مهدی طاهری روز یکشنبه در نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: هر آنچه که موجب ایجاد شغل، درآمد و ارزش افزوده می شود وابسته به منابع طبیعی و آب بوده و سرمایه گذاری های انجام شده و پایداری آن در بخش های مختلف زراعی، دامی، باغی، شیلات و شهرک های صنعتی و معادن وابسته به آب و جنگل های بالادست و مراتع است.
وی تاکید کرد: باید به وضعیت و پتانسیل عرصه ها در سرمایه گذاری ها توجه جدی شود.
مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان اعلام کرد: طی 20 سال گذشته این مرکز تحقیقاتی در عرصه های منابع طبیعی تحقیقات گسترده ای انجام داده وضعیت آب، خاک و اکوسیستم کشاورزی استان و کیفیت اراضی بررسی شده و متاسفانه ظرفیت بارگذاری جدید در عرصه های منابع طبیعی را ندارد.
طاهری ادامه داد: آب های جاری استان زنجان استفاده شده، دیگر رودخانه دائمی در آن وجود ندارد چرا که 50 درصد آورده رودخانه قزل اوزن که شاهرگ اصلی استان به شمار می رود خشک شده است.
وی متذکر شد: آب های زیر زمینی پس انداز آبی محسوب می شود که همه مورد مصرف قرار گرفته و متاسفانه هم اکنون این مایه حیاتی برای استفاده در توسعه، ایجاد اشتغال و تولید تمام شده است.
مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه به لحاظ کمی و کیفی منابع آب استان زنجان مطلوب نیست، یادآوری کرد: با توجه به خشکسالی های جدی و تغییر اقلیم و افزایش روزانه گرمای هوا دیگر نمی توانیم منابع موجود در زمان فعلی را مصرف کنیم.
طاهری بر حرکت به سمت صرفه جویی و حفاظت از قابلیت ها و افزایش ارزش افزوده منابع تاکید کرد و افزود: آوردن صنایع نیازمند آب برای استان زنجان نگران کننده است چرا که ظرفیت وجود ندارد.
وی گفت: باید مسئولان و مردم آگاه باشند، به فکر ایجاد باغات هزار متری نباشند چرا که هدر رفت آب وارد کردن سم به اکوسیستم استان زنجان می باشد و میانگین فضای سبز استان بیش از میانگین کشوری و به نسبت گذشته وضعیت مطلوب شده است.
مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: باید درصدد کم کردن زراعت آبی درعرصه های جدید باغی و زراعت استان باشیم.
به گزارش ایرنا، هفته منابع طبیعی از 15 تا 22 اسفند است که سالانه برنامه هایی در این هفته اجرا می شود.
شعار این هفته در سالجاری عنوان 'منابع طبیعی؛ با مردم، برای مردم' نامگذاری شده است.
6085/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.