به گزارش ایرنا، افزایش قیمت دلار در کشور تاثیر خود را در بالا رفتن نرخ برنج وارداتی در بازار زنجان نشان داد و این مساله موجب نگرانی جدی مصرف کننده های این محصول شد.
تعدادی از عرضه کنندگان برنج وارداتی علت افزایش نرخ این محصول را بالا رفتن قیمت دلار و نبود نظارت های لازم بیان می کنند.

** نبود نظارت در واردات برنج موجب بالارفتن قیمت شده است
رئیس اتحادیه خواربار فروشان شهرستان زنجان، علت افزایش قیمت برنج را نبود نظارت دانست و گفت: در سالجاری برنجی وارد نشده تا بر اساس نرخ جدید دلار عرضه شود.
جلیل علی محمدی، نبود اطلاعات دقیق از وارد کننده های برنج و وجود واسطه ها را از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش ناگهانی قیمت برنج برشمرد.
وی تاکید کرد: دستگاه های نظارتی ذی ربط باید اقدامات جدی را برای پیشگیری از بالا نرفتن قیمت برنج اعمال کنند.
رئیس اتحادیه خواربار فروشان شهرستان زنجان اظهارکرد: پیش از این 10 کیلوگرم برنج وارداتی حدود 520 تا 550 هزار ریال به دست مصرف کننده می رسید که هم اکنون قیمت آن به 750 تا 770 هزار افزایش یافته است.

** سوء استفاده واسطه های داخلی موجب افزایش قیمت برنج وارداتی شده است
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: افزایش نامتناسب قیمت برنج وارداتی ناشی از افزایش قیمت دلار نیست و از طرفی دیگر واردات این کالای مصرفی برای کشور نیاز است چرا که در تولید این محصول خودکفا نیستیم.
عبدالله جعفری یادآوری کرد: واردات برنج بر اساس مجوز انجام می شود و قیمت آن تابع نرخ ارز است.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از برنج خارجی قبل از سال 97 وارد شده است، تاکید کرد: نباید افزایش قیمت دلار بر قیمت برنج تاثیر بگذارد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، افزایش ناگهانی قیمت برنج وارداتی را مربوط به سوء استفاده برخی از واردکنندگان و واسطه های داخلی بیان کرد و افزود: این عده به بهانه افزایش نرخ ارز قیمت برنج وارداتی را افزایش داده اند.
جعفری تاکید کرد: جهاد کشاورزی در روزهای پایانی سال، ماه های محرم، صفر و رمضان به منظور تنظیم قیمت بازار اقدام به توزیع کالاهای اساسی می کند.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه با افزایش قیمت برنج وارداتی احساس نیاز به تنظیم بازار و توزیع این کالا شود به منظور رفاه حال مصرف کننده ها انجام خواهد شد.

** کنترل قیمت برنج وارداتی نیازمند نظارت دستگاه های ذی ربط است
علی کلانتری یکی از فروشندگان برنج در زنجان می گوید: در زمان حاضر افزایشی در قیمت برنج تولیدی کشور انجام نشده است و با همان قیمت سابق به فروش می رسد.
وی اظهارکرد: افزایش نرخ دلار بر قیمت برنج داخلی تاثیر گذار نبوده است.
یکی از فروشندگان برنج وارداتی نیز افزود: انواع برنج وارداتی با افزایش قیمت دلار در هر کیلوگرم 10 هزار ریال افزایش یافته و قیمت 10 کیلوگرم برنج پاکستانی که 750 هزار ریال بود به 85 هزار ریال افزایش یافته است.

**مسئولان ذی ربط بر بازار برنج نظارت جدی داشته باشند
محمود سلیمی نیز یکی از مصرف کنندگان زنجانی اظهارکرد: برنج قوت غالب مصرف کنندگان است و اگر قیمت این کالا افزایش یابد توان خرید خانواده ها به شدت کاهش خواهد یافت.
این شهروند زنجانی ادامه داد: باید مسئولان نظارت جدی بر بازار داشته باشند تا قیمت اقلام مصرفی تحت تاثیر قیمت دلار قرار نگیرد.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.