مهرداد سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر طرح تقاطع غیر همسطح گلشهر در کمیته فنی ترافیک استان در دست بررسی است.
وی یادآورشد: این تقاطع هم در دوره قبلی طرحی داشت که امروز مورد انتقاد مدیریت شهری دوره جدید است.
سلطانی اظهار کرد: این سوال مطرح می شود که چرا برای یک پل ترافیکی مسابقه معماری و طراحی شهری برگزار شده است و اگر احداث پل سیدالشهدا این میزان زمان و هزینه به شهر تحمیل کرده، به واسطه ارجحیت دادن به کیفیت های معماری و نمادین طرح است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: نمی توان از یک سو هنگام بهره برداری از ویژگی های منحصر به فرد و نمادین پل سید الشهدا صحبت و به آن افتخار کنیم و از سوی دیگر مساله پل را فقط یک موضوع ترافیکی بدانیم که باید با ساده ترین شکل اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: از همین رو همواره باید بین کیفیت و کارایی در یک سو و اقتصادی و قابل اجرا بودن یک پروژه مهندسی در سوی دیگر به یک نقطه بهینه دست یافت.
سلطانی ادامه داد: ضمن اینکه رویکردهای نوین توسعه شهری امروز به کیفیت های فضایی و انسان محور پروژه های شهری و حتی پروژه های ترافیکی توجه بیشتری دارد و البته شهرداری زنجان هم در ایجاد پیاده راه مرکز شهر چنین دیدگاهی را دنبال می کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: سخن در ایجاد تعادل و دستیابی به نقطه بهینه این است که نه پل گلشهر یک پروژه فقط ترافیکی است و نه در پیاده راه سازی مرکز شهر می توان معضلاتی که برای تردد خودروها ایجاد می شود را نادیده گرفت.
وی تاکید کرد: کوتاه بودن زمان اجرای یک تقاطع شهری بسیار خوب است و اگر پروژه گلشهر آنطور که گفته می شود یکساله اجرا شود، ما و مردم به قطع سپاسگزار مدیریت شهری خواهیم بود.
سلطانی تصریح کرد: کوتاه بودن زمان اجرا به حتم در گروی حذف جنبه های نمادین و کیفی تقاطع نیست، که اگر بود ساخت پل ولیعصر(عج) که یک پل ساده و فاقد گردش های استاندارد یک تقاطع شهری است، بیش از پنج سال به طول نمی کشید و یا عکس آن، برخی از پل های شهری خاص و نمادین در دیگر شهرها در زمانی به مراتب کوتاه اجرا نمی شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: از همین رو با توجه به صرف منابع عمومی در احداث این گونه پروژه ها و انتقاداتی که به آنها وارد می شود، مدیریت استان اگر هم به دنبال ایده آل ها نباشد، نمی تواند حداقل جنبه های کیفی پروژه ها را نادیده بگیرد.
وی اضافه کرد: از همین رو قبل از خبری کردن این مباحث و پیش از قطعیت دادن به این اخبار باید در این گونه موارد مطالعه کافی انجام گیرد.
سلطانی افزود: امروز مدت زیادی از تصویب طرح جامع ترافیک زنجان سپری نمی شود و در این طرح توسعه حمل و نقل عمومی با خطوط BRT به تصویب رسیده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: ما نمی گوییم ایجاد تراموا اشتباه است و چه بسا بتوان به کمک سرمایه گذار این ایده را اجرایی کرد، اما در خصوص امکان سنجی این موضوع باید مطالعات کافی صورت گرفته و به تصویب مراجع مربوطه هم برسد.
وی اظهار کرد: به هرحال به جهت تعامل با شهرداری کلیات طرح جدید تقاطع گلشهر در شورای ترافیک استان مصوب شده و در صورت لحاظ برخی ویژگی های کیفی مربوط به ترافیک طرح و ویژگی های کالبدی مرتبط با منظر شهری که باید در کمیته فنی ترافیک و کمیته سیما و منظر شهری مصوب شوند، مشکلی برای اجرای آن وجود نخواهد داشت.
در پاییز 95، برای انتخاب طرح تقاطع گلشهر، مسابقه طراحی در سطح کشور برگزار و پس از آن مناقصه انتخاب پیمانکار برگزار شد.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.