حسین معصومی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون بیماری سل یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان بشمار می رود و از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر آلوده به باکتری سل است و در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی اظهار کرد: معصومی نشانه های دیگر مانند مشکلات تنفسی مثل تنگی تنفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علایم عمومی دیگر مثل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن،بیحالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی نیز همراه است.
وی بیان کرد: سل خارج ریوی هم که به ابتلای سایر اعضای بدن به غیر از ریه ها گفته می شود، بسته به عضو مبتلا می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: بیماران سل ریوی که نتیجه آزمایش خلط آنها مثبت است از نظر انتقال بیماری در جامعه دارای اهمیت بوده و با تشخیص و درمان به موقع این بیماران می توان از انتشار بیماری در جامعه جلوگیری کرد.
معصومی افزود: زمانی در برنامه های کنترل سل موفق خواهیم شد که بخصوص بیماران سل ریوی هر چه سریع تر شناسایی شوند و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی بیان کرد: پس شناسایی بیماران به سرعت تحت درمان قرار می گیرند که حداقل دوره درمان بیماری سل نیز 6 ماه است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: بیماران مبتلا به صورت رایگان و به خصوص 2 ماه اول اقدامات درمانی با نظارت مستقیم پرسنل بهداشتی و درمانی انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بیماران بعد از پیدا کردن بهبودی در مدت سه هفته از شروع درمان مصرف دارو را متوقف می کنند و این درمان ناقص منجر به پیدایش باسیل های مقاوم به دارو می شود.
به گفته، معصومی تمامی خدمات تشخیصی و درمان بیماران مبتلا به سل بصورت رایگان انجام می گیرد.
به گزارش ایرنا، عامل بیماری سل نخستین بار توسط 'کخ' پزشک آلمانی کشف شد.
سل یکی از قدیمی ترین بیماری های عفونی شناخته شده در انسان که عامل آن باکتری است.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.