داوود ارفعی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جامعه روستایی که مولد است، ورزش را وقت کشی و به نوعی بیکاری می دانند و در واقع بزرگترهای خانواده به زعم خود دوست ندارند وقت خود و فرزندانشان به بطالت بگذرد.
وی با بیان اینکه ورزش بانوان در روستاها کم فروغ تر از بخش مردان است، اظهار کرد: با توجه به فرهنگ حاکم بر روستاها، اکثر خانواده های روستایی با فعالیت ورزشی بانوان چندان موافق نیستند و برخی دیدگاه ها باعث شده تا تعداد ورزشکاران زن کمتر از مردان باشد.
ارفعی با بیان اینکه ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی زنجان نیازمند حمایت های مادی و معنوی بیشتری است، افزود: توجه مضاعف به ورزش روستایی، امری لازم است و به جهت گستردگی کارها همچنین ترویج، احیا و رشد و شکوفایی هرچه بیشتر، باید همکاری وافری با این هیات صورت گیرد.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 200 ماده در بخش بازیهای بومی و محلی در سطح استان زنجان شناسایی شده است، افزود: رشته های مختلف چون 'کشتی، والیبال، فوتسال، فوتبال، تنیس روی میز، دو و میدانی، والیبال، هاکی، بسکتبال، بدمینتون و انواع بازی های بومی محلی'، از جمله ورزش های روستایی فعال در سطح روستاهای این استان هستند.
ارفعی اظهار کرد: پارسال چهار هزار و 638 نفر به صورت رسمی و بیمه شده، تحت پوشش هیات در بخش ورزش روستایی زنجان فعالیت داشتند که از این تعداد، سه هزار و 400 نفر مرد و یک هزار و 238 ورزشکار نیز زن بودند.
وی دیگر دلیل کم بودن تعداد ورزشکاران سازمان یافته در روستاها را نبود قوانین و مقررات جامع و کامل فدراسیون پزشکی ورزشی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر ثبت نام بیمه ورزشی روستایی از طریق اینترنت امکان پذیر نیست و ورزشکار روستایی برای بیمه ورزشی شهری باید به دفاتر هیات شهرستانی مراجعه کند که این نیز هزینه های زیادی را بر ورزشکار تحمیل می کند.
ارفعی با بیان اینکه هزینه ورزش در سطح روستاها نسبت به شهرها، سنگین تر است و به همین علت بیشتر روستائیان راغب به پرداخت هزینه در امر ورزش نیستند تصریح کرد: در هر صورت رقابت های 'جام نوروز' امسال در تمام مناطق استان با شور و حال وصف ناپذیری برگزار شد.
ارفعی با اشاره به اینکه در جام نوروز امسال مسابقات فوتبال، فوتسال، والیبال، ورزشهای رزمی و بومی محلی در تمام مناطق استان زنجان برگزار شد افزود: امسال در یکی از سالن های ورزشی در منطقه خدابنده 160 تیم فوتسال و در زمینی در منطقه دیگر شهرستان خدابنده 57 تیم فوتبال به مدت 20 روز با یکدیگر رقابت کردند.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان زنجان، گفت: بازیهای بومی محلی بسیار مفرح و جذاب و در کاهش ناهنجاری های اجتماعی بسیار موثر هستند و تلاش می شود بازی های سنتی در تمام شهرستان های این استان به شکل بهتری جا بیفتد.
ارفعی افزود: هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی زنجان پارسال نیز برنامه های تدوین شده و تقویم ورزشی ارایه شده به فدراسیون را در حد وسع و توان و با توجه به میزان اعتبارات درنظر گرفته شده به مرحله اجرا درآورد اما نتوانست مسابقات استانی مربوط به تقویم ورزشی استان در برخی از رشته ها را برگزار کند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.