به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران استان زنجان در ارتباط با وضعیت طلاق در کشور افزود: سازمان بهزیستی طرحی به عنوان 'نماد' یا نظام مراقبتی های اجتماعی دانش آموزان را مورد توجه قرار داده که 9 وزارتخانه و سازمان در این ارتباط فعال هستند و مباحثی از قبیل توانمند سازی، اجتماع پذیر بودن و تحمل نقد از همدیگر به این گروه سنی ارائه خواهد شد.
وی اظهار کرد: آموزش های پیش از ازدواج نیز برای اواین بار در استان یزد در حال اجراست و علاوه بر آن طرحی دیگر نیز با عنوان 'ثبت الکترونیکی طلاق' در استان خراسان رضوی راه اندازی شد و هم اکنون به 11 استان کشور نیز تعمیم داده شده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: این سامانه به گونه ای طراحی شده قبل از انکه دادخواست طلاق در دادگاه ثبت شود، به سامانه بهزیستی ارجاع و به فراخور مشکل، مشاوره های لازم ارائه می شود که این کار طی یکسال در استان خراسان رضوی کاهش هشت درصدی طلاق را به دنبال داشت.

** به ازاری هر 6 مرد معتاد یک زن معتاد در کشور وجود دارد
این مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد وضعیت اعتیاد کشور نیز ادامه داد: اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی در کشور محسوب می شود و این معضل نه تنها ساختار و وظیفه مندی یک فرد را تحت تاثیر جدی قرار می دهد بلکه در هم افزایی و رشد آسیب های اجتماعی دیگر نقش آفرینی می کند.
وی اظهار کرد: هم اکنون بهزیستی کشور مسوولیت کمیته فرهنگی و پیشگیری اعتیاد را برعهده دارد و تمامی تلاش برپیشگیری قرار دارد که اقداماتی مهم از جمله توجه به محله های پر ریسک در این بخش لحاظ شده است.
محسنی بندپی افزود: بر این اساس بهزیستی پنج هزار تیم در پنج هزار محله ای که ریسک مصرف مواد مخدر بالایی دارد را ، مسقر کرده است.
به گفته این مسئول در پروتکل ها ، شیوه نامه ها، به ویژه مراکز ماده 16 نیز با همکاری قوه قضائیه به اصلاح ،مجرم بودن فرد معتاد به تغییر نگاه بیمار بودن انجام گرفته است.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: سه مساله در بحث اعتیاد از جمله کاهش سن مصرف اعتیاد، افزایش مصرف اعتیاد زنان و همزمانی مصرف چند مواد مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان کرد: هم اکنون پنج مرکز نگهداری بهبودی و اقامتی کودکان ، 47 مرکز گسترش نگهداری زنان در کشور و یک مرکز اختصاصی ویژه مادر و کودک معتاد نیز در استان تهران راه انداری شده است.
محنسی بند پی افزود: گسترش مراکز درمان اجتماع محور نیز مورد توجه قرار گرفته و به طور تقریبی در 27 استان راه اندازی که معتادان از درمان های اجتماع محور پزشکی و حمایت های اجتماعی بهره مند می شوند.
وی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد در میانگین سنی 15 تا 25 سال، به ازای هر 6 مرد معتاد یک زن معتاد در کشور وجود دارد.
به گفته این مسئول، در شیوع شناسی سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که در سال 94 انجام گرفت ، در میانگین سنی 25 تا 45 سال ، به ازای 17 مرد یک زن معتاد و و در میانگین سنی 45 تا 60 سال نیز هم به ازای هر 17.7 دهم مرد یک زن معتاد در کشور وجود دارد.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: با کمک مجلس اعتبارات سال آینده بهزیستی با توجه به محدودیت ها کمک های خوبی شده و در این میان پیشنهاد دولت به مجلس 2 هزار و 400 میلیارد تومان بود.
وی یادآوری کرد: مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق نیز 100 میلیارد تومان به غیر از ازافزایش مستمری برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد وسازمان بهزیستی کمک کرده است.
این مسئول اظهار کرد: مستمری مددجویان تحت پوشش 2 نهاد یاد شده از سال آینده افزایش 10 درصدی دارد و در مجموع اعتبارات پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی 14 درصد و پنج درصد نیز خود مجلس شورای اسلامی کمک کرده است.
محسنی بند پی افزود: درصورتی که زن معتاد در مرحله زایمان اعتیادش ادامه دار تشخیص داده شود، ،طبق قانون فرزند وی در اختیار بهزیستی داده می شود و طبق بررسی که در سیستان و بلوچستان و مطالعه ای که از 150 کودک انجام گرفت، حدود 51 درصد هر 2 والدین دچار اعتیاد بودند ، 38 درصد فقط مادر و ما بقی فقط پدر معتاد بود.
وی در ارتباط با وضعیت معلولان نیز اظهار کرد: طبق قانون جدید 30 درصد از مشاغل منشی‌گری و اپراتوری دستگاه‌های اجرایی باید به معلولان اختصاص داده شود، و این امر کمک خوبی به مشکلات این قشر می کند.

*** سالانه 30 هزار کودک معلول بدو تولد در کشور رخ می دهد
این مسئول ادامه داد: یکی از احکام برنامه ششم توسعه کشور غربالگری ژنتیک ازدواج است که سالانه 25 تا 30 هزار کودک معلول بدو تولد در کشور رخ می دهد و این توان و ظرفیت علمی کشور وجود دارد که از این معضل پیشگیری شود.
وی اظهار کرد: آئین نامه غربالگری ژنتیک ازدواج با همکاری وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی تدوین شده که به هیات دولت ارسال شده که در صورت ابلاغ نهایی الزام اور خواهد شد.
محسنی بند پی افزود: به هر خانواده اعلام شده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یک نفر معلول قبل در خانواه وجود داشته باشد، هزینه آزمایشات ژنتیک و حتی توان مالی نداشته باشد، نیز پذیرش می شود.
در سفر یکروزه رئیس سازمان بهزیستی کشور به استان زنجان چند طرح بهزیستی به بهره برداری رسید.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.