حسین امیدمقدم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی نرخ تورم در استان و مقایسه آن با کشور طی یک سال اخیر نشان می دهد در دی سال گذشته، نرخ تورم زنجان 0.6 درصد بالاتر از نرخ تورم کشور بود.
وی یادآورشد: روند افزایشی نرخ تورم استان در مقایسه با کشور، از دی پارسال آغاز شد به نحوی که در فروردین امسال این نرخ در زنجان 1.2 درصد بیش از میانگین کشوری بود.
امیدمقدم اظهار کرد: از اردیبهشت امسال روند کاهشی نرخ تورم در این استان آغاز شد و بر همین اساس در دی امسال نرخ تورم زنجان به 1.1 درصد کمتر از متوسط کشوری رسید.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم استان در 2 گروه عمده 'خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات' و 'غیرخوراکی و خدمات' بررسی می شود.
وی خاطرنشان کرد: نرخ تورم استان در گروه 'خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات' با 0.1 درصد افزایش نسبت به آذر امسال، به 10.8 درصد رسیده است.
امیدمقدم ادامه داد: این نرخ در کشور با 0.4 درصد افزایش نسبت به آذر معادل 12.8 درصد ثبت شده است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم استان در گروه عمده 'کالاهای غیرخوراکی و خدمات' بدون تغییر نسبت به آذر، 5.3 درصد ثبت شده است.
وی اضافه کرد: این نرخ در کشور با 0.1 درصد افزایش نسبت به آذر، معادل 6.5 درصد ثبت شد.
امیدمقدم ابراز کرد: بررسی نرخ تورم استان بر حسب گروه های عمده 'خوراکی ها، آشامیدنیها و دخانیات' و 'غیرخوراکی و خدمات' در دی سال گذشته، به ترتیب 10 و 6.7 درصد بوده است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: برهمین اساس نرخ تورم کشور برحسب این 2 گروه در سال گذشته به ترتیب معادل 7.5 و 6.6 درصد بوده است.
وی افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در خصوص رتبه بندی استانها به ترتیب از بالاترین نرخ تورم به پایین ترین آن، زنجان در بین استانهای کشور در دی امسال رتبه سی ام را داشته است.
امیدمقدم یادآورشد: بر همین اساس دی امسال استان چهار محال و بختیاری با 12.1 درصد بالاترین و بوشهر با 6.7 درصد پایین ترین نرخ تورم کشور را دارند.
زنجان در نرخ تورم کشور در آذر امسال رتبه 29 کشوری را داشت.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.