محمدباقر حاج کاظمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین سیاست دامپزشکی حفظ و ارتقای سلامت عمومی و بهداشتی همه مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی در جامعه است.
به گفته وی از ابتدای سالجاری تاکنون 49 هزار و 638 راس گوسفند، بز، گاو و گوساله در کشتارگاه های استان زنجان ذبح شده که بیشترن دام ذبح شده گاو و گوساله بود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از این تعداد ذبح انجام شده، 43 هزار و 704 کیلوگرم لاشه و 28 هزار و 807 کیلوگرم نیز اندام غیربهداشتی ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
حاج کاظمی تاکید کرد: هر کدام از کشتارگاه های استان زنجان دارای یک دامپزشک و یک کاردان دامپزشک از بخش خصوصی، یک ناظر شرعی و یک دامپزشک از بخش دولتی است که به مراحل قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار دام های سبک و سنگین نظارت ویژه ای دارند.
وی یادآور شد: مصرف کنندگان در استفاده از فراوده‌های خام دامی اطمینان خاطر داشته باشند، چرا که کشتاردام و طیور با نظارت ناظران و ذابحان شرعی انجام می شود و دامپزشکی استان زنجان هم نظارتی مستقیم بر کشتارها دارد.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه از طریق کشتار غیر مجاز دام، بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان زنجان به صورت مداوم نسبت به بازرسی از مراکز عرضه فرآورده خام دامی فعالیت دارند.
حاج کاظمی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد غیر بهداشتی از فرآورده های خام دامی بدون هیچ اغماضی نسبت به تشکیل پرونده و معرفی متخلفان بهداشتی به مراجع قضایی طبق ضوابط بهداشتی اقدام می شود.
وی از شهروندان خواست، هنگام خرید گوشت دقت کنند که لاشه دام کشتاری در محل قصابی ها دارای برچسب مشخصات تولید و مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی باشد.
وی اظهار کرد: شهروندان برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی در صورت مشاهده هر گونه موارد تخلف بهداشتی فرآورده های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر خام و عسل موارد تخلف را با سامانه 1512 با دامپزشکی این شهرستان در میان بگذارند.
به گزارش ایرنا، بروسلوز، هاری، سیاه زخم، سل و کیست هیداتید جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بیشتر از دام به انسان سرایت می کند و کشتار غیرمجاز دام های سبک و سنگین و خارج از نظارت ناظران بهداشتی یکی از راه های انتقال این بیماری به انسان است.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.