به گزارش ایرنا، از یک سال قبل بنا به اعلام شهروندان ساکن در جنوب شهر زنجان و حاشیه زنجانرود، آب قابل برداشت از چاه های اطراف این رودخانه سلامتی خود را از دست داده و با بوی نفت و گازوئیل همراه است.
شهروندان این منطقه مدتی بعد شاهد وجود آب تیره در همین چاه ها شدند و پس از آن هم از همین چاه ها، آب حاوی گازوئیل برداشت کردند.
این مساله به معضلی برای شهروندان ساکن در مناطق جنوبی زنجان و اطراف زنجانرود تبدیل شد آنچنان که امروز حتی امکان کشاورزی در اطراف این رودخانه فصلی را از دست داده اند چون با چنین آبی هیچ محصولی به ثمر نمی رسد.
شکایتی به دست سازمان محیط زیست مبنی بر وجود آلایندگی در چاه های اطراف زنجانرود می رسد و موضوع مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد.
بررسی ها نشان می دهد که منشا این آلودگی، خطوط لوله حاوی گازوئیل شرکت راه آهن است که در جنوب شهر زنجان و حاشیه زنجانرود مستقر می باشد.
علی خدایی مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور منکر این موضوع شد و اعلام کرد: راه آهن تنها سازمان بالادستی زنجانرود است که از سیستم تصفیه فاضلاب استفاده می کند و چنین موضوعی درست نیست.
اما سید رضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم تاکید کرد: رسیدگی به این موضوع از چهار ماه قبل کلید خورد و بررسی ها نشان داد که خط انتقال سوخت راه آهن سال ها نشتی داشته و همین سوخت هم به خاک و آب های زیر زمینی منطقه نفوذ کرده است.
وی این جمله را هم گفت که موضوع به راه آهن منتقل شده است و آنان هم اعلام همکاری کرده اند.
سخن خدایی که می گوید وضعیت ما سر و سامان داده شده است و اگر شکایتی انجام شود، پیگیری می شود، مغایر با حرفی است که موسوی مطرح می کند.
در حالی که مدیرعامل راه آهن شمالغرب کشور منکر وجود چنین آلودگی از سوی خطوط انتقال سوخت راه آهن است، موسوی می افزاید: مکاتبات لازم انجام شده است و امید می رود در نخستین فرصت بتوان جلوی ادامه این آلودگی را گرفت.
البته علی اسدی کارشناس اداره کل محیط زیست که خود از محل آلودگی بازدید کرده است و در جریان کامل ماجرا قرار دارد، می گوید: شرکت راه آهن جلوی نشتی و ادامه نفوذ آلودگی را گرفته است.
اسدی این را هم گفت که راه آهن باید در مهلت قانونی تعیین شده اقدام به رفع آلودگی نفوذ کرده در منطقه کند.
حرفی که موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست هم آن را تایید کرد و گفت: باید گستره و عمق نفوذ آلودگی مشخص و در نخستین فرصت و به سرعت نسبت به رفع آن اقدام شود.
زنجانرود پیش از این با طلای کثیف دست و پنجه نرم می کرد و این روزها هم سر و کله طلای سیاه در حاشیه آن پیدا شده است. به نظر می رسد با این شرایط نباید انتظار احیای هرچه سریعتر زنجانرود به اغما رفته را داشت، رودخانه فصلی که زمانی سیراب کننده تمام زمین ها و باغ های کشاورزی خط مرکزی استان زنجان بود.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.