به گزارش ایرنا، حمیدرضا حمیدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هویت شهرها از بنا، نماد، یاد بود، مراسم های دینی، آئینی و سنتی بویژه محله، معابر و میادین قدیمی نشات می گیرند.
وی اظهار کرد: بر این اساس نه تنها در شهر زنجان بلکه هویت بسیاری از شهرهای کشور در حال دگرگونی است و به این موضوع مهم باید بیش از گذشته توجه کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در گذشته های نه چندان دور، هر منطقه و شهری معماری خاص خود را داشت و به عنوان مثال در استان یزد یک نوع ساختار و ساختمانهای متفاوتی وجود داشت که از دیگر شهرها متمایز شده بود.
وی یادآوری کرد: در واقع هر کدام از شهرهای کشور بسته به نوع اقلیم، معماری خاصی داشتند که در شهر سازی به طور کامل نمود داشت، در حالی که هم اکنون با مشاهده این معماری ها هیچ نوع تفاوتی مشاهده نمی شود.
حمیدی افزود: در زمان حاضر شهرها شبیه هم شدند و هویت معماری کشور بیش از گذشته در معرض تهدید قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در ارتباط با نام و محله ها و معابر نیز نیز همین اتفاق رخ داده و بسیاری از نامهای قدیمی در تابلوها وجود ندارد و عموم مردم بیشتر در گفتمان ها استفاده می کنند.
این عضو شورای شهر زنجان ادامه داد: در همین راستا بازنویسی نام ها و محله های قدیمی شهر زنجان در دوره شورای چهارم مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس پیشنهادی به شهرداری داده شد که این کار انجام بگیرد.
وی اظهار کرد: مقرر شد نام محله ها و معابر شهر زنجان بر مبنای تحقیقات میدانی، مصاحبه و جمع آوری مستندات انجام و سپس اسم قدیمی آنها در تابلوی کوچک با فرمت کوچک در زیر تابلوی اصلی قرار داد تا مردم و نسل جدید با این کار آشنا شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح محدوه محلله ها نیز تعریف و مشخص شد تا در مرکز محله المانی را متناسب با نام محله و هویت آن طراحی و وجه تسمیه و تاریخچه قدیمی نیز قید شود.
وی خاطر نشان کرد: نوع معماری شهرها، سنت ها مراسم های آئینی منحصرفرد برای گردشگران جذابیت های زیادی بدنبال داشته و بهره گیری از این موضوع آثار مثبتی به دنبال دارد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان تاکید کرد: بازبینی فرهنگ قدیمی شهر زنجان جذب گردشگران را به مراتب افزایش می دهد.
به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان سه منطقه شهرداری و 430 هزار نفر جمعیت دارد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.