شهرام طهماسبی شامگاه سه شنبه در جمع شماری از مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای افزود: آنچه که هم اکنون با آن مواجهیم، فشار بیش از حد یا خارج از توان محیط طبیعی به منابع است که بخشی از آن شامل منابع آبی می شود.
وی یادآورشد: این وضعیت، شرایط اسفباری است و بر می گردد به تفکراتی که ما نتوانسته ایم به درستی به آن برسیم و شعارهایی که گاه نتوانست نهادینه شود.
طهماسبی اظهار کرد: 40 سال قبل زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، تصور بر این بود که شرایط جوی به همان منوال ادامه دارد و سطح تکنولوژی همان شرایط موجود است و شاید گرفتاری و مشکل کشور از همان ابتدا پیدا شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: زمانی که سیستم حفاری چاه های عمیق آمد، با شتاب زیاد مطرح شد و هنوز هم ادامه دارد، کسی این سوال را مطرح نمی کرد که تا چه زمانی باید این برنامه ادامه داشته باشد و در نتیجه اجرای آن چه اتفاقی برای منابع رخ می دهد.
وی یکی از راهکارهای یادآوری ارزش آب را اضافه کردن ارزش واقعی آب به محصول نهایی همچون سایر نهاده ها خواند و خاطرنشان کرد: به این طریق مردم متوجه می شوند که تولید این محصولات در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی چه هزینه ای دارد و بیشتر متوجه ارزش آن می شوند.
طهماسبی بر لزوم تغییر باور و دیدگاه نسبت به منابع موجود تاکید کرد و ادامه داد: نباید آب را به عنوان یک منبع مصرفی دید و باید متوجه بود که آب در سیستم اقتصاد جهانی، یک کالای سرمایه ای محسوب می شود و از همین رو هم باید ارزش دهی درستی نسبت به این کالای سرمایه ای داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: شاید علت بی توجه به منابعی همچون آب تفکر موجود است که هنوز تفکر آمایشی در میان مدیران شکل نگرفته است.
وی اضافه کرد: در صورتی که این تفکر ایجاد می شد به حتم امروز کشور با معضلاتی همچون آلایندگی محیط زیست، کاهش منابع آبی و در خطر بودن منابع خاکی مواجه نمی شد و فشارهای افزایش جمعیت به گونه ای پیش نمی رفت که در یک نقطه فشار مضاعف بر منابع وجود داشته باشد.
طهماسبی ابراز کرد: این نوع تفکر را باید اصلاح کرد و زمانی که دیدگاه آمایشی بر تفکر مدیران حاکم شد به حتم برنامه ریزی ها بر اساس شرایط محیطی انجام و اهداف هم متناسب با این منابع و شرایط موجود تعیین می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: تمام تلاش ما این است که پیش از هر کاری، تفکر آمایشی را پیاده سازی کنیم و به علم اقتصاد بها دهیم و به برنامه ریزی احترام بگذاریم.
وی تاکید کرد: این بحران ها ناشی از بحران مدیریت در کشور و استان است و به علت وجود این بحران با چالش هایی همچون بحران آب، محیط زیست و بیکاری مواجه هستیم.
طهماسبی تصریح کرد: باید در کنار برخورداری از دیدگاه آمایشی، هر شخصی در هر نقطه ای کار خود را به درستی انجام دهد؛ گاه آنچنان افراط در انجام وظیفه وجود دارد، که نیروها همدیگر را خنثی می کنند و تمام تلاش برای حفظ منابع با یک مجوز ساده بی ثمر می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه به استاندار هم اعلام شده است که نمی توان اینگونه پیش رفت که هر دستگاهی کار خود را انجام دهد و احساس کنیم که برنامه ها به درستی پیش می رود، گفت: باید اقدامات و اجرای برنامه ریزی ها به طور مستمر مانتورینگ و رصد شود تا به نتیجه مطلوب برسد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.