهرستان زنجان پرونده الکترونیک تشیکل شده است.
محمدرضا صائینی خاطر نشان کرد: برای ثبت‌نام شهروندان زنجانی در سامانه سیب 61 پایگاه شهری و ۵۷ مرکز سلامت روستایی و ۴۴۷ خانه بهداشت در استان پیش‌بینی‌شده است.
به گزارش ایرنا، امسال سازمان بهداشتی جهانی (WHO) شعار مهم و متفاوت'پوشش همگانی سلامت، برای همه در همه جا' را انتخاب کرده، موضوعی که لزوم ان این روزها بیش از بیش در کشورهای مختلف از جمله ایران حس می شود.
روزهای هفته سلامت با عنوان عدالت در درسترسی خدمات سلامت، حق مردم ، مسولیت حکومت، سلامت برای همه در همه جا، مقابله با آسیب های اجتماعی، تعهد و مسولیت پذیری نهادهای موثر حمایت از فقر در دسترسی به خدمات سلامت، ترویج سبک زندگی سلامت محور، اجتماعی شدن سلامت، انسجام اجتماعی، نشاط اجتماعی و منابع پایدار و جامعه سالم نامگذاری شده است.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.