به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان، اسدالله درویش امیری روز چهارشنبه در نشست فرمانداران، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان زنجان افزود: اقتصاد شهرداری‌ ها، بیمار و نیازمند ترمیم است که برای درمان نیاز به ورود و اهتمام شورا و شهرداری ها دارد.
وی یادآور شد: برخی شهرداری ‌ها توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نیز ندارند و از همین رو اعضای شورا به جای تمرکز بر انتصاب افراد در شهرداری و سایر موضوعات حاشیه ای، باید به فکر حل مشکلات مالی شهرداری‌ باشند.
درویش ‌امیری اظهار کرد: شهرها باید از محل درآمد شهرداری اداره شوند، از همین رو باید برای درآمدزایی پایدار برای شهرداری تلاش شود؛ نباید چشمی به مبالغ جزئی از محل تبصره ای داشته باشد.
استاندار زنجان گفت: توقع مدیریت استان این است که معاونت هماهنگی امور عمرانی و اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری، نسبت به شناسایی محل درآمد پایدار برای شهرداری ‌ها با شوراهای شهر شهرداران همفکری و همراهی و اقدام کنند.
وی با تاکید بر ضرورت مشارکت شهرداری‌ ها با بخش خصوصی، ابراز کرد: شهرداری ‌ها در مشارکت با بخش خصوصی، منافع این بخش را در نظر بگیرند؛ چرا که بخش خصوصی با وجود تنگ ‌نظری‌ ها، تمایلی به همکاری نخواهد داشت.
درویش امیری تاکید کرد: سود بردن بخش خصوصی با اجرای پروژه ‌ها و برنامه ‌های مختلف، بهتر از این است که هیچ اقدامی در شهرها انجام نشود.
استاندار زنجان با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهرها با هدف کمک به شهرداری‌ ایجاد شده اند، خاطر نشان کرد: باید مشکلات حوزه ساختاری و نیروی انسانی مازاد شهرداری ‌ها مورد توجه شوراهای اسلامی قرار گیرد تا نسبت به رفع آنها، برنامه‌ ریزی و تصمیم ‌گیری شود.
وی خاطر نشان کرد: که اگر روزی مقرر شود مدیریت تمام بخش های امور شهری به بخش خصوصی سپرده شود، نیمی از کارکنان شهرداری ‌ها، مازاد محسوب می ‌شوند؛ چرا که بخش خصوصی در اداره امور، همه جوانب را در نظر گرفته و از صرف هزینه‌ های اضافی، جلوگیری می کند.
درویش امیری با اشاره به اینکه سیستم اداری کشور، دارای نیروی مازاد بوده و سالانه بیش از 260 هزار میلیارد تومان، صرف پرداخت حقوق حقوق‌بگیران در کشور می ‌شود، ادامه داد: شوراهای اسلامی بهتر از سیستم دولتی می ‌تواند در این حوزه وارد عمل شده و با اصلاح ساختار شهرداری ‌ها، به وضع موجود سامان دهند.
استاندار زنجان با اشاره به تولید بیش از 58 هزار تن زباله در شهرهای کشور گفت: یکی از مواردی که باید شوراهای اسلامی و شهرداران به سرعت در مورد آن باید اقدام کنند، تعیین تکلیف پسماندهاست.
درویش امیری افزود: با توجه به اینکه مشکلات زیست‌ محیطی، تولید گازهای گلخانه ‌ای، نابودی خاک و زمین، اتلاف منابع کشور و خسارت‌ های اقتصادی ناشی از وضعیت پسماند از جمله مشکلات پسماندها در کشور است، از همین رو باید میزان زباله تولیدی استان و مشکلات ناشی از آن توسط حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شناسایی و وضعیت استان نسبت به کشور، مشخص و راهکارهای لازم نیز پیدا شود.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل نپرداختن عوارض، این است که مبالغ پرداختی، صرف هزینه‌ های جاری و روزمره می ‌شود، گفت: درآمد شهرداری‌ ها به ‌ویژه از محل عوارض نوسازی باید با رعایت اصول و مقررات برای توسعه عمران شهری و شهرسازی، هزینه شود و نباید به پرداخت حقوق و هزینه‌ های جاری، اختصاص یابد، به این دلیل، هیچ‌ گونه مجوز جذب نیروی جدید در شهرداری‌ ها صادر نخواهد شد.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه هر اندازه شورای اسلامی و شهرداران، منسجم ‌تر و با تعامل بیشتری حرکت کنند، این امر به سود مردم است، تصریح کرد: وجود اختلافات و کشمکش در بین اعضای شورا و شهرداران، خروجی مناسبی ندارد و سبب می ‌شود تا زیان آن متوجه شهر و شهروندان شود.
درویش امیری افزود: با گذشت 5 دوره از عمر شوراهای اسلامی، باید جامعه به حدی از تجربه و بلوغ مدیریت جمعی رسیده باشد که از ایجاد اختلاف در بین اعضای شورا خودداری شود.
استاندار زنجان با بیان اینکه اعضای شوراهای اسلامی نباید در عملکرد شهردار دخالت کنند، افزود: با توجه به اینکه اعضای شورا به شهرداران منتخب اعتماد کرده‌ اند و باید به آنها مهلت داده شود تا برنامه‌ های خود را عملیاتی کنند.
وی یادآورشد: شهرهای استان، نیازمند ثبات مدیریتی هستند و نباید محل رفت و آمدهای پی‌ در پی مدیران باشند؛ استان، نیازمند مدیران چابک و لایق است که در لحظات مختلف، در صحنه‌ ها حاضر شوند و در راستای خدمت به جامعه، قدم بردارند.
درویش امیری با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ ها، بودجه فرهنگی دارند و این مورد به صورت شفاف در لایحه بودجه سال 97 آمده است، خاطر نشان کرد: اگر شهرداری ‌ها در خصوص هزینه برخی حوزه ها، سرسختی نشان دهند، اعتراضی وارد نیست؛ چرا که اگر مسائل عمران شهری به‌ صورت صحیح و به ‌موقع انجام شود، این امر، عین کار فرهنگی است، زیرا اجرای به ‌موقع پروژه ‌ها، موجب شادابی و رضایت شهروندان می‌ شود و تقویت روحیه مردم و رضایتمندی شهروندان نیز یک اقدام فرهنگی به شمار می آید.
وی تاثیر توجه به عمران شهری در افکار عمومی را چندین برابر بیشتر از اقدامات دیگر دانست و ادامه داد: برای مثال در سالجاری، بسیاری از کارخانه‌ های تعطیل استان به چرخه تولید برگشته و همچنین قراردادی به ارزش 727 میلیون یورو با سرمایه ‌گذاران کره ‌ای برای سرمایه گذاری در شرکت ایریکو منعقد و برای چند هزار نفر، شغل جدید ایجاد شد، اما تاثیر این اقدامات، کمتر از تاثیر احداث یک پل در افکار عمومی محسوب می شود؛ چرا که قضاوت و نگاه مردم در عمران شهری، متفاوت است.
استاندار زنجان با بیان اینکه به دلیل شکسته شدن قوانین و مقررات طرح تفصیلی در حق مردم ظلم می ‌شود، گفت: اجازه داده نخواهد شد این امر، محل درآمد برخی سودجویان باشد و اعضای شورای شهر و شهرداران نیز باید در این خصوص، جدیت بسیاری داشته باشند و هیچ گونه کم کاری و اهمال پذیرفته نخواهد شد.
مقام عالی اجرایی استان با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده 100 شهرداری ‌ها، برای اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر و کاهش تخلفات ساختمانی است و نباید محل کسب درآمد و فرار از قانون باشد، گفت: پذیرفتنی نیست که با حذف پارکینگ و افزایش طبقات ساختمان از طریق این کمیسیون، برای شهرداری‌ ها درآمدزایی شود.
وی اضافه کرد: بررسی عملکرد سالانه کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ های استان در حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، جمع ‌بندی و شناسایی خواهد شد تا جزئیات میزان تخریب ‌ها، جرائم صادره و واصله در این حوزه، مشخص شود.
درویش ‌امیری مشارکت مردم در اجرای طرح ‌های خدماتی و گردشگری را در توسعه کشور، موثر دانست و خاطر نشان کرد: این امر به رونق بیش از پیش شهرها کمک می کند و موجب می ‌شود فعالیت‌ های اقتصادی شهرها افزایش یابد و در این مورد نیز شهرداری ‌ها باید با بخش خصوصی مشارکت کنند.
استاندار زنجان گفت: می‌ توان با برون ‌سپاری بخش قابل توجهی از وظایف قابل واگذاری شهرداری‌ ها، کارکنان مازاد شهرداری ‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار داد تا با تعیین ماموریت برای آنها، به پیشبرد امور کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون از یک هزار و 241 شهردار کشور، یک هزار و 71 شهردار، منصوب شده و 170 شهر فاقد شهردار هستند، گفت: از 21 شهر استان، 19 شهردار، منصوب شده و 2 شهر بدون شهردار هستند که این مورد با گذشت 6 ماه از استقرار و آغاز به کار شوراهای اسلامی شهرها، جای سوال داشته و اشکال کار شوراهاست.
استاندار زنجان با بیان اینکه امیدواریم با انتخاب سریع این 2 شهردار، کابینه شوراهای اسلامی و شهرداران استان، مشخص شده و با برنامه ‌ریزی دقیق و اجرای صحیح آنها، چالشی بین شورا و شهرداری و استیضاح شهرداران مشاهده نشود، افزود: زنجان، جزء استان‌ هایی است که شوراهای اسلامی شهرها در انتخاب شهرداران، به طور کامل آزاد بوده و تشخیص شوراها مورد احترام واقع شده و تلاش بر این بوده که تصمیمات شورا، مورد حمایت مدیریت استان باشد.
درویش امیری با تاکید بر اینکه انتظار می ‌رود نشست ‌های فرمانداران، شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها با دستور کار و حضور پر رنگ اعضا، تبیین کار، ارائه چالش‌ ها و ارائه راهکارها برگزار شود، ابراز کرد: برگزاری منظم این جلسه ها در حرکت منسجم شوراها و شهرداری ‌ها، مفید بوده و موجب پربارتر شدن آن می‌ شود.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.