به گزارش ایرنا، به حتم کودکان آینده سازان و سرمایه های انسانی آینده نگر جامعه هستند و هر نوع کوتاهی در تربیت و آموزش آنان منجر به از دست دادن این گروه از جامعه می شود.
کودکان کار و خیابانی یکی از بارزترین نمودهای افزایش مشکلات اقتصادی به شمار می آید که بی توجهی به آن می تواند ایجاد و گسترش آسیب های اجتماعی را به همراه داشته باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان بر همین اساس میزگردی با دعوت از مسیح الله سلطانی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، محمد محمدی قیداری مدیرکل بهزیستی استان، حسن طغرانگار حقوقدان و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، شهلا طاهری رئیس سازمان مردم نهاد 'ترنم مهر باران' و سید مرتضی موسوی جامعه شناس و کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برگزار کرد که طغرانگار در آن حضور نیافت و محمدی قیداری به همراه علیرضا کاظم لو کارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی حاضر شد.

** تدوین و ابلاغ آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: سازمان بهزیستی به فراخور وظایفی که در آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مصوب سال 84 تعیین شده است، مسئولیتی در این زمینه دارد.
محمد محمدی قیداری افزود: در این آیین نامه که برای هیات دولت است، مسئولیت هایی برای نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، شهرداری ها، آموزش فنی و حرفه ای، وزارت بهداشت و درمان، بیمه خدمات درمانی، آموزش و پرورش، بهزیستی تعیین شده است.
وی یادآورشد: سازمان بهزیستی از 2 سال گذشته با واگذاری این وظیفه به یک موسسه غیر دولتی و خیریه این حمایت ها را آغاز کرده است.
محمدی قیداری اظهار کرد: با ارزیابی های انجام شده در سطح کلان به لحاظ شمار کودکان خیابانی زنجان استان سی ام کشور است ما کودکان خیابانی به آن معنا نداریم یا در حدی نیست که چندان مطرح شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در مجموع 73 کودک را این موسسه در سطح شهر زنجان شناسایی کرده و در قالب همین آیین نامه، خدماتی را از جمله آموزش های فنی و حرفه ای به این کودکان و خانواده آنان ارائه می کند و در بهزیستی پرونده هایی برای این کودکان تشکیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: ما مراکز نگهداری کودکان شیرخواره را هم داریم و کودکانی را که سرپرستی ندارند، در این مراکز نگهداری می کنیم که هم اکنون تعداد آنان به بیش از 60 نفر می رسد.
محمدی قیداری ادامه داد: به تازگی مرکزی در محل فرهنگسرای کوثر هم برای خدمت رسانی به کودکان در معرض آسیب های اجتماعی راه اندازی شده است.
** برنامه پیشگیری مختص کودکان کار نداریم
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: اینکه بگوییم ما برنامه پیشگیری از ایجاد کودک خیابانی داریم، باید گفت مختص این موضوع برنامه ای نداریم.
محمدی قیداری اضافه کرد: در سازمان بهزیستی معاونت امور پیشگیری و فرهنگی را داریم که کارهایی که در سطح وسیع در این معاونت انجام می شود موضوع اعتیاد است.
وی ابراز کرد: از یک هزار و 271 طلاقی که در 9 ماهه گذشته به مرکز مراجعه کرده اند، 375 مورد به علت اعتیاد بوده است.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: نیمی از کودکانی که به مرکز شیرخوارگاه تحویل شده، فرزندان معتادان فراری و کارتن خواب هستند؛ میانگین هر ساله نزدیک 40 کودک را دریافت می کنیم.
محمدی قیداری افزود: شاید بتوان گفت که به طور طبیعی در هر جامعه ای، عده ای گرفتار این بلایا می شوند.
وی یادآورشد: ما در این معاونت آگاه سازی، گروه های اجتماع محور در محلات، گروه هایی را در دانشگاه ها، محیط های آموزشی و کاری داریم که به این طریق به بحث اعتیاد می پردازیم.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: برای بحث آسیب های اجتماعی، دفتری داریم که با آموزش مهارت های زندگی به پیشگیری می پردازد و 30 مرکز مشاوره داریم که با آگاه سازی مانع از گسترش آسیب می شود.
محمدی قیداری اظهار کرد: در بحث کودکان کار، اگر خانواده تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشد، دست ما باز است و بر اساس قانون مسئولیت هایی داریم.
وی خاطرنشان کرد: ما ادعای این را نداریم که مشکلی در جامعه نیست، برای همین است که دولت برای برون رفت از این مشکلات، دست به دامن مردم و تشکل های غیر دولتی است، دولت در این موارد می تواند ناظر و حامی باشد و باقی را مردم می توانند کمک و مرتفع کنند.
** شناسایی 73 کودک کار در زنجان
کارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: تاکنون 73 کودک را شناسایی کرده ایم، پس از شناسایی، بازدید منزل می شوند، گاه برخی از آنها تمکن مالی خوبی دارند اما والدین راضی به کار فرزندانشان هستند.
علیرضا کاظم لو ادامه داد: اغلب این کودکان آب فروشی می کنند، گاه برای همراهی دوستانشان وارد این عرصه می شوند و خانواده ها هم مشکلی با این موضوع ندارند.
وی اضافه کرد: تاکنون خانواده 23 کودک که نیازمند بوده و سرپرست خانوار بیماری دارند، شناسایی شده اند و نیازمند کمک های مادی هستند.
کاظم لو ابراز کرد: اغلب سیاست بهزیستی این است که به شرایطی نرسیم که در بهزیستی گدا پروری کنیم، سعی می شود در بعد حمایتی به گونه ای برخورد شود که عزت نفس آنان خدشه دار نشود و هم آنکه خود آنان توانمند شوند.
کارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: دغدغه این را داریم که کودک کار خیابانی، در زمان کار دچار آسیب اجتماعی نشود، گاه تلاش می شود که اجازه کار در خیابان به آنها ندهیم، اما در برخی مواقع از دست ما خارج است و نمی توان کاری در این زمینه انجام داد.
وی افزود: سعی می شود حداقل به این کودکان آموزش های لازم را داد تا کمتر با آسیب ها اجتماعی مواجه شوند.
کاظم لو یادآورشد: از سوی دیگر، از نظر آموزشی، کودکانی که مشغول به تحصیل هستند، در شرایط که یکی از این کودکان ادامه تحصیل ندهند، مداخله می کنیم و آنان را به عرصه تحصیل باز می گردانیم.
کارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: برای کودکانی که در تحصیل ضعیفتر هستند، دوره های تقویتی برگزار می شود و در این زمینه افراد خیر بسیاری کمک می کنند، تمام این خدمات روزانه است و محل نگهداری برای این کودکان نداریم.
** پرهیز از حمایت های مالی و برخورد علمی و عملی با مشکل کودکان کار
وی اظهار کرد: در مرکز جدیدی که تاسیس کردیم، در تلاش هستیم که برنامه ها را به شکل علمی و عملی پیش ببریم و سعی می شود از حمایت های مالی پرهیز شود.
کاظم لو خاطر نشان کرد: سعی می کنیم، برنامه هایی برای شناسایی کودکان کار پنهان داشته باشیم ، کودکانی که در جلوی دید نیستند و از این موارد هم کم نبوده که شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفته است.
کارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: حتی خواستیم تفاهم نامه هایی با دستگاه های خدمات رسانی در حوزه اجتماعی داشته باشیم تا این کودکان را مورد حمایت قرار دهیم و به این طریق سطح شناسایی را بالا ببریم.
وی تاکید کرد: برشی که امسال برای ما مشخص شده، 100 کودک است، شاید آنچه در معرض دید ماست، 73 کودک باشد اما اگر بررسی عمیقتری انجام شود، به حتم به بیش از این رقم می رسد.
کاظم لو ادامه داد: آسیب فقط در سطح جامعه نیست و این آسیب ها حتی از جانب والدین و در خانه و خانواده هم ممکن است رخ دهد.
کارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: ما آینده بهتری را می بینیم و سعی داریم که مرکز ما در سطح کشور، در سطح بالاتری قرار بگیرد و به خصوص آنکه از توان مردمی استفاده و استعداد یابی می کنیم، چه بسا که این کودکان در آینده از افتخارات استان باشند.

** ریشه حضور کودکان کار و خیابانی، به نبود سرپرست سالم بر می گردد
رئیس سازمان مردم نهاد ترنم مهر باران گفت: در زنجان مشکل کودکان کار و خیابانی خیلی محدود است و اما مشکلات کودکان کار یا خیابانی زیاد و اغلب مربوط به نبود سرپرست سالم و خانواده های آسیب دیده هستند.
شهلا طاهری افزود: ترنم مهر باران مسئول شناسایی اقشار آسیب پذیر و توانمند سازی آنهاست و عمده فعالیت آن مربوط به کودکان آسیب دیده یا در معرض آسیب است.
وی تصریح کرد: در زنجان بیش از 90 درصد این کودکان، فرزندان خانواده های مهاجر به این شهر هستند.
طاهری اظهار کرد: تلاش می شود در زمینه حمایت از این خانواده ها و کودکان، آنان متوجه این نباشند که تحت پوشش یک مرکز حمایتی و خیریه قرار دارند.
رئیس سازمان مردم نهاد ترنم مهر باران گفت: خانواده ها اغلب درگیر مسائل و مشکلات مالی هستند و یکی از مشکلات کودکان کار این است که گویا کسی در خانه منتظر آنان نیست و همین سبب می شود که آنان با آزادی بیشتر بگردند.
وی خاطرنشان کرد: این کودکان چون آزاد می گردند، به راحتی در دام افراد سودجو می افتند و اغلب مورد سودجویی در حوزه مواد مخدر یا مسائل جنسی قرار می گیرند.
طاهری یادآورشد: کاری که ما می کنیم پس از شناسایی و ورود به این آموزشگاه و پذیرش آنان، به حتم باید تحت مشاوره بالینی قرار می گیرند و روانشناسان و مشاوران در این خصوص به ما خدمات می دهند.
رئیس سازمان مردم نهاد ترنم مهر باران گفت: اغلب آنان باهوش هستند و استعداد این را دارند که یک معلم همیاری شوند و به سایر دانش آموزان کمک کنند.
** اعتیاد زمینه ساز بسیاری از مسائل اجتماعی
وی تاکید کرد: مشکل اصلی جامعه، آنچه که به چشم می آید، اعتیاد است که منجر به خیلی از مسائل از جمله کودکان کار می شود.
طاهری ادامه داد: سازمان های مردم نهاد، آسانتر با مردم می توانند ارتباط برقرار کنند تا خود دستگاه های دولتی و این انجمن ها زمان بیشتری را برای مراجعان می توانند صرف کنند تا سیستم های دولتی.
رئیس سازمان مردم نهاد ترنم مهر باران گفت: گاه خود فرهنگ خانواده اصرار بر ادامه کار کودکان در خیابان ها دارد که برای مدیریت و اصلاح آن باید آموزش ها و امتیازاتی به والدین داد.
وی اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد در تاثیرگذاری بر والدین و اصلاح شکاف میان این دو نسل، بهتر می تواند عمل کند.
طاهری ابراز کرد: برای حل مشکل کودکان کار باید از دریچه خانواده وارد شد، در صورتی که خانواده تمایل داشته باشد می تواند محیط مطلوب و سالم را برای فرزندان ایجاد کند.
رئیس سازمان مردم نهاد ترنم مهر باران گفت: یک سری از ارگان ها هم دخیل هستند، از نظر امکانات فیزیکی در کشور مشکلی وجود ندارد، اما اینکه تا چه اندازه برای استفاده از این امکانات گام برداشته ایم، جای سوال دارد.
وی افزود: ما هم اکنون 200 کودک را تحت پوشش داریم و به علت محدودیت مکان، نمی توانیم بیش از این تعداد را بپذیریم.
طاهری یادآورشد: دستگاه های دولتی هم باید همکاری لازم را با سازمان های مردم نهاد داشته باشند تا مشکل ها و آسیب ها سریعتر برطرف شود.
رئیس سازمان مردم نهاد ترنم مهر باران گفت: مسئولان نسبت به باز ماندن کودکان از تحصیل بی توجه نباشند و به حتم به مساله هر کودکی رسیدگی کنند، چرا که نجات هر انسان نجات یک زندگی و یک نسل است.
وی اظهار کرد: اگر ارگان های دولتی با سازمان های مردم نهاد همراه نشوند، شاید تا سه سال دیگر، مشکل کودکان کار بیش از وضعیت کنونی مطرح شود.
طاهری تاکید کرد: یک راهکار و یک شیوه برخورد را نمی توان برای همه افراد و تمامی مشکلات در پیش گرفت.
رئیس سازمان مردم نهاد ترنم مهر باران گفت: اگر ما به واقع و به موقع اقدام نکنیم و حرکتی انجام ندهیم، سه سال بعد از سه برابر شدن تعداد کودکان کار و خیابانی سخن می گوییم.

** دادگستری برنامه ای برای کودک کار و خیابانی ندارد
کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم، هیچ برنامه ای برای کودکان کار و خیابانی ندارد.
سید مرتضی موسوی افزود: اصطلاح نان آوران کوچک خانواده، گویای بسیاری از مباحث مطرح در مورد کودکان کار است.
وی یادآورشد: باید پرسید که آیا کودکان کار در زنجان به عنوان یک مساله اجتماعی مطرح است یا خیر؟
موسوی اظهار کرد: در مورد آسیب های اجتماعی و جرایم، ما سه مرحله را باید طی کنیم، به عنوان یک فرآیند به آن نگاه کنیم، در رابطه با بسیاری از آسیب ها و مسائل، جلسه های متعددی برگزار می شود اما در عمل اتفاق نمی افتد و یک گام به جلوتر نمی رود.
کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: یکی از مشکلاتی که ما داریم در بحث تشخیص است، در حالی که مسائل اجتماعی، مسائل بسیار پیچیده ای هستند و برای حل این مسائل ابتدا باید چیستی، چرایی و چگونگی مسائل را مشخص کرد.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که خود مشکل، علت ایجاد آن و نحوه شکل گیری آن مشخص نشده، نمی توان راهکاری برای حل آن ارایه داد و به حتم تشخیص نادرست به ارائه راهکار غلط ختم می شود.
موسوی ادامه داد: برای تشخیص و تعریف یک مساله چهار شرط قائل هستیم که اول ناظر بر شرایط منفی باشد، دوم دشواری و جدی بودن مساله، سوم دید خوشبینانه داشتن برای حل آن، چهارم آنکه اعتقاد به تغییر آن داشته باشیم.
کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: به لحاظ عینی کودکان کار و خیابانی را در زنجان مساله نمی بینم و موضوعی نیست که شهروندان را آزار دهند.

** سازمان های مردم نهاد وارد میدان شوند
وی اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد، در دنیا قدرت گرفته اند و بخش اعظمی از کارها را سمن ها انجام می دهند اما متاسفانه در جامعه ما عکس آن است.
موسوی ابراز کرد: ورود دولت به بخشی از این حوزه ها مشکل را حادتر می کند و گاه موازی کاری مانع از به نتیجه رسیدن آنها می شود.
کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: در بحث آموزش های مهارتی به مشاوران آموزش می دهیم اما اغلب ریشه مشکلات را نبود مهارت های ارتباطی اعلام می کنند.
وی افزود: اینکه کسی فاقد مهارت ارتباطی است، مشکل سیستم آموزشی به شمار می آید و اگر بناست مشکل حل شود، خود سیستم آموزشی باید آن را مرتفع کند و نه دستگاه دیگر.
موسوی یادآورشد: حسن سمن ها به این است که تعدادی از افراد علاقه مند و دارای دغدغه فعالیت می کنند، موضوعی که در دستگاه های دولتی کمتر دیده می شود.
کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: از خیانت هایی که در جامعه می شود، بحث مهارت های ارتباطی است، ریشه تمام مشکلات اجتماعی به نبود مهارت های ارتباطی ربط داده می شود در حالی که به واقع این چنین نیست.
وی تصریح کرد: به جای حل مشکل در سطح اجتماع، کاری که می کنند توپ را به زمین خانواده ها می اندازند، مسائل را شخصی می کنند و به نبود مهارت های ارتباطی تقلیل می دهند.
موسوی تاکید کرد: زمانی که انبوهی از افراد با این مشکلات دست به گریبان هستند، پس باید متوجه بود که ریشه مشکل در جای دیگری است.
کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: اگر شهروند احساس کند، با اجرای این برنامه کیفیت زندگی و میزان امنیت افزایش یافته، ابراز رضایت می کند اما اغلب چنین موضوعی محقق نمی شود، از همین رو باید دید خروجی برنامه هایی که اجرا می شود، چیست و تا چه میزان رضایت مردم را کسب کرده است.
وی اظهار کرد: اتفاقی که در تمام سازمان ها رخ می دهد، نبود ارزیابی از برنامه هاست، اینکه اگر برنامه ای مفید بود ادامه یابد و اگر مفید نبود برای سال های آتی اجرا نشود.
موسوی با بیان اینکه وقتی تشخیص در جامعه درست باشد، برای همه یک راهکار در پیش نمی گیریم، خاطر نشان کرد: از همین رو باید ابتدا ریشه یابی کرد، بررسی انجام داد و متناسب با مشکل موجود راهکاری را در پیش گرفت.

** گرفتاری خانواده ها علت حضور کودکان کار در جامعه
مدیرکل اجتماعی استانداری زنجان گفت: کودکان کار و خیابانی در همه نقاط دنیا وجود دارند و در استان زنجان هم، کودکانی هستند که بیشتر ساعات زندگی را به جای قرار گرفتن در کنار خانواده و تحصیل، شاغل هستند و مسئولیت اداره زندگی را بر عهده دارند که علت اصلی آن گرفتاری خانواده های آنان است.
مسیح الله سلطانی ادامه داد: وظیفه ماست در شرایط سختی که آنان تحمل می کنند و تاوان شرایط سخت زندگی را به دوش می کشند به آنان توجه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: جمع بندی ما در استان، کودکان کار و خیابانی جزء 10 اولویت اصلی زنجان نیست و در کشور مطرح است اما در زنجان چندان پررنگ نیست.
سلطانی ابراز کرد: کودک خیابانی به این معنا که محل زندگی آنان در خیابان باشد، نداریم و اغلب کودکان تحت پوشش افرادی هستند که تحت پوشش دستگاه ها و انجمن های حمایتی و خیریه ها هستند.
مدیرکل اجتماعی استانداری زنجان گفت: دولت هم موضوع کاهش آسیب های اجتماعی و رسیدگی به کودکان کار و خیابانی را از برنامه های اصلی خود قرار داده است.
وی افزود: در لایه های مختلف کاهش آسیب های اجتماعی، طرح تقسیم کار ملی را داریم و 18 دستگاه در سطح ملی و 10 دستگاه در سطح استان مسئولیت دارند.
سلطانی یادآورشد: سال نخست این طرح اجرا شده، سال دوم از 2 ماه قبل آغاز شده است و یکی از همین بخش ها هم بحث کودکان کار است.
مدیرکل اجتماعی استانداری زنجان گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور مسئولیت بر عهده 12 دستگاه است که باید تا پایان برنامه 25 درصد از آمار کودکان کار را کاهش دهند.
وی اظهار کرد: اهدافی هم که این طرح مد نظر قرار داده، کاهش آمار کودکان کار و خیابانی، ارتقای کیفیت زندگی آنان و سالم سازی محیط زندگی در شهرهاست.
سلطانی خاطرنشان کرد: این مساله برای دولت مطرح بوده که هم در دستورالعمل های متعدد آن را در قالب کاهش آسیب های اجتماعی و هم در برنامه ششم توسعه اقتصادی مد نظر قرار داده است.
مدیرکل اجتماعی استانداری زنجان گفت: در بررسی اجمالی در این مورد، آمار خیلی دقیقی نداریم، حدود 700 هزار نفر در کل کشور کودک کار و خیابانی داریم که اغلب آنان را مهاجران تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که فضا به سمت و سویی حرکت کند که تعداد این کودکان را کاهش دهیم و افراد موجود را هم از طریق آموزش به خود آنان و خانواده هایشان از آسیب های اجتماعی دور سازیم و به این طریق مشکلات آنان را کاهش دهیم.
سلطانی اضافه کرد: آماری که ما در کشور داریم فقط نیم درصد از کودکان شرایط تحصیل را ندارد و بخش کمی از آنان به کودکان کار بر می گردد و اغلب این بازماندگان، کودکانی هستند که شرایط جسمی ادامه تحصیل را ندارند.
مدیرکل اجتماعی استانداری زنجان گفت: اغلب کودکانی که ترک تحصیل می کنند به سمت کار و خیابان می روند و این آمار هم در دوران متوسطه اول در زنجان پنج درصد است و در متوسطه دوم به 18 درصد می رسد.
وی ابراز کرد: ماده 79 قانون کار هم اشتغال کودکان زیر 15 سال را ممنوع کرده مگر در کارگاه های خانگی.
سلطانی افزود: به طور معمول کودکانی که به سمت کار می روند با مشکلاتی همچون از دست دادن دوره کودکی، نبود فرصت کافی برای آموزش (شاید در آینده همین کودکان به معضلی در آسیب های اجتماعی در جامعه تبدیل شوند)، در معرض خطر بودن سلامت جسمی، روحی و روانی آنان و مورد سودجویی قرار گرفتن هستند و به حتم این موضوع هم باید مد نظر تمام دستگاه ها باشد.

** دولت نگاه جدی به حل مسائل اجتماعی دارد
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: دولت برای آنکه کارها را جلو ببرد حداقل طی چهار سال گذشته با نگاه علمی به مسائل و آسیب های اجتماعی عمل کرده است.
وی یادآورشد: به محض استقرار دولت دوازدهم، یک گزارش 10 هزار صفحه ای از وضعیت آسیب های اجتماعی و مسائل اجتماعی تهیه کرد و در اختیار نهادهای مختلف و رهبر معظم انقلاب و مجلس قرار داد.
سلطانی اظهار کرد: این گزارش ها حداقل توسط 100 هزار نفر از صاحب نظران حوزه اجتماعی گردآوری شده بودند و دراین خصوص یک کار علمی و تخصصی انجام شد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: در سنجش سرمایه های اجتماعی سال 93 و گزارش فرهنگی و اجتماعی در سال 94 هر کدام حداقل 40 شاخص را در زندگی مردم مورد مطالعه قرار داده بودند.
وی تاکید کرد: زیر ساخت تقسیم کار ملی همین بررسی ها بود و دولت در قالب همین بررسی ها، اقداماتی را آغاز کرده است.
سلطانی تصریح کرد: اعتقاد من این است که با سیاه نمایی نمی توان کاری را درست کرد، در کنار وجود این آسیب ها، فرصت ها و ظرفیت های بسیاری هم وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: نوعی این مباحث و نگرانی ها را مطرح و ایجاد می کنیم که بسیاری احساس می کنند این مسائل و مشکلات در کل جامعه وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: به حتم باید بحث آموزش ها تخصصی باشد، هم اکنون بحث آموزش مدرس و مربی را داریم و به خود سازمان های مردم نهاد هم اعلام کرده ایم که خودشان به طور مستقیم اقدام نکنند، ابتدا آموزش های لازم و تخصصی را فرا بگیرند بعد به مردم منتقل کنند.
سلطانی ادامه داد: ما در کل کشور استان ها را با چهار شاخص تقسیم بندی کردیم، در معرض آسیب، آسیب دیده، به شدت آسیب دیده و بحرانی و بر اساس این چهار شاخص اصلی، وضعیت استان ها ارزیابی و مشخص شده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: در استان زنجان از 17 شاخص، در همه موارد به غیر از چهار مورد در معرض آسیب هستیم، بدان معنا که وضعیت ما خوب است.
وی اضافه کرد: در بحث اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و خشونت از استان های آسیب دیده هستیم و وضعیت بحرانی در زنجان نداریم.
سلطانی ابراز کرد: اینکه در معرض آسیب هستیم در حداقل 13 شاخص، بدان معناست که ما باید بر روی پیشگیری کار کنیم و پیشگیری هم نیازمند آموزش است و به حتم بخشی از این آموزش ها هم مربوط به مهارت ها و ارتباط گیری است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: در کنار آن یک بحث دیگری هست به نام فرهنگ جامعه که باید به آن احترام قائل شد، پیش از این، فرهنگ فرستادن کودکان برای کار موقت در کنار مهارت آموزی در جامعه رایج بود و ارزش محسوب می شد.
وی تاکید کرد: اگر مثلث دولت، خانواده و سازمان های مردم نهاد ایجاد نشود، مسائل و مشکلات اجتماعی مهار نخواهد شد و همه باید احساس مسئولیت کنند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.