به گزارش ایرنا، نخستین گزارش آمایش سرزمین استان زنجان در سال 1388 تهیه شد و در سال 1392، رویکرد جدیدی برای توسعه و بهره گیری از منابع موجود در دستور کار قرار گرفت، تغییری که منتج به بازبینی و اصلاح مفاد سند آمایش سرزمین این استان شد.
شامگاه یکشنبه در دومین کارگروه تخصصی آمایش سرزمین، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار استان زنجان، در حالی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان سخن گفت که از وجود چالش های جدی محیط زیستی، عدم تعادل منطقه ای ، تمرکزگرایی شدید در بهره گیری از منابع، ناکارآمدی نظام اقتصادی و بیکاری پیش روی توسعه این استان خبر داد.
شهرام طهماسبی تصریح کرد: اگرچه این مسائل مختص استان زنجان نیست اما می تواند ناشی از 2 مشکل ضعف مدیریت و ناکارآمدی نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی باشد.
وی ادامه داد: در صورتی که این 2 مشکل نبود یا برطرف می شد، هم اکنون چنین چالش و مشکلاتی هم پیش روی استان و کشور قرار نداشت.
طهماسبی تاکید کرد: این شیوه مدیریت منابع کنونی شاید بر اثر اجرا نشدن سند آمایش سرزمین و نبود و دیدگاه آمایشی رقم خورده است و اگرچه گذشته غیر قابل جبران به شمار می آید اما در صورتی که این روند اصلاح نشود، نسل های آینده هم تحت تاثیر این اشتباه ها قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان این را هم گفت که اجرای سند آمایش سرزمین به تنهایی تضمین کننده حفاظت از منابع برای آینده نیست و لازمه اجرای درست آن پایبندی تمام مدیران و استقرار نظام مدیریت علمی است.
وی افزود: سند آمایش سرزمین فقط مسیر را تعیین می کند و اجرای درست آن منوط به تعیین جزئیات و حرکت منسجم تمام دستگاه هاست.
مشاور تدوین سند آمایش سرزمین هم در ادامه آخرین فصل این سند را در جلسه قرائت کرد و گفت: تمام بخش های این سند متناسب با مسئولیت هر سازمان به آنها ابلاغ شده است و جزئیات در اختیار مدیران قرار گرفته است.
محسن کلانتری این را هم یادآورشد که بر اساس مطالعات انجام شده زنجان از منحصر به فردترین مناطقی است که شرایط خاصی برای انواع گردگری در خود جای داده است و باید از همین موضوع هم در مسیر توسعه این استان بهره گرفت.
در ادامه این جلسه مسئولان در خصوص محل استخراج آمار به کار گرفته شده در این سند بحث و گفت گو کردند که کلانتری بخشی از آمار را مربوط به اطلاعات سال 93 و بخشی دیگر را مربوط به سرشماری سال 95 اعلام کرد.
استاندار زنجان هم در ادامه گفت: مطالعات طرح آمایش این استان از کاملترین مطالعات باید باشد و در اختیار مسئولان قرار گیرد.
اسدالله درویش امیری افزود: نزدیک 30 سال است که به دنبال تهیه سند آمایش سرزمین هستیم اما موفق به نهایی سازی آن نشده ایم.
وی اظهار کرد: بارها تاکید کرده ام که تمام برنامه های توسعه ای به ترتیب باید پیوست زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند تا بر اثر اجرای آنها خللی به آینده این منطقه وارد نشود.
درویش امیری علت دستیابی به توسعه پایدار در کشورهای پیشرفته را بهره گیری از همین سند آمایش سرزمین اعلام کرد و راه نجات منابع و حفاظت از آن برای آیندگان را بهره گیری از چنین سندی برشمرد.
استاندار زنجان گفت: پس از مطالعه و آمایش سرزمین، گام بعدی برنامه ریزی دقیق، سپس اجرای صحیح و درست است، چون پیش از این مطالعه دقیقی انجام نشده، برنامه ریزی درستی هم وجود نداشت و در نتیجه اجرای دقیق و صحیحی هم در کار نبود.
وی تاکید کرد: تمام استان و کشور جزء محور محیط زیست بوده و باید هم برنامه تولید و توسعه را در دستور کار قرار دهد، در این شرایط راه نجات و موفقیت نگرش همسو به هر دوی این بخش هاست.
نماینده سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست هم در ادامه این جلسه پایه و اساس اجرای طرح آمایش سرزمین را نگاه به محیط زیست و حفاظت از منابع زیست محیطی اعلام کرد و گفت: مفهوم توسعه پایدار در صورت توجه به محیط زیست و پاسداری از آن معنا پیدا می کند.
رضا رمضانی ادامه داد: در هر زمان که انسان بی توجه به محیط زیست به برنامه های توسعه ای خود توجه و دقت کرده، با چالش های اساسی مواجه شده است.
استاندار زنجان هم پس از شنیدن سخنان رمضانی گفت: مانه تعریف صحیح از محیط زیست داریم و نه توانستیم که مسائل توسعه ای را تبیین کنیم.
درویش امیری خاطر نشان کرد: باید برنامه های مربوط به تولید و توسعه را به گونه ای پیش برد که انسان، محیط زیست، حیات وحش و صنعت در کنار هم فعالیت کنند و به همدیگر آسیب نزنند.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.