بارش برف برای سومین روز متوالی در استان زنجان با اینکه موجب خوشحالی از نزولات آسمانی در روزگار خشکسالی شده، ولی کولاک و یخبندان، تردد در مسیرهای ارتباطی را با سختی های مواجه کرده است و در برخی موارد نیز به دلیل بسته شدن جاده تردد در آنها غیر ممکن شده است.
مجموعه مدیریت بحران و نیروهای راهداری و امدادی استان به صورت شبانه روزی برای باز کردن مسیرهای مسدود شده و نیز امداد رسانی به در راه ماندگان در تلاش هستند.
به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نجاتگران جمعیت هلال احمر این استان طی 24 ساعت گذشته به سه هزار و 144مسافر گرفتار در برف و کولاک یاری رسانی کردند و از این تعداد یکهزارو 682 در راه مانده در پایگاه های امداد جاده ای، مساجد و حسینیه های استان اسکان یافتند.
شهرام میرزایی اظهار کرد: طی این مدت نجاتگران هلال احمر به 764 خودروی گرفتار در مسیرهای ارتباطی این استان به ویژه خودروهای گرفتار در آزاد راه زنجان - قزوین امداد رسانی کردند.

** علاوه بر اتوبان، جاده قدیم زنجان - قزوین نیز بسته شد
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: به دلیل کولاک شدید جاده قدیم 'ترانزیت' زنجان - قزوین نیز تا اطلاع ثانوی بسته شد و پلیس راه برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان اجازه تردد به خودروها را نمی دهد.
سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی با بیان اینکه این مسیر ارتباطی از ساعت چهار بامداد امروز از سوی پلیس راه زنجان بسته شد، افزود: اتوبان زنجان - قزوین و همچنین مسیر زنجان - طارم و زنجان - تهم - چورزق نیز به دلیل وقوع کولاک شدید و نبود دید کافی و یخبندان بودن سطح جاده بسته است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اتوبان زنجان قزوین در حوزه استحفاظی استان قزوین به علت کولاک شدید مسدود است بنابرین از ساعت 22 شنبه شب حوزه استحفاظی زنجان نیز توسط پلیس راه بسته اعلام شد.
شیرمحمدی افزود: در حال حاضر دیگر مسیرهای ارتباطی استان زنجان باز است و تردد وسایط نقلیه در آنها برقرار است اما لازم است رانندگان با دقت و احتیاط بیشتری رانندگی کنند.
وی از رانندگان و مسافران خواست با توجه به نامناسب بودن شرایط جوی از سفرهای غیرضرور در جاده های این استان به جد پرهیز کنند و رانندگانی که قصد عبوری از مسیرهای ارتباطی زنجان را دارند به حتم خودروهای خود را به تجهیزات ایمنی و زمستانی ازجمله زنجیرچرخ مجهز کنند.
به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان تا روز گذشته با تلاش راهداران جاده ارتباطی 80 روستای استان که به دلیل بارش برف بسته شده بود بازگشایی شد و هم اکنون راه ارتباطی 70 روستای این استان بسته است.
تا کنون آمار جدیدی از تعداد روستاهایی که امروز به واسطه بارش برف راههایشان بسته است، اعلام نشده است.

**تعطیلی 2 روزه مدارس زنجان در هفته جاری
بارش برف، یخبندان و سرمای هوا مدارس اغلب مناطق استان زنجان را برای دومین متوالی روز تعطیل کرد.
بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش زنجان اعلام ، با توجه به بارش برف، یخبندان و سرمای هوا، همه مقاطع تحصیلی در نوبت بعد از ظهر در روز یکشنبه، 8 بهمن نیز تعطیل شد.
پیش از این شیفت صبح مقطع ابتدایی مدارس استان به غیر از شهرستان طارم، امروز تعطیل اعلام شده بود.
روز گذشته نیز اغلب مدارس مناطق استان زنجان در مقطع ابتدایی در شیفت صبح تعطیل شدند.

** استقرار هوای سرد و یخبندان تا چند روز آینده در زنجان
به گزارش اداره کل هواشناسی استان زنجان، هم اکنون وزش باد شدید با سرعت 40 تا 60 کیلومتر برساعت همراه با کولاک و یخبندان اغلب محورها به ویژه ارتفاعات و گردنه های این استان را فرا گرفته است.
به گفته کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان بر اساس اطلاعات ایستگاه های هواشناسی دمای اغلب شهرهای این استان به زیر صفر رسیده و حتی آببر طارم نیز که از مناطق گرمسیر استان به شمار می رود به منفی 2 درجه رسیده است.
حسین سلطانی اظهار کرد: این سامانه بارشی از اواخر وقت امروز از استان خارج می شود و هوای بسیار سرد و یخبندان در اغلب مناطق استان تا روزهای پایانی هفته جاری حاکم خواهد شد.
وی افزود: با توجه کاهش دمای هوا و ماندگاری هوای سرد در استان و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، توصیه می شود برای پیشگیری از مسمومیت ناشی از گاز منو اکسیدکربن هم استانی ها در ارتباط با سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه داشته باشند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.