خلیل آقاجانلو روز سه شنبه در مراسم نهالکاری پارک بانوان زنجان در نخستین روز از هفته منابع طبیعی افزود: استان زنجان 2میلیون و 200 هزار هکتار مساحت دارد که 56 درصد از آن را اراضی ملی تشکیل می دهد.
به گفته وی، بر اساس مطالعات سازمان فائو خدمات زیست محیطی سالانه هر هکتار از این جنگل های این استان یکهزار دلار قیمت گذاری شده است.
به گفته آقاجانلو، هر هکتار از مراتع استان زنجان 232 دلار ارزش خدماتی زیست محیطی دارد.
وی یادآوری کرد: اگر این رقم ها در سطح کشور نیز مورد محاسبه قرار گیرد، ارزش زیست محیطی نعمت های طبیعی و خدادادی از درآمد نفتی بالاتر خواهد بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ابزار امیدواری کرد، به جایگاهی برسیم که در نظام برنامه ریزی به این ارزش های زیست محیطی و اقتصادی این منابع توجه کافی شود.
آقاجانلو، ایران را کشوری خشک و نیمه خشک بیان کرد که 85 درصد آن به دلیل کمبود بارندگی ها و افزایش تبخیر در این وضعیت قرار دارد.
وی به توجه به اقتصاد سبز در دنیا اشاره کرد و افزود: موضوع توسعه با رویکردهای متعدد استفاده از انرژی های نو، کاهش مصرف انرژی، مدیریت پسماند، خاک و آب محقق می شود که کشورهای توسعه یافته به آن رسیده اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مطالعات سند آمایش سرزمین از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام و تدوین شده است.
به گفته آقاجانلو، توسعه صنعت، کشاورزی، گردشگری و میزان توسعه و صنایع در این سند مشخص شده که با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.
وی، افزایش دقت در تفکیک مالکیت دولت را یکی از وظایف مهم منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و افزود: در حال حاضر 98 درصد استان زنجان سند مالکیت دارد و با اجرای سیستم کاداستر به طور دقیق و آنلاین قابل شناسایی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان کرد: طی سالجاری چهار هزار و 200 هکتار از زمین های ملی این استان خلع ید و رفع تصرف شده است.

** فضای سبز شهر زنجان بیش از میانگین کشوری است
شهردار زنجان نیز افزود: میانگین سرانه فضای سبز شهر زنجان در حال حاضر بیش از 14 مترمربع می باشد در حالیکه میانگین کشوری آن هفت تا 12 مترمربع است.
مسیح الله معصومی با بیان اینکه از این فضاهای موجود باید استفاده بهینه انجام شود، یادآوری کرد: کوتاهی و خلاء در نگهداری فضاهای سبز زنجان وجود دارد و این فضاها باید با جدیت هر چه بیشتر تجهیز شود.
به گفته وی، آب مورد استفاده در فضاهای سبز شهر زنجان از آب خام است و آب آشامیدنی برای آبیاری استفاده نمی شود.
شهردار زنجان، وجود فضای سبز را کمک به تنفس ریه های شهری بیان کرد و یادآورشد: توسعه پایدار و توسعه شهری دارای شاخص هایی است که باید برای رسیدن به آن در محیط طبیعی توجه کرده و از آن استفاده بهینه ای انجام شود.
به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، معاون عمرانی استانداری زنجان، شهردار این شهر و مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اعضای شورای شهر زنجان برگزار شد.
در این مراسم مسئولان اقدام به کاشت نهال در پارک بانوان زنجان کردند و از فعالان در عرصه منابع طبیعی و رسانه ها تقدیر شد.
همزمان به هفته منابع طبیعی 300 هزار اصله نهال غیر مثمر در بین مردم و دستگاه های اجرایی برای کاشت توزیع می شود.
شعار این هفته در سالجاری عنوان 'منابع طبیعی؛ با مردم، برای مردم' نامگذاری شده است.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.