مهرداد سلطانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهم ترین پروژه 30 سال گذشته شهر زنجان سبزه میدان است که به زخمی کهنه تبدیل شده و با هر تغییر مدیریتی در سطوح مختلف، درد آن تازه می شود.
وی به آخرین تصمیم گرفته شده برای این پروژه که توسط شورای پنجم و شهردار جدید کنار گذاشته شده است، اشاره کرد و یادآورشد: افرادی که تاکنون در اجرای این پروژه نقشی داشته اند، می دانند که این طرح حاصل برگزاری مناقصه و عقد قرارداد سرمایه گذاری با یکی از بزرگترین شرکت های توسعه گر کشور در دهه اخیر بود که خلاف انتظار عموم، با مشکلات مالی و حقوقی جدی مواجه شد.
سلطانی اظهار کرد: این شرکت بر اساس مفاد قرارداد طرح سبزه میدان را در میان معتبرترین تیم های مهندسین مشاور به مسابقه گذاشت و طرح برنده هم اگرچه خالی از اشکال نبود، اما به گفته بسیاری از متخصصان ارزش های معماری و محیطی قابل توجهی داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه هزینه های اجرای طرح هم بر عهده شرکت سرمایه گذار بود، گفت: به هرحال پس از اظهار ناتوانی و خلع ید این سرمایه گذار موضوع پایبندی به طرح و یا تغییر آن مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه امروز برخی مباحث در خصوص تاثیر دیدگاه های سیاسی بر تصمیم گیری آن زمان برای ادامه پروژه توسط خود شهرداری مطرح شده است، اما چنین رویکردی را در تصمیم آن روز مدیریت شهر و استان ندیدم.
سلطانی گفت: مهمترین مشکل سبزه میدان این است که اجرای هر طرح خوب یا بد، هر بار به بهانه ای متوقف شده است و اگر اینچنین نمی شد، امروز با تمام مشکلات مردم زنجان صاحب یک سبزه میدان بودند و تصویر ذهنی نسل هایی از مردم زنجان و گردشگران از مرکز شهر، یک فضای مخروبه نبود و از همین رو با توجه به اینکه سه سال زمان صرف تهیه طرح شده، بهتر است همان طرح که واجد ارزش های معماری هم بود، سبک سازی شده و اجرا شود و اگر اجرای طرح آغاز شود، بالاخره مثل پل سید الشهدا با تمام مشکلات مالی و فنی روزی به پایان خواهد رسید.
وی خاطر نشان کرد: به هرحال امروز با تغییر نگرش تیم جدید مدیریت شهری اجرای طرح قبلی منتفی شده و در جلسه ای با حضور شهردار و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر به صراحت قول تعامل داده ام و اعلام کرده ام که حفظ طرح قبلی خط قرمز نیست و تنها خط قرمز منافع مردم شهر و استان است.
سلطانی ادامه داد: از همین رو با توجه به تغییر شرایط، سرمایه گذاری و اقتصاد شهری طرح هم می تواند تغییر کند؛ اما این بدان معنا نیست که از شرایط حداقلی و کف خواسته هایی که مردم زنجان در 30 سال گذشته برای آن انتظار کشیده اند، به بهانه اجرای سریع طرح صرف نظر کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: امروز همه دلسوزان شهر و استان زنجان مطالبه تعیین تکلیف سبزه میدان را دارند و ما نیز به حسن نیت و احساس تکلیف مجموعه مدیریت شهری باور داریم و با تمام توان آنها را یاری می کنیم، اما راه حل مسئله تغییر با عجله طرح نیست و ما باید از اتفاقات گذشته درس گرفت.
وی تاکید کرد: از استاندار زنجان هم درخواست می شود طرح جایگزین به صورت سریع و فی البداهه به عنوان عیدی تصویب شود در حالی که تریبون عمومی محل تصویب طرح های کمیسیون ماده 5 نیست.
سلطانی تصریح کرد: کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی معماری و شهرسازی یک محمل کارشناسی و مدیریتی است و برای تصویب یک طرح مهم باید تمام جوانب موضوع و صرفه و صلاح کوتاه مدت و به خصوص بلند مدت جامعه را در نظر بگیرد، ضمن اینکه مشکل طرح سبزه میدان فقط دریافت مصوبه نیست چرا که سبزه میدان پیش از این چندین مصوبه کمیسیون داشته اما تا به امروز هیچیک اجرایی نشده اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: آنچه تا به امروز برای پروژه سبزه میدان از جانب شهرداری در قالب مشورتی ارائه شده، یک ایده جایگزین است و نه یک طرح، اساس این ایده شامل حذف تملکات ضلع غربی سبزه میدان، حذف طبقات پارکینگ بخش جنوبی خیابان زینبیه، حذف بدنه سازی پیرامون میدان و در مقابل احداث یک طبقه زیرزمین تجاری و ساماندهی کف میدان است.
وی افزود: در این ایده ساخت بدنه میدان با تعیین ضوابط به مالکان واگذار شده که در مرور زمان انجام شود و ممکن است دهه ها به طول بکشد.
سلطانی اضافه کرد: گرچه سبک کردن طرح به منظور امکان اجرای آن مورد قبول مسئولان استان واقع شده و در این خصوص قول همکاری و تعامل داده ایم، اما در نهایت سبک بودن طرح تا حدی قابل قبول است و نباید طوری شود که کف انتظارات مردم بعد از چند دهه برآورده نشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: به همین منظور از شهردار زنجان خواسته شد، ایده های دیگری که در آنها میزان مداخله و روش آن متفاوت است، نیز ارائه شود.
وی یادآورشد: در یک گزینه بنا شد بخشی از بدنه توسط شهرداری ساخته شده و بخشی هم که قابل تملک نیست، نماسازی و بدنه سازی بخش های شمالی هم با اعلام ضابطه به مالکان واگذار شود.
سلطانی اظهار کرد: پیشنهاد می شود که ایدهای ارائه شده در معرض نظر متخصصان شهر و استان گذاشته شده و پس از شنیدن استدلال ها ایده بهینه انتخاب شود و در این صورت ایده منتخب از پشتیبانی اکثریت متخصصان و به طبع پشتیبانی افکار عمومی شهر برخوردار خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: این همان چیزی است که در فرآیندهای گذشته رخ نداده است از همین رو در این صورت کمیسیون ماده 5 آمادگی تصویب ایده منتخب را دارد و پس از آن وارد مرحله تهیه طرح می شویم که شهرداری می تواند این مرحله را به سرمایه گذار جدید واگذار کند که در نهایت آن هم باید به تصویب برسد.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود پروسه تصویب 'ایده منتخب' که شهرداری امروز به دنبال آن است به شرط ارائه به موقع ایده ها به صورت مستند،کمتر از 2 ماه زمان نیاز خواهد داشت.
اجرای پروژه سبزه میدان در وسط شهر زنجان در سال 67 به تصویب رسید، پس از آن تاکنون بیش از 5 بار عملیات اجرایی آن در زمان ها و به دست مسئولان مختلف آغاز شده است.
تاکنون از کل اجرای پروژه فقط تملک تعدادی از پلاک ها و مدارس واقع در وسط سبزه میدان انجام شده و از آخرین آغاز عملیات اجرایی آن به دست وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، بیش از سه سال سپری می شود.
به تازگی شهرداری و اعضای شورای شهر زنجان موضوع اصلاح طرح و ایجاد تغییرات اساسی در پروژه سبزه میدان را که پیش از این به تصویب شورای عالی معماری کشور هم رسیده بود، مطرح کرده اند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.