به گزارش ایرنا، احمد نصیری روز سه شنبه در جلسه علنی شورای شهر زنجان گفت: متاسفانه تعداد زیادی از قوانین نه تنها راهگشا نیستند، بلکه مانعی مهم بر سرراه توسعه و پیشرفت شهر شده است.
وی، اظهار کرد: از طرفی قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، به جای ارائه راهکار برای حل مساله برای اصلاح اینگونه قوانین، لابی گیری و توصیه برای انتصابات می کنند و این موضوع برازنده نمایندگان نیست.
نصیری افزود: وقت و ساعات نمایندگان به مردم تعلق دارد و هم اکنون شهرداری زنجان بخاطر قوانین دست و پاگیر در انتصاب نیروهای کاردان شهرداری برای مدیریت شهری با مشکل جدی مواجه شده و بخاطر همین قوانین شهرداری در برخی حوزه ها با مشکل درآمد مواجه شده است.
وی ادامه داد: دستگاههای خدمات رسان نیز برای انجام وظایف ذاتی خود، از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند و برای انجام وظایف قانونی خود با شهرداری به دنبال تفاهم نامه هستند و این از معجزات روزگار است.
رئیس شورای شهر زنجان گفت: یعنی می خواهند برای انجام وظیفه ذاتی خود از شهرداری باج بگیرند و این در حالی است پل سیدالشهدای شهر زنجان نشتی آب دارد و پس از بررسی ها و انجام هزینه ها مشخص شده نشتی آب ناشی از انتقال آب شرب و نبود وجود شبکه کامل جمع آوری فاضلاب شهری بوده است.
وی یادآوری کرد: متولی این کار شرکت آب فاضلاب بوده و باید این مشکل را برطرف کند که متاسفانه به رغم پیگیری شهرداری مشکل در این پروژه همچنان به قوت خود باقی است و در این میان شهروندان شهرداری را مقصر این قضیه می دانند و به عبارتی دیگر زیر سوال رفته است.
نصیری افزود: متاسفانه دستگاه مربوطه به وظیفه ذاتی خود در این ارتباط عمل نمی کند و شهرداری ناچار است به استاندار متوسل شود که این نوع رفتارها درست نیست.
وی با اشاره به روز پنجم دی روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی خاطر نشان کرد: مدیریت شهری توان و همت خود را در زمینه برنامه ریزی و انجام عمل برای مدیریت بحران و راهکارهای پیشگیرانه را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

*** شهروندان رغتبی برای فراگیری آموزش های امدادی ندارند/ گسترش مراکز اسکان اضطراری در شهر
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به آمادگی دستگاههای متولی امر در هنگام رویارویی با حوادث مختلف ادامه داد: بر اساس ماده 77 قانون برنامه ششم توسعه کشور، این جمعیت نسبت به ارائه آموزشهای همگانی مکلف شده که این کار در مناطق مختلف شهر زنجان آغاز شده است.
شهرام میرزایی افزود: هر چقدر آموزش ها افزایش یابد و عموم مردم با مخاطرات اطراف خود آشنا شوند به طور یقین در هنگام بروز حادثه علاوه بر حفظ خونسردی، مدیریت نحوه مقابله با حوادث را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: این جمعیت به تنهایی متولی انجام این کار نیست و همکاری دستگاههای متولی امر به ویژه شورای شهر نقش تاثیر گذاری در این بخش داشته و آموزش ها باید بیش از گذشته گسترش یابد.
میرزایی افزود: متاسفانه شهروندان حساسیتی که به آموزش های امدادی باید داشته بانشد ندارند در حالی که این آموزشها رایگان بوده و افراد در کلاسهای مربوطه شرکت نمی کنند و این موضوع به دلایل کم اهمیت جلوه دادن آن و یا انگونه که باید و شاید اطلاع رسانی لازم انجام نگرفته است.
وی اظهار کرد: طرح خادم آموزش چهره به چهره با حضور مربیان به درب منازل به مدت هفت دوره اجرا و آموزش های لازم ارائه می شود که در این ارتباط نیز مشکلاتی وجود دارد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان ادامه داد: شهروندان در مراحل اول و دوم از این طرح استقبال می کنند ،اما در مراحل بعدی حساسیت ها کمرنگ تر از گذشته می شود
وی اظهار کرد: نبود هماهنگی های لازم بین دستگاههای متولی امر در هنگام بروز حوادث مانند زلزله موجب هدر رفت منابع می شود و از طرفی و انجام خدمات رسانی را دچار مشکل می کند.
میرزایی افزود: پایگاه پشتیبانی امدادی شمالغرب کشور در 23 کیلومتر زنجان - قزوین واقع شده که این مکان کافی نیست و سوله های بشتری باید برای اسکان اضطراری درشهر احداث و به مردم شناسانده شود که در هنگام بروز حادثه نقش حیاتی دارد.
وی بیان کرد: علاوه بر آن نقاط پر حادثه خیز در شهربه ویژه مجتمع های مسکونی که در هنگام ساخت به نکات ایمنی و مقررات ساخت و ساز رعایت نشده باشد توجه ویژه ایداشت.
این مسئول خاطر نشان کرد: این جمعیت آموزش های امدادی را از مجتمع های مسکونی به ویژه در مناطقی مانند بی سیم، پونک ، کوی فرهنگ، کوچه مشکی را آغاز کرده و این روند ادامه دارد و علاوه بر آن برگزاری مانورهای مختلف نیز می تواند به ارائه خدمات رسانی بهتر منجر شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش و سلامت شورای شهر زنجان نیز ادامه داد: این شهر برو ی کمربند زلزله واقع شده و جز مناطق حادثه خیر بشمار می رود و هم اکنون طرح جامع تفضیلی جدید بر این مبنا در دست مطالعه و بررسی قرار دارد.
امامعلی دادخواه افزود: بر این اساس در هنگام ساخت و ساز شهری به ویژه در جاده ها این گسل ها باید مورد توجه قرار گیرد ،تا در هنگام بروز حوادث، میزان تلفات و یا خسارات احتمالی به حداقل کاهش یابد.
وی بیان کرد: شهر زنجان در کوهپایه ای واقع شده و اغلب سیلاب ها نیز از بدنه شهر به زنجانرود سرازیر می شود که اقدامات انجام گرفته در این بخش ناکافی بوده و وقوع بارندگی شدید موجب حادثه مختلف در شهر می شود و حتی تاسیسات شهری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
این عضو شورای شهر زنجان خاطر نشان کرد رویکرد شورا توجه به عموم مردم و بدنه شهری بوده و برگزاری دوره های ایمنی وامداد نجات در خانه های سلامت اثر بخشی بهتری به دنبال دارد.

*** وجود گسل ،خطوط ریلی زنجان را تهدید می کند
سخنگوی شورای شهر زنجان نیزدر ادامه گفت : با توجه به مطالعات انجام گرفته در حوزه ایمنی و خط زلزله این استان به عنوان استان معین و کریدور ارتباطی شمال غرب محسوب می شود و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی یادآوری کرد: وجود شبکه های ارتباطی ریلی و زمینی در شهر زنجان به عنوان استان معین تهدیدی جدی محسوب می شود و مطالعات نشان می دهد این استان سه گسل فعال دارد.
سجاد خدایی افزود: یک گسل مماس با جاده قدیم زنجان واقع شده و خط ریل آهن نیز در همین حریم واقع شده و اتوبان زنجان – تبریز در بر روی گسل دوم قرار گرفته است.
وی بیان کرد: متاسفانه یک خط زلزله که در جنوب غربی به سمت شما ل غربی واقع شده، اراضی مسکن مهر بر روی این گسل واقع شده اند و این مسائل نشان می دهد که یا در جانمایی ها و یا در مطالعات دقت نشده و یا اینکه این مطالعات بعد انجام گرفته است.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و اقتصاد مقاومتی شورای شهر زنجان ادامه داد: در صورت فعالیت این گسل ها این استان در معرض خطر وقوع زمین لرزه قرار دارد و خطوط ارتباطی اصلی دچار مشکل می شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس پدافند غیر عامل خطوط ارتباطی و از طرفی بحث اسکان موقت نیز با توجه به الزامات توسط مدیریت شهری و بحران به صورت جدی دنبال شود.
این عضو شورای شهر زنجان خاطر نشان کرد: متاسفانه نبود هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، اعتبارات کافی و قشری نگری و جزیره ای نگاه کردن دستگاههای اجرایی این نگرانی را افزایش داده است.
به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان سه منطقه شهرداری و 430 هزار نفر جمعیت دارد.
8068/7320
خبرنگار: اعظم شامی*** انتشار : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.