یحیی رحمتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 66 هزار و 159 مورد اقامت مسافران نوروزی در مراکز اقامتی این استان ثبت شده است.
وی با بیان اینکه از 27 اسفند 96 تا 10 فروردین جاری، نزدیک 51 هزار نفر از گنبد سلطانیه بازدید کردند، ادمه داد: طی این مدت در مجموع 25 هزار و 414 نفر از موزه مردم شناسی رختشویخانه، 17 هزار و 776 نفر از موزه باستان شناسی و مومیایی های مردان نمکی و 9 هزار و 862 نفر نیز از غار کتله خور بازدید کرده اند.
رحمتی گفت: از 27 اسفند 96 تا 10 فروردین جاری بالغ بر 195 هزار مورد بازدید نیز از سایر جاذبه های گردشگری استان زنجان به ثبت رسیده است.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان گفت: از 27 اسفند 96 تا 10فروردین جاری به منظور نظارت بر ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران در ایام نوروز، از سوی ستاد خدمات سفر استان 642 مورد بازدید از مراکز اقامتی و خدماتی سطح استان انجام شده است.
به گزارش ایرنا، وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از 2هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پرجاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.
گنبد سلطانیه یکی از 17 میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.
بنای رختشویخانه توسط علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان حدود 90 سال پیش با کاربری انحصاری شستشوی لباس و ظروف توسط بانوان، در مرکز این شهر احداث شده است.
بنای رخشتویخانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و از سال 1377 به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.
غار کتله خور از طولانی ترین و شگفت انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در 80 کیلومتری شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است.
تا کنون حدود 22 کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر 2 کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.
'مردان نمکی' مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت برخی از مومیایی مردان نمکی به بیش از 2 هزار سال می رسد.
7312/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.