به گزارش ایرنا، کشاورزان شهرستان طارم نسبت به مبلغ تعیین شده در صورتحساب آب مصرفی از منابع عمومی و ملی، بابت استفاده از آب رود خانه قزل اوزن معترض بودند که بدلیل اشتباه رخ داده در لیست، این فیش ها در جهاد کشاورزی این شهرستان اصلاح می شود.

** بهره برداری 870 کشاورز در شهرستان طارم از آب رودخانه قزل اوزن
معاون برنامه ریزی آب منطقه ای استان زنجان اعلام کرد: آماری که از سوی جهاد کشاورزی ارائه شده 870 شالیکار و غیرشالیکار در شهرستان طارم فعالیت می کنند که از آب رودخانه قزل اوزن استفاده کرده اند.
حسین مهدی نژاد اظهار کرد: 458 نفر شالیکار برای 835 هکتار و 412 نفر غیرشالیکار نیز برای هفت هزار و 302 هکتار زمین کشاورزی از آب رودخانه بیان شده بهره برداری کرده اند.
وی تاکید کرد: به طور متوسط برای هر هکتار زمین غیرشالی 958 ریال و شالیکاری نیز یکهزار و 359 ریال تعیین شده است.
معاون برنامه ریزی آب منطقه ای استان زنجان گفت: بر اساس قانون باید برای زمین های کشاورزی که از آب رهاسازی سد آیدوقموش در رودخانه قزل اوزن استفاده کرده اند، باید 2 درصد از محصول یا نرخ آن توسط آب منطقه ای گرفته شود.
مهدی نژاد ادامه داد: شرکت آب منطقه ای باید 700 میلیون تومان بدون مالیات ارزش افزوده و 780 میلیون تومان با مالیات به این شرکت در استان آذربایجان شرقی بابت رها سازی آب سدآیدوقموش به رودخانه قزل اوزن هزینه پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه این مبلغ تحویل داده نشود، رهاسازی آب در رودخانه قزل اوزن از این سد امکانپذیر نخواهد بود.

** رهای سازی آب برای رودخانه قزل اوزن در تابستان سال آینده منوط به پرداخت آبهاست
مدیر امور منابع آب شهرستان طارم گفت: بستر رودخانه متعلق به دولت است، همه چاه های آب با پروانه و بدون پروانه حاشیه رودخانه قزل اوزن فقط برای امسال باید حقابه پرداخت کنند.
ثاقب عزیزخانی تاکید کرد: با پرداخت هزینه آب بها از سوی کشاورزان، سال آینده رهاسازی آب از سدآیدوقموش آذربایجان شرقی برای سال آینده نیز محقق می شود.
وی یادآورشد: فیش های صادر شده به کشاورزان بر اساس تعرفه مصوب شورای اقتصاد است که باید پرداخت شود.
مدیر امور منابع آب شهرستان طارم گفت: شالیکاران، غیرشالیکاران و باغدارانی که حتی تا سه کیلومتر از رودخانه قزل اوزن فاصله دارند و از طریق پمپاژ از آب آن استفاده کرده اند، ملزم به پرداخت آب بها هستند.

** فیش های حقابه رودخانه قزل اوزن در دست تصحیح است
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: لیست های فیش های آب بهای کشاورزان این اداره با لیست زمین های کشاورزی امور آب شهرستان تداخل یافته و بر اساس همین مساله نیز اشتباه در مبلغ پرداختی این فیش شده است.
مجتبی اسکندری خاطرنشان کرد: فیش هایی که در آن اشتباه رخ داده در جهاد کشاورزی شهرستان طارم تصحیح می شود.
وی از افزایش 50 تا 60 درصدی محصولات کشاورزی شهرستان طارم در مزارع حاشیه رودخانه قزل اوزن خبرداد و افزود: این رشد با رها سازی اب در این رودخانه محقق شده است.
به گزارش ایرنا، رهاسازی آب از سد آیدوقموش برای نخستین بار در مرداد سالجاری انجام شد و مسئولان در تلاش هستند این حقابه سال‌های آینده برای رودخانه قزل اوزن در نظر گرفته شود و رهاسازی آب ادامه داشته باشد.
با توجه به شرایط اقلیمی متفاوتی که این شهرستان دارد تنوع محصولات در این منطقه زیاد است به طوریکه سالانه بیش از50 نوع محصول زراعی و باغی در زمین های این شهرستان تولید و وارد بازار مصرف استان زنجان و سایر استان های همجوار و حتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
زیتون ، انار ، انجیر ، فندق ، گردو ، گیلاس ، سیب ، انگور ، آلبالو ، به ، توت، گوجه سبز، هلو، آلو، زردآلو، آلوچه، پرتقال، نارنگی، نارنج، گلابی، خرمالو، سیر، برنج، بادام، نخود فرنگی، گوجه فرنگی، کرفس و غیره از جمله محصولات این شهرستان است.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.