محمد رضا صائینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال گذشته مقدمات تشخیص زود رس سه سرطان در مراکز و پایگاه های خدمات جامع سلامت و دیگر مراکز تعیین شده انجام شد که 50 درصد از گروه های هدف تحت پوشش قرار گرفتند.
وی یادآوری کرد: متقاضیان با مراجعه به پایگاه های سلامت، پس از تکمیل فرم های مربوطه، در خصوص موارد مشکوک مورد بررسی قرار می گیرند.
صائینی افزود: بر این اساس افراد آموزش دیده ای در پایگاه های سلامت نسبت به شناسایی موارد سرطان پس از انجام معاینات و آزمایش های لازم اقدام می کنند و موارد مشکوک را به سطح بعدی ارجاع می دهند.
وی بیان کرد: خدمات تشخیصی مورد نیاز برای انجام این کار در شهر زنجان برنامه ریزی شده و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در برنامه ' ایراپن' علاوه بر خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی ، اقدامات اساسی اولیه برای تشخیص زود هنگام ،غربالگری و آموزش خود مراقبتی در زمینه سه سرطان عمده انجام می گیرد.
وی اظهار کرد: در غربالگری سرطان روده بزرگ، تمامی افراد 50 تا 69 سال از نظر سابقه فردی و خانوادگی این نوع بیماری و علائم خطر بررسی شده و تست تشخیصی (FID) خون مخفی در مدفوع انجام می گیرد.
این مسئول ادامه داد: در غربالگری سرطان سینه(پستان)نیز تمامی زنان 30 تا 69 سال به لحاظ بیماری های این بخش مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی بیان کرد: غربالگری سرطان دهانه رحم نیز تمامی زنان 30 تا 59 سال از نظر علائم این نوع بیماری مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز تست پاپ اسمیر انجام می شود.
به گزارش ایرنا، طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه ' ایراپن ' عوامل خطر در زمینه پیشگیری از چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری‌‌های تنفسی و نیز بیماری‌‌های قلبی و عروقی را در جمعیت 30 تا 70 سال کشور مدنظر قرار می‌دهد.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.