پیمان فقیه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آبگرمکن های خورشیدی در روستاهای 'تازه کند' شهرستان طارم و 'پرنگین' شهرستان سلطانیه به منظور جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان جنگلی نصب می شود.
وی تاکید کرد: باید الگوی مصرف سوخت در روستاهای حاشیه جنگل ها تغییر یابد.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: روستای تازه کند شهرستان طارم 31 خانوار دائمی و 40 خانوار غیر ساکن دارد و در روستای پرنگین سلطانیه نیز 10 خانوار دائمی و 51 خانوار غیرساکن هستند.
هزینه خرید 44 دستگاه آبگرمکن خورشیدی با اعتبار 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی خریداری شده و نصب همه این آبگرمکن نیز برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.
فقیه با اشاره به امضای تفاهم نامه مربوط به طرح های مشارکتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در مناطق هدف و عملیاتی شدن آن در سال 93 افزود: این مهم با هدف ترغیب جنگل نشینان و روستائیان برای مشارکت در پروژه های حفاظتی اداره کل منابع طبیعی صورت می گیرد.
وی جلوگیری از تصرفات و تخریب عرصه های ملی و طبیعی، کسب نتایج موثر در مقابله با آتش سوزی ها، آفات و بیماری های گیاهی و کمک به حفظ اراضی را از مزایای موفقیت در اجرای پروژه های مشارکتی اعلام کرد.
فقیه ضمن تاکید بر توجه به معیشت بهره‌برداران در کنار توسعه پوشش گیاهی مناطق استان زنجان گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان طرح‌های توسعه‌ جنگل با گونه‌های اقتصادی را نیز عملیاتی می‌کند.
به گزارش ایرنا، آبان سال 94 برای سرخ آباد که یکی از روستاهای دور افتاده و محروم شهرستان طارم است 89 آبگرمکن خورشیدی نصب شد.
در قبال نصب این آبگرمکن ها 89 خانوار ساکن در این روستا نیز تعهد محضری دادند تا از قطع هرگونه درختی جلوگیری کنند.
به دلیل داشتن شرایط سخت جغرافیایی تهیه نفت سفید برای ساکنان این روستا بسیار سخت و دشوار است و به همین دلایل خانوارهای این روستاها برای تهیه آبگرم خود اقدام به قطع درختان جنگلی روستا می کنند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.