به گزارش ایرنا، محمود محمدی نسب روز شنبه در جمع خبرنگاران زنجانی افزود: برای اینکه به تجهیزات روز دنیا مجهز شویم برنامه مطالعاتی در دست اقدام است و تحقق این امر به منابع مالی بستگی دارد که نیازهای این بخش به مجلس و دولت اعلام شده است.
وی اظهار کرد: مدیریت بحران این جمعیت باید بیش از گذشته ارتقا یابد، بخش عمده ای از آن کیفی بوده و ظهور و بروز تکنولوژی های جدید را شامل می شود و بخش دیگری نیز کمی است.
این مسئول ادامه داد: به عنوان مثال برای دستگاههای شناسایی که در ارزیابی اولیه در مناطق بحران زده مورد استفاده قرار می گیرد مبلغی در حدود 400 میلیون تومان هزینه در بر دارد و تحقق این امر به منابع بر می گردد.
وی در ارتباط با اموزش نیز اظهار کرد: دولت ها به مقوله آموزش توجه ویژه ای دارند و در این راستا سرمایه گذاری لازم را انجام داده اند به طوری که از حوزه اجرایی فاصله گرفته و بر این حوزه متمرکز شده اند.
محمدی نسب افزود: حلقه مفقوده در حوزه های مختلف از جمله مسائل مربوط به ارتقای ایمنی و مدیریت بحران، آموزش شهروندان است و متاسفانه عموم مردم مطالبی چندانی را در هنگام بروز سانحه وحوادث نمی دانند.
وی اظهار کرد: آموزش های همگانی در سال های مختلف نادیده گرفته شده و رویکرد این جمعیت بهاد دادن به این مقوله مهم و طرح های مختلفی را در طول سال مورد توجه قرار داده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: ردیف ها و منابع بودجه ای این جمعیت طبق سال های قبل بوده که همان سطح را دولت در لایحه پیشنهادی پیش بینی کرده و با نظر مثبت نمایندگان چندان نگران تصویب آن نیستیم.
وی تاکید کرد: امسال حوادثی بسیار مختلفی که در کشور به وقوع پیوست و به نوبه خود هزینه های زیادی به دنبال داشته که تزریق منابع جدید برای بازسازی مورد نیاز است.
این مسئول ادامه داد: در همین ایام حوادث مختلفی در کشور رخ داد که امداد رسانی های مکرر توان تجهیزات این جمعیت را با فرسودگی مواجه می کند و وقتی این حجم از حوادث در بازه زمانی سه ماهه و مصارف آن از منابع پیشه بگیرد، به تقویت ویژه نیاز دارد.
محمدی نسب افزود: این جمعیت براوردهای مختلفی از مصارفی که در حوادث رخ می دهد را ارائه کرده و به عنوان مثال فقط در زلزله کرمانشاه حدود 100 میلیارد تومان چادر بین آسیب دیدگان توزیع شد که بسیار گرانقیمت هستند و در مجموع و براوردهای مصارف ، انبارها و نیازهای آینده اعلام شده است.

***کمک های مردمی جمع آوری شده توسط افراد مشهور هنوز هزینه نشده است
محمدی نسب ادامه داد: هنگام وقوع حوادث درجهان و کشورمان نیز افراد مشهور هوادارانی دارند که در این حوادث ورود پیدا می کنند و اقدام به جمع آوری کمک های مردمی می کنند.
وی یادآوری کرد: اینکه گفته می شود منابع کمک های مردمی توسط افراد مشهور کجا صرف شده، حرف زیبنده ای نیست، در حالی که کمک های نقدی مردم هنوز هزینه نشده است.
دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: در زلزله کرمانشاه 60 میلیارد تومان حجم کمک های نقدی مردمی به این جمعیت بود و در کل کشور نیز کمک های غیر نقدی نیز انجام گرفت که این میزان در حوزه های مصوب شده هزینه خواهد شد.
محمدی نسب افزود: بر این اساس به تعداد اعضای خانواده فوت شده نفری پنج ملییون تومان، افرادی که پدر یا مادر همین میزان و در صورتی که هر 2 نفر آنان فوت شده باشند، 10 میلیون تومان پرداخت می شود.
وی خاطر نشان کرد: بنا براین به افرادی که با تایید بنیاد مسکن منازل شان تخریب 100 درصدی شده باشد، اقلام و لوازم زندگی داده شده و این کار بتدریج انجام خواهد گرفت.
محمدی نسب افزود: یکی از محل های مصرفی نیز این است که به خانواده های که در منطقه زلزله زده کرمانشاه صاحب فرزند شدند برای حمایت از آنها کمک هزینه ای پنج میلیون داده شد.
وی خاطر نشان کرد: ریال آخر کمک های مردمی بصورت بهینه مصرف و به مردم گزارش خواهد شد البته می توانست جمع آوری کمک های مردمی از سوی اشخاص و سازمان ها مدیریت بهتری داشته باشد.

** استان ها در مناطق 22 گانه تهران تعیین شدند
دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: تقسیم بندی استان تهران به 22 منطقه در واقع درایت سازمان ستاد مدیریت بحران کشور است که این کار بر مبنای تعیین استانهای معین برای وقوع حادثه احتمالی انجام گرفته است.
وی اظهار کرد: هم اکنون این کار برای تسهیل در امور خدمات رسانی بهتر انجام گرفته و هر بخشی به یکی از استانهای کشور به عنوان استان معین انتخاب و واگذار شده است.
وی خاطر نشان کرد: استان تهران بر همین مبنا بوده و هر بخش آن به یک استان واگذار شده که مطالعه و نقاط آسیب پذیر و امن را برای امداد رسانی در هنگام حادثه احتمالی شناسایی کنند و استان زنجان معین منطقه 21 پایتخت انتخاب شده است.

** 60 هزار داوطلب سازماندهی شده در کشور وجود دارد
مرتضی سلیمی در ادامه این نشست درپاسخ به خبرنگار ایرنا در ارتباط با وضعیت امدادی گفت: هم اکنون 60 هزار نفر داوطلب سازمان دهی شده در کشور وجود دارد و از نظر اقلام امدادی در وضعیت مناسبی قرار نداریم و نیاز است که این بخش بیش از گذشته تقویت شود.
وی اظهار کرد: به ویژه بعد از زلزله کرمانشاه انبارهای این جمعیت در جهت کمک به مردم آسیب دیده استفاده زیادی شده و با آنکه کمک مردمی در این حادثه بیشتر بود، اما بیشترین اقلام از انبارهای امدادی بوده است.
این مسئول ادامه داد: تجهیزات انفرادی و امدادی جمعیت نیز با مساعد رئیس جمعیت هلال احمر در حال تکمیل و خرید هستیم، امیدواریم کسری های این بخش به نحوی جبران و آمادگی های لازم بیش از گذشته وجود داشته باشد.
به گفته وی، تاب آوری را باید در جامعه افزایش و در این ارتباط آموزش های همگانی را و از همه مهمتر رعایت نکات فنی در ساخت و ساز را گسترش داد و توجه داشت که تحقق انها به کاهش اثرات و سوانح منجر می شود.

** یک میلیون نفر عضو جوانان جمعیت هلال احمر کشور هستند
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور نیز در ادامه گفت: هم اکنون یک میلیون نفر عضو جوانان جمعیت هلال احمر کشور هستند که این تعداد اعضا در کانون های جوانان، دانشجویی و روستایی ، و دانش اموزی حضور مستمری دارند.
مسعود حبیبی افزود: در این استان نیز 149 کانون دانش آموزی نیز 18 کانون دانشجویی و 13 کانون جوانان در سطح شهرها فعالیت می کنند.
وی همچنین هدف از اعزام تیم های سحر به مناطق زلزله کرمانشاه را حمایت های روانی از آسیب دیدگان در ابعاد فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: این تیم ها خدمات مختلفی برای گروه های مختلفی سنی بویژه کودکان انجام دادند.
حبیبی افزود: از جمله اقدامات مهم توسط این تیم ها این بود که استرس حاکم بر کودکان فراموش شود و به زندگی دوباره باز گردند و از طرفی در بحث حمایت های روانی روانشناسان با ارئه خدمات لازم به افراد آسیب دیده در صورت نیاز برای درمان های بیشتر به تیم های جمعیت هلال احمر معرفی می کردند.
وی خاطر نشان کرد: تیمهای سحر تمامی هشت شهر زلزله زده کرمانشاه را پوشش دادند و تا اسفند نیز در مناطق یاد شده حضوردارند و هم اکنون تیم های حمایت های روانی شامل یک پزشک، روانشناس حرفه ای و یک مددکار اجتماعی در کنار تیم های کنونی حضور موثری دارند.
به گزارش ایرنا دبیر کل جمعیت هلال احمر و روسای سازمان های مربوطه برای تجلیل از امدادگران، داوطلبان و جوانان جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه شرکت داشتند، به این استان سفر کردند.
وی در این سفر پایگاه امدادو نجات جاده ای در عوارصی زنجان به تهران را نیز کلنگ زنی کرد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.