به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان، محمدعلی طهماسبی در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی استان، با بیان اینکه بخش کشاورزی به عنوان یک بخش عظیم در اقتصاد ملی می تواند نقش موثری داشته باشد، اظهار کرد: تولید کنندگان و کشاورزان کشور، ثابت کرده اند که بهره وری، یک شعار نیست؛ بلکه اگر با دانش و بهره گیری از منابع علمی به آب، خاک و گیاهان نگریسته شود، می توان بهره وری محصول را افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه میانگین تولید گندم آبی در کشور، ۴ تُن و ۳۵۰ کیلوگرم در هر هکتار است، یادآور شد: این در حالی است که کشاورزان نمونه کشور، این میزان را در مناطق سردسیر و معتدل به بیش از ۱۳ تُن و در مناطق گرم و خشک به ۱۲ تُن رسانده اند. همچنین در گندم دیم، میانگین تولید کشور، هزار و ۵۰ کیلوگرم در هر هکتار است، در حالی که این میزان در استان کردستان، به ۳ هزار و ۷۲۰ کیلوگرم می رسد.
طهماسبی یادآور شد: در محصول کلزا، میانگین تولید کشور ۵/۳ تُن در هر هکتار است، در حالی که با استفاده از روشهای نوین، این میزان توسط کشاورزان نمونه به بالای ۶ تُن رسیده است. همچنین در بخش تولید انگور آبی نیز میانگین تولید در کشور، ۱۴ تُن در هر هکتار است که این میزان توسط کشاورزان نمونه به حدود ۱۱۸ کیلوگرم افزایش یافته است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ظرفیت های فراوانی در کشور وجود دارد که می توان با بهره گیری از این ظرفیت ها، موجب افزایش تولید و ایجاد اشتغال در کشور شد و به وسیله صادرات، زمینه ارزآوری را فراهم کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال، ۵۰ درصد کاهش بارندگی در کشور وجود داشته است، گفت: به همن دلیل باید از تجهیزات و پتانسیل های بخش کشاورزی به نحو احسن استفاده کرد تا در مصرف آب، صرفه جویی شود؛ به گونه ای که امروز هر نوع ادوات کشاورزی از قبیل زراعی، باغی، دامی، آبزیان و بازسازی گلخانه ها در راستای مکانیزاسیون، قابل تهیه بوده و دولت نیز تسهیلاتی در این زمینه فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه تسهیلات دیگری نیز توسط دولت در زمینه احداث گلخانه ارائه شده است، ابراز کرد: امروز در دنیا ۵/۳ میلیون هکتار گلخانه وجود دارد که این میزان در کشور ما بیش از ۱۲ هزار هکتار است. البته مقرر شده است تا ۱۰ سال آینده، ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود تا به تولید محصولات مختلف در کشور پرداخته شود.
طهماسبی با بیان اینکه روز به روز از کیفیت و کمیت منابع آبی کشور کاسته می شود، یادآور شد: باید با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری کشاورزان، ضمن صرفهجویی، مصرف بهینهای از آب صورت گیرد که تجمیع واحدهای تولیدی و کشاورزی، یکی از این روش های استفاده صحیح از آب است تا آب به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 834674
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.