مجتبی اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: خسارت سرمازدگی در پی کاهش دما و بارش برف در ارتفاعات شهرستان طارم براساس برآورد اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی، در باغات و مزارع بوده است.
وی یادآورشد: محصولات زراعی در سطح هشت هزار و 739 هکتار از زمینهای زراعی این شهرستان به مبلغ 513 میلیارد و 126 میلیون ریال خسارت دیده است.
اسکندری خسارت محصولات باغی را در سطح 16 هزار و 63 هکتار ذکر و ابرازکرد: این خسارت به مبلغ 1815 میلیارد و 420 میلیون ریال برآورد شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم محصولات زراعی گوجه فرنگی، سیب زمینی، کلزا، باقلا و نخودفرنگی را از جمله محصولات آسیب دیده بر اثر سرمای دیررس اواخر فروردین جاری برشمرد و افزود: گوجه فرنگی به مقدار 30 درصد، سیب زمینی به مقدار 40 درصد، کلزا به مقدار 10 درصد، باقلا و نخوفرنگی هر کدام به مقدار 5 درصد دچار خسارت شده است که در این بین محصول گوجه فرنگی با مبلغ خسارت 294 میلیارد ریال بیشترین خسارت را در بین محصولات زراعی از لحاظ مبلغ خسارت متحمل شده است.
این مسئول در زمینه خسارات باغی نیز میزان آسیب را بسیار بالا عنوان کرد و اظهار داشت: محصول زیتون 60 درصد، انار 20 درصد، گردو 80 درصد، گیلاس 30 درصد و انجیر 35 درصد بر اثر سرمازدگی اخیر دچار خسارت شده که در این بین نیز محصول زیتون با مبلغ 1620 میلیارد ریال بیشترین خسارت را در بین محصولات باغی از لحاظ مبلغ خسارت متحمل شده است.
اسکندری در توصیه به همه تولیدکنندگان بخش کشاورزی و باغی افزود: با جدیت پی گیر بیمه محصولات خود در زمان های اعلام شده از صندوق بیمه محصولات کشاورزی باشند تا در زمان بروز خسارت بتوانند از کمک های صندوق برخوردار باشند.
به گزارش ایرنا، شهرستان طارم با برخورداری از اقلیم گرم و معتدل، یکی از مناطق استثنایی کشور و شاید جهان به لحاظ شرایط جوی است که تقریبا امکان استحصال و تولید هر نوع محصول در آن امکانپذیر است ، به همین دلیل سیستم کشاورزی در طارم در تمام طول سال فعال است.
طارم، به خاطر برخورداری از شریان حیاتی رودخانه 'قزل اوزن'، به بزرگترین قطب کشاورزی استان زنجان و منطقه تبدیل شده است و کیفیت محصولات باغی و زراعی آن شهرت جهانی دارد.
زیتون،انار،انجیر(سه میوه بهشتی) فندق،گردو، گیلاس ، سیب ، انگور، به ،توت ،گوجه سبز، هلو ، آلو ،زردآلو ،شفت آلو ، آلوچه، آلو بخارا ، آلبالو ،پرتقال، نارنگی ، نارنج ، گلابی ، خرمالو از جمله محصولات باغی و برنج، گوجه فرنگی، سیر ، سیب زمینی، کرفس، باقلا، نخودفرنگی، پیاز، کلزا،انواع صیفی، لوبیا سبز، بادام زمینی و.. از جمله محصولات زراعی شهرستان طارم به شمار می روند.
سهم شهرستان طارم در صدور محصولات کشاورزی استان بسیار قابل توجه بوده و حدود 50-60 درصد برآورد می گردد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 100 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.