به گزارش ایرنا، چمن طبیعی سلطانیه قسمتی از فلات زنجان – ابهر را دربرگرفته و این فلات از فاصله گرفتن دو رشته ارتفاعات موازی که در جهت شرقی – غربی امتداد دارند ، تشکیل گردیده ، ارتفاعات شمالی شامل کوههای طارم از رشته کوههای البرز در خط مستقیم و رشته ارتفاعات جنوبی واقع دراین ناحیه که به رشته کوههای سلطانیه معروف است.
چمن معروف سلطانیه با وسعت تقریبی 35 کیلو مترمربع بطول 20 کیلومتر به عرض متوسط 2 کیلو متردرقسمت جنوبی این فلات قرارگرفته است. اوضاع جوی موقعیت چمن سلطانیه درمنطقه ، که مرتفع ترین نقطه فلات زنجان وابهر است، ( به ارتفاع 1800 متر) ادامه رشته کوههای واقع درجنوب وشمال آن وهمچنین مطالعات دیا گرام های جوی ، این منطقه را درردیف مناطق با آب و هوای استپی سرد قرار داده است .
شهرستان سلطانیه در 43 کیلومتری شهر زنجان با گنبد نیلگون سلطانیه شناخته می شود و همه سال گردشگران بیشمار داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.
مدتی است موضوع خشک شدن چمن سلطانیه از سوی مسئولان دستگاه های متولی امر مطرح و نسبت به ارائه راهکاری های لازم در این بخش تاکید شده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان سلطانیه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع خشک شدن چمن سلطانیه بیش از گذشته احساس می شود، و در این میان مسئولان آنگونه که باید و شاید کارهای قبل از بحران را جدی نمی گیرند و منتظر رخداد ناخوشایند 100 درصدی هستند.
رضایی ملایی افزود: دشت سلطانیه با وسعت یکهزار هکتار، یکی از بزرگترین منابع طبیعی ایران بشمار می رود و در این میان بی تدبیری ها، در استفاده از آبهای زیر زمینی و ایجاد مانع بر سر رودخانه های سطحی مانع از رسیدن این ماده حیاتی به سطح چمن شده است.
وی اظهار کرد: این موضوع موجب شده چمن سلطانیه در دهه های اخیر با سرعت روبه رشدی خشک شود و این در حالی است با نگاهی گذرا می توان دریافت که این چمن دلیل اصلی احداث آثار تاریخی شهرستان سلطانیه بوده است.
ملایی افزود: ادامه این وضعیت و خشکسالی چمن چهره بسیار زشتی را در این محل ایجاد کرده و از طرفی ایجاد ریزگردهای آلاینده نیز تهدید جدی محسوب می شود که در تند باد اخیر نمونه آن به خوبی قابل مشاهده بود.
وی بیان کرد: بر این اساس خشک شدن چمن سلطانیه نه تهدیدی برای این شهرستان و استان بلکه در سطح ملی و بین المللی نیز بصورت جدی مطرح است و از این رو جای خالی یک کمیته نجات بخش با عضویت مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری بیش از گذشته احساس می شود.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: ارگانهای متولی از قبیل منابع طبیعی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع خشک شدن چمن سلطانیه مسوولیت ویژه ای بر عهده دارند و در این میان ورود سازمانهای مردم نهاد برای رفع مشکلات امری بسیار مهم است.
وی خاطر نشان کرد: شهرداری سلطانیه نیز کارهای از قبیل فراهم کردن چاه عمیق و خط انتقال آن به چمن سلطانیه را انجام داده و در این میان نبود هماهنگی مشهود است.
***کمبود منابع آب و تجاوز به حریم چمن سلطانیه، تهدید جدی است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این باره گفت: چمن سلطانیه 100 هکتار برآور شده که از این میزان 750 هکتار آن سه سال پیش در فهرست میراث طبیعی کشوربه ثبت رسیده است.
یحیی رحمتی افزود : بحث مشکلات پیش آمده چمن گنبد سلطانیه نیز به مساله منابع آب باز می گردد که همین وضعیت نیز در سطح کشور جریان دارد.
وی بیان کرد: برداشت های بی رویه از مجموعه آبهای زیر زمینی مشکلاتی را در چمن گنبد سلطانیه بوجود آورد و متاسفانه فرو نشست و کاهش سطح آبی به نوبه خود عمق سبز بودن چمن را کاهش داده است.
این مسئول ادامه داد: برای رفع این مشکل یک همت ملی برای ارائه یک الگوی مصرف آبی در حوزه کشاورزی به ویژه جلوگیری برداشت آبهای زیز زمینی می طلبد و از طرفی مدیریت مناسب نیز نقش اساسی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: در سال های گذشته نیز بحث تجاوز به چمن سلطانیه نیز بواسطه زمین های کشاورزی مطرح بوده و در صورت بی توجهی نیز تهدید بالقوه ای محسوب شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: دشت سلطانیه با یکهزار و 450 هکتار در محدوده هایی شامل نیماور،خیر آباد، قره بلاغ، سلطانیه، قلعه ، علمکی و مشک آباد را شامل می شود.
خلیل آقاجانلو افزود: در این میان چمن گنبد سلطانیه در سال های گذشته وضعیت مناسبی داشت که در یک دهه گذشته به دلایل مختلفی پوشش گیاهی خود را از دست داده است.
وی بیان کرد:هم اکنون چمن گنبد سلطانیه با توجه به تغییرات اقلیمی، کم آبی و برداشت های بی رویه در حال خشک شدن است و این اداره کل اقداماتی را برای رفع این مشکل مورد توجه قرار داده است.
این مسئوول ادامه داد: منابع طبیعی استان درصدد ریشه یابی علت اصلی خشک شدن چمن سلطانیه است که این موضوع به دلایل متعددی مانند ورود دام بر میگردد که پس از جمع بندی نهایی احصا خواهد شد.
این مسئول خاطر نشان کرد: در صورت تداوم این وضعیت چمن سلطانیه خود به کانون ریزگرد تبدیل می شود و همین موضوع موجب نگرانی است.
به گزارش ایرنا، دشت سلطانیه بدلیل داشتن آب‌های زیرزمینی بیشتر مورد توجه حاکمان مغولی به خصوص سردمداران ایلخانی قرار گرفت.
سالانه حدود 140 هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.
این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.