جبار عالمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری این استان طی این مدت به 2 هزار و 912 نفر رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 381 نفری را نشان می دهد و این موضوع شاخص بسیار خوبی در امر اشتغال به کار گروه های هدف است.
وی اظهار کرد: با توجه به پوشش بیش از 50 درصدی جمعیت استان زیر چتر تامین اجتماعی، می توان گفت که شمار بیکاران کاهش یافته و البته در این میان بیکارانی نیز وجود دارند که تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند و نمی توان آمار جامع تری را در این ارتباط ارائه داد.
کارشناس امور بیمه شدگان اداره کل تامین اجتماعی استان زنجان، علت کاهش بیکاران مشمول تامین اجتماعی را اشتغال مجدد بیکاران و افزایش آگاهی بیمه شدگان با علم به اینکه دریافت مقرری به ویژه در سالهای آخر خدمت که در حقوق بازنشستگی تاثیر بسزایی دارد تمایلی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ندارند.
وی ابراز کرد: به استناد ماده یک بیمه بیکاری مصوب 26/2/69 مقرری این بیمه به مشمولین تامین اجتماعی و افراد تابع قانون کار با ضوابط و شرایطی خاص تعلق می گیرد.
عالمی افزود: بر این اساس به استاد ماده 6 قانون بیکاری نیز این نوع مقرری به افردی تعلق می گیرد که قبل از بیکاری حداقل 6 ماه سابقه کار داشته باشد درصورت اخراج، عدم نیاز، بدون میل و اراده اخراج شده و اما کسانی که در صورت اتمام قرارداد بیکار شوند، مشمول بیمه بیکاری قرار می گیرند، مشروط بر اینکه در آخرین کارگاه یکسال متوالی سابقه حق پرداخت را بیمه داشته باشند.
به گفته ی، این کارشناس، بیکار از نظر تامین اجتماعی شخصی است که بدون میل و اراده بیکار شده و در هر لحظه آماده کار باشد.
عالمی افزود: مقرری بگیران مکلف هستند به محض اینکه در مکانی مشغول به کار شدند، مراتب را بلافاصله به اداره کل تامین اجتماعی و یا اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اطلاع دهند.
وی ابراز کرد: در صورتی که مقرری بیمه بیکاری فرد مشغول به کار ادامه پیدا کند، در صورت عدم اطلاع رسانی و تداخل با سابقه بیمه بیکاری، موظف است مبالغی را که بابت بیمه بیکاری دریافت کرده، به اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان مسترد کند.
کارشناس امور بیمه شدگان ادراه کل تامین اجتماعی استان زنجان خاطر نشان کرد: طبق جدول مقرری بیمه بیکاری به افراد 6 تا 24 ماه سابقه کاری مجرد به مدت 6، متاهل 12 ماه، سابقه 25 تا 120 ماه، مجرد 12 و متاهل 18 ماه، 121 تا 181 ماه سابقه کاری، مجرد 18 و متاهل 26 ماه، 181 تا 240 ماه سابقه ، مجرد 26 و متاهل 36 ماه از 241 ماه به بالا نیز برای مجردین 36 و متاهل 50 ماه پرداخت می شود.
وی یادآوری کرد: بیمه شده نیز مکلف است مدت 30 روز از تاریخ بیکاری درخواست خود را به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تحویل دهد و این موضوع برای طی فرآیندهای لازم مهم و ضروری است.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.