گل نساء آقامحمدی روز دوشنبه در حاشیه اختتامیه پیشگیری از تنبلی چشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح که در سطح اول، غربال توسط افرادی انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش های لازم را فرا گرفته باشند.
وی اظهار کرد: در سطح 2 نیز کودک مشکوک شناسایی شده در سطح اول، توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد و در صورتی که نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تر و درمان انجام می شود.
آقا محمدی افزود: تنبلی چشم یکی از عوامل نابینایی محسوب می شود و در صورت تشخیص بهنگام (در سنین زیر 6سال) براحتی قابل درمان است.
به گفته این مسئول سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان تحت غربال قرار گرفتند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شدند، 460 نفر آمبلیوپ، 857 نفر دارای عیوب انکساری، 119 نفر استرابیسم و20 نفر سایر بیماری های چشمی را داشته اند و تعداد 4 هزارو 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شدند.
وی بیان کرد: اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی یا انحراف چشم از عوامل مهم ایجاد کننده تنبلی چشم بوده و بر این اساس برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان در پایگاه های دائمی و غیر دائمی انجام می شود.
معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته 165 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان ، 12 پایگاه دائمی و 360 پایگاه غیر دائمی در استان از اول آبان تا نیمه اول دی امسال بینایی کودکان 3 تا 6 سال را سنجش کردند.
به گزارش ایرنا، برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله و بصورت کشوری از اول آبان به اجرا در می آید و والدینی که دارای فرزندان 3 تا 6 سال هستند برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه های غربالگری تنبلی چشم در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه می کنند تا از بروز نابینایی و کم بینایی فرزندان خود پیشگیری کنند.
طرح پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان امسال در استان شروع و بمدت 2 ماه اجرا شد.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.