علی قره چه لو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این سه گونه جانوری شامل 'پلنگ، سیاه گوش و گربه وحشی' است که از سوی محیط بانان زنجان به صورت اتفاقی مشاهده و مستندسازی شده است.
وی اظهار کرد: به احتمال بسیار طبیعت زنجان از وجود 2 گونه گربه سان 'کاراکال و گربه شنی'، نیز برخوردار می باشد اما برای رسیدن به یقین، نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر است.
قره چه لو خاطرنشان کرد: پلنگ در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و ارتفاعات حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه زیست می کند و جریمه درنظر گرفته شده برای شکار هر قلاده از این گونه جانوری، مبلغ 800 میلیون ریال است.
این مسئول ادامه داد: سیاه گوش در برخی ارتفاعات خرمنه سر شهرستان طارم، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان و منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، زیست می کند و افرادی که مبادرت به شکار این گونه جانوری کمیاب کنند به 350 میلیون ریال جریمه محکوم می شوند.
وی ادامه داد: گربه وحشی نیز در اکثر زیستگاه های این استان از جمله منطقه حفاظت شده سرخ آباد و دشت سهرین زنجان یافت می شود و شکار این گونه جانوری نیز 80 میلیون ریال جریمه دارد.
قره چه لو با بیان اینکه زندگی انسان به طبیعت و حیات وحش وابسته است، افزود: دخالت و دستکاری بشر در طبیعت ازجمله تغییر کاربری زمین ها، فعالیت های کشاورزی و معدنی و احداث راه، باعث می شود تا امنیت حیات وحش منطقه با خطر جدی مواجه شود.
وی اضافه کرد: وجود سه عامل مهم 'زیستگاه، امنیت و تغذیه' موجب ماندگاری حیات وحش در مناطق می شود که نبود یکی از این عوامل مهم تهدیدی جدی برای ماندگاری است.
به گزارش ایرناف و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، روز سوم مارس مقارن با 12 اسفند به عنوان روز جهانی حیات وحش از طرف سازمان ملل متحد نامگذاری شده است.
بر اساس تصمیم شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و به پیشنهاد کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر انقراض روز سوم مارس مصادف با سیزدهم اسفند ماه که تاریخ برگزاری اولین اجلاس کنوانسیون سایتیس است و ایران در زمره بنیانگذاران کنوانسیون مذکور بوده است.
در اعلامیه صادره از سوی این کنوانسیون از کشورها خواسته شده تا براساس اهمیت گونه های مختلف گیاهی و جانوری اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند.
شعار روز جهانی حیات وحش سالجاری با توجه به وضعیت نگران کننده گربه سانان تحت عنوان 'گربه های بزرگ جثه: صیادان طبیعی در معرض تهدید/ امروز کاری برای کمک به حفاظت از این مخلوقات باشکوه انجام دهیم' تعیین شده است.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.