حمیدرضا حمیدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر سه ارگان سازمان نظام مهندسی، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت نظارت بر ساخت سازها را برعهده دارند و در این میان راه شهرسازی نظارت خوبی دارد.
وی ، نبود نظارت موثر نهادهای قانونی ناظر بر ساخت و ساز، وابستگی مالی شهرداری به تخلفات ساختمانی بدلیل نبود درآمد های پایدار قابل اتکا، مطابقت نداشتن 100درصدی ضوابط و مقررات و شهرسازی با نیازها و خواسته های مردم وسازندگان، استفاده نکردن از نیروهای متخصص در اجرائیات شهرداری، فساد مالی از جمله دلیل عمده برای ساخت ساز های غیر مجاز ذکر کرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: برای رفع این معضل، مهمترین و موثرترین اقدام ایجاد اصلاحات در ساختار اداری و تغییرات در ساختار مبحث دوم نظام مهندسی است به این ترتیب که ساخت وساز صرفا نه توسط اشخاص بلکه توسط شرکت های حقوقی و متخصص انجام گیرد.
وی بیان کرد: چرا که برخورد حقوقی و قضایی با شرکتهای حقوقیبه راحتی امکانپذیر است و این در حالی است در شرایط فعلی قوانین و مقررات جاری برخورد با اشخاص متخلف ساختمانی صرفا با جریمه نقدی امکانپذیر است.
حمیدی افزود: مشکلات فرهنگی نیز از دیگر علل افزایش ساخت وسازهای غیر مجاز است چرا که بررسی ها نشان می دهد اغلب افراد برای سود آوری بیشتر و منفعت در این حوزه سرمایه گذاری می کنند و این خود عاملی مهم بروز تخلفات ساختمانی است.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر زنجان، از دیگر دلایل بروز تخلفات ساختمانی نگاه اقتصادی و کسب درآمد به موضوع زمین و مسکن بر می گردد که این موضوع مهم در کشور یعنی مسکن و زمین فقط بری برآورد نیاز سکونت نیست بلکه با هدف سرمایه گذاری و کسب درآمد کلان مد نظر است.
وی خاطر نشان کرد: طبق مطالعات انجام گرفته 3 گسل مهم در شهروجود دارد که در نواحی کمربندی جنوبی ، شمال و غرب شهر قرار دارند که لازم است تمهیدات لازم در ساخت سازها با لحاظ این گسل ها مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، رئیس شورای شههر زنجان پیش از این گفته بود که هفته ای 100 پرونده تخلف ساختمانی در کمیسیون ماده 100 شهرداری با جمعیت 450 هزار نفری شهر زنجان بررسی می شود و این موضوع و تخلف از قانون افتخار نیست.
احمد نصیری خاطر نشان کرده بود: سازمان نظام مهندسی استان نیز در این ارتباط کم کاری می کند و این درحالی است در ساخت و سازها به جای اجرای نقشه اول ، نقشه دوم اجرا می شود و اغلب در کمیسیون ماده 100 شهردرای نیز به این موضوع بیشتر پرداخته می شود.
به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان سه منطقه شهرداری و 430 هزار نفر جمعیت دارد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.